Wstęp do historii sztuki [1402-WHS-1l-s1]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wstęp do historii sztuki [1402-WHS-1l-s1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:30 - 15:00
sala 315 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 9 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Małgorzata Baka |
Strona domowa grupy: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=2418 |
Literatura: |
L I T E R A T U R A P O D S T A W O W A: ADAMSKI J., Sklepienia pseudopoligonalne w architekturze gotyckiej. Studium z dziejów architektonicznego iluzjonizmu, Kraków 2013. ARNHEIM. R, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 1978 BIAŁOSTOCKI J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980. BIAŁOSTOCKI J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976. BIAŁOSTOCKI J., Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978 BIAŁOSTOCKI J., Historia sztuki i historia idei, [w:] Refleksje i syntezy ze świata sztuki, 2, Warszawa 1987, s. 18-29 BIAŁOSTOCKI J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Wybór pism estetycznych, red. Alicja Kuczyńska, Kraków 2008, s. 33-62 D'ALLEVA A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008. Encyklopedia katolicka, red. Feliks Gryglewicz, Romuald Łukaszyk, Zygmunt Sułowski, [aut. Zofia Abramowiczówna et al.]. Lublin 1995- [hasła dotyczące elementów wyposażenia kościoła i sprzętów liturgicznych] GOMBRICH E.H., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, Warszawa 1981 KOCH W., Style w architekturze : arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2005. MAŁKIEWICZ A., Z dziejów polskiej historii sztuki. Studia i szkice, Kraków 2005 (Ars vetus et nova, t. 18). PANOFSKY E., Ikonografia i ikonologia, [w:] IDEM, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971, s. 11-32. SŁOWNIK TERMINOLOGICZNY SZTUK PIĘKNYCH. red. Kubalska-Sulkiewicz K., Bielska-Łach M., Manteuffel-Szarota A., współpr. Kardasz M. et al., wyd. 5, Warszawa 2006 (lub wcześniejsza edycja). TWARDECKI A., Mały słownik sztuki starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1998. WAŹBIŃSKI Z., Vasari i nowożytna historiografia sztuki, Wrocław 1975. WINCKELMANN J.J., Dzieje sztuki starożytnej, oprac. Wojciech Bałus, tł. Tadeusz Zatorski, Kraków 2012 WÖLFFLIN H., Podstawowe pojęcia historii sztuki, Gdańsk 2006 (lub wcześniejsze edycje). WSTĘP DO HISTORII SZTUKI, t.1, Przedmiot metodologia zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce : od starożytności do 1500 r., wybrał i oprac. Jan Białostocki (różne wydania) Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wybór i oprac. Jan Białostocki (różne wydania) Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, wybrał i oprac. Jan Białostocki; red. nauk. i uzup. Maria Poprzęcka i Antoni Ziemba (różne wydania) BIAŁOSTOCKI J., Rokoko: ornament, styl i postawa, [w:] tegoż, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978, s. 158-177 (zalecana całość książki). FREEDBERG, D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 HARASIMOWICZ J., Treści i funkcje ideowe sztuki śląskiej Reformacji (1520-1650), Wrocław 1986 OWEN J., Ornament: przykłady rozmaitych stylów w sztuce zdobniczej i architekturze [tł. Robert Sadowski, Joanna Kolczyńska], Warszawa 2008. Ornament i dekoracja dzieła sztuki: studia z historii sztuki, red. Joanna Daranowska-Łukaszewska, Agata Dworzak, Andrzej Betlej, Warszawa 2015. PIEL F., Die Ornament-Grotteske in der italienischen Renaissance: zu ihrer kategorialen Struktur und Entstehung, Berlin 1962. PIWOCKI K., Pierwsza nowoczesna teoria sztuki. Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa 1970. TATARKIEWICZ W., Dzieje sześciu pojęć. Sztuka-piękno-forma-twórczość-odtwórczość-przeżycie estetyczne, Warszawa 1975. |
Zakres tematów: |
ZAKRES TEMATÓW realizowanych w ramach wykładów i ćwiczeń (oba semestry) • Funkcje, formy i podstawowe znaczenia w sztuce. • Historia sztuki jako dyscyplina naukowa, miejsce historii sztuki wśród nauk humanistycznych. • Myśl o dziejach sztuki do końca XVIII w. (Pliniusz, Vasari, Winckelmann). • Wybrane zagadnienia z metodologii historii sztuki – historia sztuki jako historia stylu (Heinrich Wölfflin, Alois Riegl). • Wybrane zagadnienia z metodologii historii sztuki – ikonografia i ikonologia (Erwin Panofsky) oraz metoda styloznawcza (Heinrich Wölfflin). • Wybrane zagadnienia z metodologii historii sztuki po 1945 r. • Podstawy analizy formalnej i wybrane tradycyjne techniki malarskie (w tym opis malarstwa w Muzeum Okręgowym w Toruniu). • Podstawy analizy formalnej i wybrane tradycyjne techniki rzeźbiarskie, zarys materiałoznawstwa (w tym opis formalny rzeźby w Muzeum Okręgowym w Toruniu). • Techniki graficzne XIV–XIX w. (drzeworyt, miedzioryt, akwaforta, sucha igła, akwatinta, mezzotinta, litografia). • Porządki architektoniczne – historia, znaczenie, elementy architektoniczne i dekoracyjne. • Terminologia architektoniczna (w tym: analiza podstawowych rysunków architektonicznych, systemy sklepień, kopuły, układy architektoniczne). Przewidziane zajęcia terenowe w kościele św. Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty oraz w kościele p.w. NMP w Toruniu. • Wyposażenie kościołów chrześcijańskich (ołtarz, ambona, chrzcielnica, snycerskie elementy wyposażenia wnętrz, sztuka sepulkralna, podstawowe księgi i sprzęty liturgiczne), ze szczególnym uwzględnieniem fachowej terminologii. Przewidziane zajęcia terenowe w kościele św. Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty oraz w kościele p.w. NMP w Toruniu. • Wybrane zagadnienia z ikonografii sztuki sakralnej (toposy biblijne, ikonografia Inkarnacji, typologia krucyfiksu, podstawowe typy ikonografii wschodniej i zachodniej). • Wybrane zagadnienia z ikonografii sztuki świeckiej (wybrane toposy mitologiczne, ikonologia). • Ornament (podstawowe ornamenty w sztuce antycznej, średniowiecznej i nowożytnej). • Ubiór liturgiczny i pontyfikalny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę. Na zaliczenie składa się: aktywne uczestnictwo w zajęciach (również terenowych), pisemne sporządzenie zadanych opisów (architektura, nastawa ołtarzowa, rzeźba, malarstwo, rzemiosło) oraz kolokwium ze zreferowaniem omawianych metod historii sztuki na wskazanym dziele sztuki. Zadania pisemne i zaliczenia będą odbywać się na platformie Moodle UMK. -------------- Zajęcia odbywać się będą na Wydziale Sztuk Pięknych (lub zdalnie na platformie Teams w razie potrzeby - w trybie synchronicznym). Terminarz zajęć znajdziesz także w moim udostępnionym kalendarzu Google, który możesz podpiąć do własnego kalendarza. --------------- Zajęcia odbywają się w trybie cotygodniowych spotkań stacjonarnych oraz w formie zajęć terenowych - ćwiczeń przy obiektach zabytkowych w Toruniu (Muzeum Okręgowe, Muzeum Uniwersyteckie, Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu") w następujących terminach: Wtorek, s. 313 grupa 1: 11:45-13:15; grupa 2: 13:30-15:00 - 22 lutego (Teams - zajęcia zdalne synchroniczne: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPumu89u3EDwTRDm2EJmTijj5sbzmL3R1SN9d2MaGkpQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8149b3a5-f068-4023-85c6-e1b811ae824c&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324) - 1 marca - 8 marca - 15 marca - 22 marca - 29 marca - 5 kwietnia - 12 kwietnia - 26 kwietnia - 10 maja - 17 maja - 24 maja - 31 maja - 7 czerwca - 14 czerwca ----------- Zapisy na kurs na platformie Moodle dokonywany jest ręcznie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.