Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia ewolucyjna [2401-K-S1-2-PE] Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia ewolucyjna [2401-K-S1-2-PE]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 16:45 - 18:15
sala S.125
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Psychologii (dawny APL) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Daniel Żuromski
Strona domowa grupy: http:///19%3a2418601f33804a59803b77f08771041e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c437b6d0-7848-43de-9d34-36b9d9d18a5d&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Literatura:

Bjorklund, Bering, [2009] – D.F. Bjorklund, J.M. Bering, Duże mózgi, powolny rozwój i złożoność społeczna: rozwojowe i ewolucyjne źródła poznania społecznego, przeł. M. Polaszewska-Nicke, [w:] A. Klawiter (red.), Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne, t. 2, Warszawa: WN PWN, s. 51-88.

Buss [2001] – Buss, D. M., Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dehaene S., (2021), Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery... jak dotąd, tłum. D. Rossowski, Wydawnictwo: Copernicus Center Press, Kraków.

Dunbar [2009] – R. Dunbar, Pchły, plotki a ewolucja języka, przeł. Tomasz Pankowski, Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, 2009.

Dunbar R., J. Gowlett, C. Gamble, Potęga mózgu, Jak ewolucja życia społecznego kształtowała ludzki umysł, Copernicus Center Press, Tyczyn, 2017.

Haidt J., Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot 2014

Łastowski, M. Reuter, [2012] – K. Łastowski, M. Reuter, Ewoluujące umysły, Koncepcje, hipotezy, argumenty empiryczne, w: Przewodnik po filozofii umysłu,. red. R. Poczobut. M. Miłkowski, Kraków, WAM 2012, 651-688.

Nisbet R., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, Sopot 2011.

Tomasello [2002] – M. Tomasello Kulturowe źródła ludzkiego poznawania; przeł. J. Rączaszek, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2002.

Tomasello [2007] – M. Tomasello Rozumienie i wspólnota intencji jako źródła kulturowego poznawania, [w:] red. Beata Sierocka, „Via commnicandi” III - 2007, 260-324.

Tomasello [2015] – M. Tomasello, Historia naturalna ludzkiego poznania, przeł. B. Kucharzyk, R. Ociepa, Kraków: Copernicus Center Press, 2015.

Tomasello [2016] – M. Tomasello, Dlaczego współpracujemy?, przeł. Ł. Kwiatek, Kraków: Copernicus Center Press, 2016.

Wojciechowski [2008] – Ł. Wojciechowski, Ewolucyjne widzenie altruizmu - Od redukcjonizmu do... [w:]: A. Szuster, D. Rutkowska (red.): O różnych obliczach altruizmu, Scholar Warszawa, 2008, s. 21-45.

Zakres tematów:

1. Podstawowe założenia psychologii ewolucyjnej.

2. Metodologia psychologii ewolucyjnej.

3. Wyjątkowość poznania ludzkiego? Ewolucja a umysł (teoria umysłu; intencjonalność indywidualna a intencjonalność dzielona (intencjonalność współdzielona, intencjonalność kolektywna)).

5. Poznanie świata fizycznego a poznanie świata społecznego.

6. Poznanie społeczne (mindreading, inteligencja makiaweliczna, hipoteza społecznego mózgu).

7. Poznanie społeczne - uczenie się kulturowe - kumulatywna ewolucja kulturowa (Ewolucja genetyczna a ewolucja kulturowa).

7. Ewolucja a język i komunikacja. Od komunikacji intencjonalnej do komunikacji językowej.

8. Ewolucja a współpraca/moralność/altruizm.

10. Ewolucja a powstawanie społeczeństw i kultur.

11. Co jest wrodzone, a co jest nabyte kulturowo (hipoteza recyklingu neuronów).

12. Wpływ kontekstu społeczno-kulturowego na formowanie się umysłu ludzkiego.

13. Różnorodność poznawcza: Poznanie Wchodu (Azji Wschodniej) i Zachodu (Ameryka Północna, Europa Zachodnia itd.). Społeczne podstawy odrzucenia uniwersalizmu?

Metody dydaktyczne:

Szanowni Państwo,

zajęcia z Psychologii ewolucyjnej (ćwiczenia) 2401-K-S1-2-PE Semestr zimowy 2021/22 będą prowadzone w tradycyjny sposób w sposób stacjonarny, tj. salach wykładowych.

Jednakże będziemy też korzystać z platformy zdalnej, dlatego proszę o zapisanie się do kursu w Ms Teams

Oto link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2418601f33804a59803b77f08771041e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c437b6d0-7848-43de-9d34-36b9d9d18a5d&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Pozdrawiam serdecznie

Daniel Żuromski

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie

ocena dostateczna:

-zadanie do każdego tekstu: notatka z tekstu oraz

-referat z prezentacją na podstawie wybranego tekstu z listy lektur.

Ocena dobra: dodatkowy referat w postaci prezentacji.

Ocena bardzo dobra: praca pisemna.

Uwagi:

II rok kognitywistyki s1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)