Proseminarium [2751-S1-2-PSEM]
Semestr letni 2021/22
Proseminarium,
grupa nr 6
Przedmiot: | Proseminarium [2751-S1-2-PSEM] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22L]
(zakończony)
Proseminarium [PSEM], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jakub Kufel |
Literatura: |
Akty prawne: - Uchwała nr 4 Rady Wydziału Politologii i Studiów Międzynarodowych z 19 stycznia 2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad dyplomowania oraz budowy pracy dyplomowej na WPiSM, http://www.wpism.umk.pl/do_pobrania/uchwala_nr_4.pdf; - Zarządzenie nr 45 Rektora UMK z 18 kwietnia 2016 roku: postępowanie w sprawie nadania tytułu zawodowego w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu; - Zagadnienia do egzaminu kierunkowego na kierunku Stosunki Międzynarodowe / Politologia, http://www.wpism.umk.pl/do_pobrania/egzamin_lic/stos_miedz.pdf. 1. Literatura podstawowa: - Bartkowiak Łukasz, Stosunki zewnętrzne Unii Europejskiej, Toruń 2008 - Jasiecki Krzysztof, Molęda-Zdziech Małgorzata, Kurczewska Urszula, Lobbing: sztuka skutecznego wywierania wpływu, Kraków 2006 - Klamut Mirosława (red.), Integracja europejska, Wrocław 2008 - Kurczewska Urszula, Molęda-Zdziech Małgorzata, Lobbing w Unii Europejskiej, Warszawa 2002 - Parzymies Stanisław (red.), Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2009 - Sitek Magdalena, Instytucje i organy Unii Europejskiej w świetle postanowień Traktatu Lizbońskiego, Józefów 2010 - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Fundusze Unii Europejskiej. Cele – Działania – Środki, Kraków 2008 2. Literatura uzupełniająca: - Barcz Jan (red.), Unia Europejska: system prawny, porządek instytucjonalny, proces decyzyjny, Warszawa 2009 -Barcz Jan, Kawecka-Wyrzykowska Elżbieta, Michałowska-Gorywoda Krystyna, Integracja europejska, Warszawa 2007 - Dynia Elżbieta, Integracja europejska, Warszawa 2006 -Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009 - Wawrzyńczak-Jędryka Beata (red.), Unia Europejska: prawo instytucjonalne i gospodarcze, Warszawa 2007 - Wiszowaty Marcin Michał, Regulacja prawna lobbingu na świecie. Historia, elementy, stan obecny, Warszawa 2008 - Woszczyk Barbara, Lobbing w Unii Europejskiej, Toruń 2004 - Zajączkowski Jakub, Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2006 |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Wymogi redakcyjne przy pisaniu prac dyplomowych na WNoPiB, kwerenda, metodologia 3. System instytucjonalny UE (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) Parlament Europejski: skład, struktura wewnętrzna, funkcje b) Rada Unii Europejskiej: skład, struktura wewnętrzna, funkcje c) Rada Europejska: skład, struktura wewnętrzna, funkcje d) Komisja Europejska: skład, struktura wewnętrzna, funkcje 4. Definicje, geneza i modele lobbingu (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) Pochodzenie terminu i ewolucja jego znaczenia b) Językowe, naukowe i legalne definicje lobbingu c) Początki zjawiska w Stanach Zjednoczonych d) Początki zjawiska w Europie e) Amerykański model lobbingu f) Europejski model lobbingu g) Porównanie amerykańskiego i europejskiego modelu lobbingu 5. Lobbing w Polsce (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) Postrzeganie lobbingu w Polsce b) Podmioty uprawiające rzecznictwo interesów w Polsce c) Główne postanowienia “Ustawy z 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa” [Dz.U. 2005, nr 169, poz. 1414; zmieniona: Dz.U. 2009, nr 42, poz. 337] oraz aktów wykonawczych do niej [Dz.U. 2006, nr 30, poz. 207; Dz.U. 2006, nr 34, poz. 236; Dz.U. 2006, nr 34, poz. 240] 6. Unia Europejska jako uczestnik stosunków międzynarodowych (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) Podmiotowość prawnomiędzynarodowa UE b) Rola UE na arenie międzynarodowej c) WPZiB d) WPBiO e) Wspólna Polityka Handlowa f) Inne możliwe działania UE w sferze międzynarodowej 7. Partnerstwo strategiczne jako element polityki zagranicznej UE (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) Próba zdefiniowania terminu b) Partnerstwa z państwami Ameryki Północnej (Kanada, USA, Meksyk) c) Partnerstwa z państwami Azji (Chiny, Indie, Japonia, Korea Południowa) d) Partnerstwa w innych regionach świata (Brazylia, RPA, Rosja) e) Przyszłość i potencjalne kierunki partnerstwa strategicznego UE 8. Problemy wewnętrzne UE (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) Kryzys w strefie euro b) kryzys migracyjny c) Kolejne rozszerzenia czy wyjścia z UE? e) kryzys zaufania? 9. Geneza i przeobrażenia polityki regionalnej UE (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) Polityka regionalna w latach 1952-1985 b) Polityka regionalna w latach 1985-2006 i 2007-2013 c) Polityka regionalna w latach 2014-2020 d) Analiza porównawcza systemów zarządzania funduszami w różnych okresach programowania 10. Terroryzm i jego rodzaje (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) znaczenie terminu, geneza zjawiska, przyczyny eskalacji, perspektywy, rodzaje terroryzmu i formy działalności b) broń masowego rażenia (chemiczna, biologiczna, radiologiczna) a terroryści: czy realne zagrożenie? Sposoby przeciwdziałania i reagowania c) prawa człowieka w warunkach wojny z terroryzmem 11. Misje i operacje cywilne Unii Europejskiej (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) trwające b) zakończone c) rozłożenie geograficzne d) ich znaczenie dla świata 12. ONZ jako platforma dialogu politycznego i stróż globalnego ładu (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) rola i znaczenie organizacji dla świata b) współpraca ONZ z innymi organizacjami c) działalność Błękitnych Hełmów 13. Czy NATO dziś ma jeszcze sens? (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) rola i znaczenie Sojuszu dla świata b) polskie członkostwo i aktywność w Pakcie c) współpraca czy rywalizacja z UE? 14. Miejsce i rola Polski w politykach bezpieczeństwa i obrony Europy (referat + "prasówka" + dyskusja problemowa) a) udział polskich sił zbrojnych w misjach bojowych b) udział polskich służb cywilnych w misjach zagranicznych c) ochrona granicy zewnętrznej UE 15. Ocena artykułów naukowych z komentarzem, wystawianie ocen końcowych |
Metody dydaktyczne: |
- prezentacje multimedialne z notatkami, - "prasówka", - dyskusja problemowa, - praca pisemna (artykuł naukowy). Informacja w związku z pandemią: spotkania on-line odbywać się będą na platformie Zoom, w wyznaczonym w planie przedziale czasowym. Zaproszenia do udziału w zajęciach będą wysyłane co tydzień na pocztę e-mail UMK, ze stosownym wyprzedzeniem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składać będą się: 1) obecność na zajęciach, 2) przygotowanie prezentacji i notatek do wybranego tematu, 3) aktywne merytoryczne uczestnictwo w zajęciach (w części "prasówka" oraz dyskusja problemowa), a także 4) pisemna praca końcowa. 1. Obecność Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Ponadliczbowe nieobecności = konieczność ustnego zaliczenia na dyżurze tematów zajęć, na których nas nie było (3, 4 i 5 nieobecność). 6 nieobecności (i więcej) = automatycznie ocena niedostateczna. 2. Prezentacja W toku zajęć każda osoba przygotuje prezentację (na 30 minut) dotyczącą wybranego (przez siebie) tematu z zakresu podanego przez prowadzącego, wraz z notatkami. Powinna ona być dziełem własnego autorstwa opierającym się o fachową literaturę. Po zapoznaniu się z nią prowadzący proseminarium musi mieć bowiem wrażenie, że konkretna osoba przemyślała wszystko i potrafiła ciekawie zaprezentować temat. Prezentacje dostarczyć należy do wszystkich uczestników grupy w wyznaczonym terminie (do godz. 15.00 dnia poprzedzającego termin spotkania on-line) - wszelkie inne sytuacje należy konsultować z prowadzącym. Prezentacje nie będą wygłaszane - będą natomiast poddawane szczegółowej ocenie Prowadzącego (w formie ustnej, na początku każdego spotkania). Służyć też będą do samokształcenia dla reszty grupy. Uwaga: 3 najciekawsze, zdaniem Prowadzącego, prezentacje = ocena końcowa podwyższona o jeden stopień. 3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach Studenci powinni aktywnie uczestniczyć w zajęciach, przez co należy rozumieć systematyczne i merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach. Może to później stanowić podstawę do podwyższenia oceny: - 5 aktywności: o 0.5 stopnia - 10 aktywności: o 1 stopień Jedna osoba może uzyskać podwyższenie oceny zarówno za pkt 2, jak i pkt 3. 4. Pisemna praca końcowa (artykuł naukowy) Studenci, na pierwszych zajęciach w czerwcu 2021 roku, dostarczą prowadzącemu pracę pisemną swojego autorstwa (12-18 stron). Ocenie podlegać będą następujące elementy: a) zawartość merytoryczna, b) styl wraz z ortografią i interpunkcją, c) zgodność ze standardami pisowni przyjętymi na WNoPiB. Praca pisemna będzie najważniejszym elementem oceny końcowej. Autor/-ka najciekawszego artykułu otrzyma od Prowadzącego list polecający do redakcji czasopisma naukowego celem złożenia go do ewentualnego opublikowania. |
Uwagi: |
proseminarium Dr J. Kufel - 2 rok - WNoPiB - stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.