Metodyka pracy z dorosłymi osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych [2403-PS-210-sj]
Semestr letni 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy z dorosłymi osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych [2403-PS-210-sj] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 13:15 - 14:45
sala A V Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Lwowska 1) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Ditta Baczała |
Literatura: |
Uta Frith (2016), Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Janusz Kocki, Andrzej Kiciński (2010), Człowiek i autyzm. Polihymnia, Lublin. - Diagnoza funkcjonalna i jej znaczenie w planowaniu procesu terapeutycznego/Ewelina Dynowska, Monika Majszczyk – s. 7 - Co wiemy o wysoko funkcjonujących dziewczętach i kobietach z autyzmem lub zespołem Aspergera/Ewa Pisula – s. 47 - Podstawy wychowania religijnego osób z autyzmem/Andrzej Kiciński – s. 115 - Spektrum autyzmu i seksualność/Anna Prokopiak – s.137 Jaquelyn McCandless (2008), Dzieci z głodującymi mózgami. Przewodnik terapii medycznych dla chorób spektrum autyzmu. Fraszka Edukacyjna Wydawnictwo, Warszawa. Steven S. Shore red. (2008), Pytaj i odpowiadaj: jak być rzecznikiem własnych potrzeb oraz ujawniać swoją diagnozę?: poradnik dla osób ze spektrum autyzmu. Krajowe Towarzystwo Autyzmu. Oddział Szczeciński, Szczecin. Anna Rajner, Julia Wygnańska pod red. (2004), Rzecznictwo. Jak skutecznie zabiegać o realizację praw osób z autyzmem i innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Synapsis, Warszawa. Ewa Pisula, Dorota Danielewicz (2008), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Wydawnictwo Impuls, Kraków. Peter Randall, Jonathan Parker (2010), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Wydawnictwo GWP, Gdańsk. Ewa Pisula (2007), Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski, Warszawa. Jacek J. Błeszyński (2004), Rodzina jako środowisko osób z autyzmem. Aspekt wychowawczo-terapeutyczny. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń. Jacek J. Błeszyński (2020), Co osoby z autyzmem mówią nam o sobie. Raport z badań. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń. Fornalik Izabela (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej?. Wydawnictwo Fundacja Jim, Łódź. Catherine Faherty (2016), Autyzm... Co to dla mnie znaczy? Podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu, Przekład: Joanna Bilmin-Odrowąż. Wydawnictwo Uniwersytet Jagielloński, Kraków. Natalia R. Gumińska (2019), Jakość życia dorosłych osób z autyzmem. Niepublikowana praca doktorska - promotor: prof. dr hab. Jacek Jarosław Błeszyński. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych, Katedra Logopedii, Toruń. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do problematyki autyzmu / zaburzeń ze spektrum autyzmu (2 godz.). 2. Uwarunkowania diagnostyczne w podejściu do ASD (2 godz.). 3. Autyzm autyzmowi nierówny – indywidualne uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania osób z ASD (2 godz). 4. Rodzina, jako środowisko współpracujące w uspołecznianiu 5. Rzecznictwo w pracy z snobami z ASD, a samorzecznictwo (2 godz.). 6. Organizacje działające na rzecz osób dorosłych z ASD - np. Farmy Życia, Krajowe Towarzystwo Autyzmu, Anderson Center for Autism w Staatsburgu w stanie Nowy Jork (3 godz.). 7. Organizacje działające na rzecz dorosłych osób z ASD – Autism Team, Prodeste, Toruńskie Towarzystwo Autyzmu (2 godz.). 8. Podsumowanie wiedzy na temat działań podejmowanych z osobami z ASD |
Metody dydaktyczne: |
pokaz, pogadanka, biograficzna, ćwiczeniowa, okrągłego stołu, seminaryjna, on line: ewaluacyjne, metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody oparte na współpracy, metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści, - metody wymiany i dyskusji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie Egzaminu pisemnego - W1, W2, U2, U3 ndst – poniżej 60%; dst– 60%-68%; dst plus – 69%-77%; db – 78%-85%; db plus – 86%-90%; bdb – 91%-100% |
Uwagi: |
pedagogika specjalna II rok sj |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.