Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka pracy z dorosłymi osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych [2403-PS-210-sj] Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy z dorosłymi osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych [2403-PS-210-sj]
Zajęcia: Semestr letni 2022/23 [2022/23L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (nieparzyste), 13:15 - 14:45
sala 22
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Gagarina 13a) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Celina Kamecka-Antczak
Literatura:

Uta Frith (2016), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Steven S. Shore red. (2008), Pytaj i odpowiadaj: jak być rzecznikiem własnych potrzeb oraz ujawniać swoją diagnozę?: poradnik dla osób ze spektrum autyzmu. Krajowe Towarzystwo Autyzmu. Oddział Szczeciński, Szczecin.

Anna Rajner, Julia Wygnańska pod red. (2004), Rzecznictwo. Jak skutecznie zabiegać o realizację praw osób z autyzmem i innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Synapsis, Warszawa.

Ewa Pisula, Dorota Danielewicz (2008), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Peter Randall, Jonathan Parker (2010), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Ewa Pisula (2007), Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Jacek J. Błeszyński (2004), Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo-terapeutyczny. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Jacek J. Błeszyński (2020), Co osoby z autyzmem mówią nam o sobie. Raport z badań. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Fornalik Izabela (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej?. Wydawnictwo Fundacja Jim, Łódź.

Catherine Faherty (2016), Autyzm... Co to dla mnie znaczy? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu, Przekład: Joanna Bilmin-Odrowąż. Wydawnictwo Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

Natalia R. Gumińska (2019), Jakość życia dorosłych osób z autyzmem. Niepublikowana praca doktorska - promotor: prof. dr hab. Jacek Jarosław Błeszyński. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych, Katedra Logopedii, Toruń.

Zatrudnienie Książka

http://www.zatrudnij-asa.pl/pub/zatrudnianie_osob_z_ZA.pdf

Zatrudnienie Książka

http://www.zatrudnij-asa.pl/pub/7_4_Zalacznik_Nr_4_Broszura.pdf

wywiad z prof. E. Pisulą

Prokopiak A. (2020) Autonomia osób ze spektrum autyzmu. Predykatory psychospołeczne. UMCS, Lublin.

Błeszyński J. J. (2020) Co osoby z autyzmem mówią nam o sobie. Raport z badań, UMK, Toruń.

Janiak W., Janiak J. (2021) , KSIĄŻKA O CZŁOWIEKU W SPEKTRUM AUTYZMU, wydawnictwo Natuli.

Zakres tematów:

1. Autyzm jako.... czy jest ASD i jak o nim mówić. Spotkanie z liderkami projektu student z ASD, realizowanego na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, spotkanie z samorzecznikami- studentami z ASD.

2. ASD i seksualność

3. ASD a edukacja

4. ASD a praca

5. ASD- rzecznictwo własne

6. rodzina osoby z ASD

7. spotkanie z przedstawicielami fundacji SPOZA, twórcami toruńskiego domu niebieskich serc.

Metody dydaktyczne:

metoda projektu, dyskusja, spotkania z ciekawymi osobami, wizyty studyjne

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu składają się oceny cząstkowe z poniższych aktywności:

- Praca w grupie + przeprowadzenie zajęć na 1 z wybranych tematów: seksualność, edukacja, rzecznictwo własne, praca.

- esej/ recenzja, minimum 5 stron dotycząca funkcjonowania rodziny dorosłej osoby z ASD

- aktywność na zajęciach (min 4 "+" z aktywności).

Dozwolona jest 1 nieobecność. Kolejne nieobecności wymagają odrobienia.

Uwagi:

pedagogika specjalna II rok sj

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)