Psychologia ewolucyjna [2401-K-S1-2-PE]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia ewolucyjna [2401-K-S1-2-PE] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 15:00 - 16:30
sala S.125 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Psychologii (dawny APL) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 28 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Daniel Żuromski |
Strona domowa grupy: | http:///19%3a2418601f33804a59803b77f08771041e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c437b6d0-7848-43de-9d34-36b9d9d18a5d&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Literatura: |
Bjorklund, Bering, [2009] – D.F. Bjorklund, J.M. Bering, Duże mózgi, powolny rozwój i złożoność społeczna: rozwojowe i ewolucyjne źródła poznania społecznego, przeł. M. Polaszewska-Nicke, [w:] A. Klawiter (red.), Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne, t. 2, Warszawa: WN PWN, s. 51-88. Buss [2001] – Buss, D. M., Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Dehaene S., (2021), Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery... jak dotąd, tłum. D. Rossowski, Wydawnictwo: Copernicus Center Press, Kraków. Dunbar [2009] – R. Dunbar, Pchły, plotki a ewolucja języka, przeł. Tomasz Pankowski, Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, 2009. Dunbar R., J. Gowlett, C. Gamble, Potęga mózgu, Jak ewolucja życia społecznego kształtowała ludzki umysł, Copernicus Center Press, Tyczyn, 2017. Haidt J., Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot 2014 Łastowski, M. Reuter, [2012] – K. Łastowski, M. Reuter, Ewoluujące umysły, Koncepcje, hipotezy, argumenty empiryczne, w: Przewodnik po filozofii umysłu,. red. R. Poczobut. M. Miłkowski, Kraków, WAM 2012, 651-688. Nisbet R., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, Sopot 2011. Tomasello [2002] – M. Tomasello Kulturowe źródła ludzkiego poznawania; przeł. J. Rączaszek, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2002. Tomasello [2007] – M. Tomasello Rozumienie i wspólnota intencji jako źródła kulturowego poznawania, [w:] red. Beata Sierocka, „Via commnicandi” III - 2007, 260-324. Tomasello [2015] – M. Tomasello, Historia naturalna ludzkiego poznania, przeł. B. Kucharzyk, R. Ociepa, Kraków: Copernicus Center Press, 2015. Tomasello [2016] – M. Tomasello, Dlaczego współpracujemy?, przeł. Ł. Kwiatek, Kraków: Copernicus Center Press, 2016. Wojciechowski [2008] – Ł. Wojciechowski, Ewolucyjne widzenie altruizmu - Od redukcjonizmu do... [w:]: A. Szuster, D. Rutkowska (red.): O różnych obliczach altruizmu, Scholar Warszawa, 2008, s. 21-45. |
Zakres tematów: |
1. Podstawowe założenia psychologii ewolucyjnej. 2. Metodologia psychologii ewolucyjnej. 3. Wyjątkowość poznania ludzkiego? Ewolucja a umysł (teoria umysłu; intencjonalność indywidualna a intencjonalność dzielona (intencjonalność współdzielona, intencjonalność kolektywna)). 5. Poznanie świata fizycznego a poznanie świata społecznego. 6. Poznanie społeczne (mindreading, inteligencja makiaweliczna, hipoteza społecznego mózgu). 7. Poznanie społeczne - uczenie się kulturowe - kumulatywna ewolucja kulturowa (Ewolucja genetyczna a ewolucja kulturowa). 7. Ewolucja a język i komunikacja. Od komunikacji intencjonalnej do komunikacji językowej. 8. Ewolucja a współpraca/moralność/altruizm. 10. Ewolucja a powstawanie społeczeństw i kultur. 11. Co jest wrodzone, a co jest nabyte kulturowo (hipoteza recyklingu neuronów). 12. Wpływ kontekstu społeczno-kulturowego na formowanie się umysłu ludzkiego. 13. Różnorodność poznawcza: Poznanie Wchodu (Azji Wschodniej) i Zachodu (Ameryka Północna, Europa Zachodnia itd.). Społeczne podstawy odrzucenia uniwersalizmu? |
Metody dydaktyczne: |
Szanowni Państwo, zajęcia z Psychologii ewolucyjnej (ćwiczenia) 2401-K-S1-2-PE Semestr zimowy 2021/22 będą prowadzone w tradycyjny sposób w sposób stacjonarny, tj. salach wykładowych. Jednakże będziemy też korzystać z platformy zdalnej, dlatego proszę o zapisanie się do kursu w Ms Teams Oto link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2418601f33804a59803b77f08771041e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c437b6d0-7848-43de-9d34-36b9d9d18a5d&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Pozdrawiam serdecznie Daniel Żuromski |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie ocena dostateczna: -zadanie do każdego tekstu: notatka z tekstu oraz -referat z prezentacją na podstawie wybranego tekstu z listy lektur. Ocena dobra: dodatkowy referat w postaci prezentacji. Ocena bardzo dobra: praca pisemna. |
Uwagi: |
II rok kognitywistyki s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.