Metodyka pracy z dorosłymi osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych [2403-PS-210-sj]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy z dorosłymi osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych [2403-PS-210-sj] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co druga środa (nieparzyste), 13:15 - 14:45
sala 22 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Gagarina 13a) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Celina Kamecka-Antczak |
Literatura: |
Uta Frith (2016), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Steven S. Shore red. (2008), Pytaj i odpowiadaj: jak być rzecznikiem własnych potrzeb oraz ujawniać swoją diagnozę?: poradnik dla osób ze spektrum autyzmu. Krajowe Towarzystwo Autyzmu. Oddział Szczeciński, Szczecin. Anna Rajner, Julia Wygnańska pod red. (2004), Rzecznictwo. Jak skutecznie zabiegać o realizację praw osób z autyzmem i innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Synapsis, Warszawa. Ewa Pisula, Dorota Danielewicz (2008), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Wydawnictwo Impuls, Kraków. Peter Randall, Jonathan Parker (2010), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Wydawnictwo GWP, Gdańsk. Ewa Pisula (2007), Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski, Warszawa. Jacek J. Błeszyński (2004), Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo-terapeutyczny. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń. Jacek J. Błeszyński (2020), Co osoby z autyzmem mówią nam o sobie. Raport z badań. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń. Fornalik Izabela (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej?. Wydawnictwo Fundacja Jim, Łódź. Catherine Faherty (2016), Autyzm... Co to dla mnie znaczy? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu, Przekład: Joanna Bilmin-Odrowąż. Wydawnictwo Uniwersytet Jagielloński, Kraków. Natalia R. Gumińska (2019), Jakość życia dorosłych osób z autyzmem. Niepublikowana praca doktorska - promotor: prof. dr hab. Jacek Jarosław Błeszyński. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych, Katedra Logopedii, Toruń. Zatrudnienie Książka http://www.zatrudnij-asa.pl/pub/zatrudnianie_osob_z_ZA.pdf Zatrudnienie Książka http://www.zatrudnij-asa.pl/pub/7_4_Zalacznik_Nr_4_Broszura.pdf wywiad z prof. E. Pisulą Prokopiak A. (2020) Autonomia osób ze spektrum autyzmu. Predykatory psychospołeczne. UMCS, Lublin. Błeszyński J. J. (2020) Co osoby z autyzmem mówią nam o sobie. Raport z badań, UMK, Toruń. Janiak W., Janiak J. (2021) , KSIĄŻKA O CZŁOWIEKU W SPEKTRUM AUTYZMU, wydawnictwo Natuli. |
Zakres tematów: |
1. Autyzm jako.... czy jest ASD i jak o nim mówić. Spotkanie z liderkami projektu student z ASD, realizowanego na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, spotkanie z samorzecznikami- studentami z ASD. 2. ASD i seksualność 3. ASD a edukacja 4. ASD a praca 5. ASD- rzecznictwo własne 6. rodzina osoby z ASD 7. spotkanie z przedstawicielami fundacji SPOZA, twórcami toruńskiego domu niebieskich serc. |
Metody dydaktyczne: |
metoda projektu, dyskusja, spotkania z ciekawymi osobami, wizyty studyjne |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu składają się oceny cząstkowe z poniższych aktywności: - Praca w grupie + przeprowadzenie zajęć na 1 z wybranych tematów: seksualność, edukacja, rzecznictwo własne, praca. - esej/ recenzja, minimum 5 stron dotycząca funkcjonowania rodziny dorosłej osoby z ASD - aktywność na zajęciach (min 4 "+" z aktywności). Dozwolona jest 1 nieobecność. Kolejne nieobecności wymagają odrobienia. |
Uwagi: |
pedagogika specjalna II rok sj |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.