Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka pracy z dorosłymi osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych [2403-PS-210-sj] Semestr letni 2022/23
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy z dorosłymi osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych [2403-PS-210-sj]
Zajęcia: Semestr letni 2022/23 [2022/23L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (parzyste), 13:15 - 14:45
sala A V
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Lwowska 1) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Ditta Baczała
Literatura:

Uta Frith (2016), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Janusz Kocki, Andrzej Kiciński (2010), Człowiek i autyzm. Polihymnia, Lublin.

- Diagnoza funkcjonalna i jej znaczenie w planowaniu procesu terapeutycznego/Ewelina Dynowska, Monika Majszczyk – s. 7

- Co wiemy o wysoko funkcjonujących dziewczętach i kobietach z autyzmem lub zespołem Aspergera/Ewa Pisula – s. 47

- Podstawy wychowania religijnego osób z autyzmem/Andrzej Kiciński – s. 115

- Spektrum autyzmu i seksualność/Anna Prokopiak – s.137

Jaquelyn McCandless (2008), Dzieci z głodującymi mózgami. Przewodnik terapii medycznych dla chorób spektrum autyzmu. Fraszka Edukacyjna Wydawnictwo, Warszawa.

Steven S. Shore red. (2008), Pytaj i odpowiadaj: jak być rzecznikiem własnych potrzeb oraz ujawniać swoją diagnozę?: poradnik dla osób ze spektrum autyzmu. Krajowe Towarzystwo Autyzmu. Oddział Szczeciński, Szczecin.

Anna Rajner, Julia Wygnańska pod red. (2004), Rzecznictwo. Jak skutecznie zabiegać o realizację praw osób z autyzmem i innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Synapsis, Warszawa.

Ewa Pisula, Dorota Danielewicz (2008), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Peter Randall, Jonathan Parker (2010), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Ewa Pisula (2007), Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Jacek J. Błeszyński (2004), Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo-terapeutyczny. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Jacek J. Błeszyński (2020), Co osoby z autyzmem mówią nam o sobie. Raport z badań. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

Fornalik Izabela (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej?. Wydawnictwo Fundacja Jim, Łódź.

Catherine Faherty (2016), Autyzm... Co to dla mnie znaczy? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu, Przekład: Joanna Bilmin-Odrowąż. Wydawnictwo Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

Natalia R. Gumińska (2019), Jakość życia dorosłych osób z autyzmem. Niepublikowana praca doktorska - promotor: prof. dr hab. Jacek Jarosław Błeszyński. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych, Katedra Logopedii, Toruń.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do problematyki autyzmu / zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.).

2. Uwarunkowania diagnostyczne w podejściu do ASD (2 godz.).

3. Autyzm autyzmowi nierówny – indywidualne uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania osób z ASD (2 godz).

4. Rodzina, jako środowisko współpracujące w uspołecznianiu

5. Rzecznictwo w pracy z snobami z ASD, a samorzecznictwo (2 godz.).

6. Organizacje działające na rzecz osób dorosłych z ASD - np. Farmy Życia, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, Anderson Center for Autism w Staatsburgu w stanie Nowy Jork (3 godz.).

7. Organizacje działające na rzecz dorosłych osób z ASD – Autism Team, Prodeste, Toruńskie Towarzystwo Autyzmu (2 godz.).

8. Podsumowanie wiedzy na temat działań podejmowanych z osobami z ASD

Metody dydaktyczne:

pokaz, pogadanka, biograficzna, ćwiczeniowa, okrągłego stołu, seminaryjna,

on line: ewaluacyjne, metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody oparte na współpracy, metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści, - metody wymiany i dyskusji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie Egzaminu pisemnego - W1, W2, U2, U3

ndst – poniżej 60%;

dst– 60%-68%;

dst plus – 69%-77%;

db – 78%-85%;

db plus – 86%-90%;

bdb – 91%-100%

Uwagi:

pedagogika specjalna II rok sj

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)