Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Etyka [2402-F-S1-2-ET] Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka [2402-F-S1-2-ET]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 221
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych (Collegium Minus) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Piotr Domeracki
Literatura:

ELZENBERG Henryk, Pisma aksjologiczne, oprac. Lesław Hostyński, Andrzej Lorczyk, Agnieszka Nogal, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002.

KOTARBIŃSKI Tadeusz, Pisma etyczne, red. Paweł J. Smoczyński, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1987.

LAZARI-PAWŁOWSKA Ija, Etyka. Pisma wybrane, oprac. Paweł J. Smoczyński, Biblioteka Etyczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992.

CZEŻOWSKI Tadeusz, Aksjologiczne i deontycznej normy moralne, „Etyka” nr 7/1970, lub tegoż, Pisma z etyki i teorii wartości, lub ŚRODA Magdalena (red.), O wartościach, normach i problemach moralnych: wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, WN PWN, Warszawa 1994, s. 168–176.

TATARKIEWICZ Władysław, Pisma z etyki i teorii szczęścia, oprac. Paweł J. Smoczyński, Biblioteka Etyczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992.

HOŁÓWKA Jacek, Relatywizm etyczny, PWN, Warszawa 1981.

Platon, Gorgiasz, przeł. W. Witwicki, XXIII C – XXX C, XLII D – LV B, LXII D – LXV E

Platon, Fedon, 69 A–D

Platon, Uczta, XXVIII-XXIX 210 A – 212 A

Platon, Państwo, II, 368 C – 369 B, IV, 428 B – 432 B

ARYSTOTELES, Etyka nikomachejska, przeł. Daniela Gromska, PWN, Warszawa 1982.

TOMASZ z Akwinu, Traktat o cnotach (Suma teologii I-II, 49-67), przeł. Włodzimierz Galewicz, Antyk, Kęty 2006.

MRÓZ Mirosław, Człowiek w dynamizmie cnoty. Aktualność aretologii św. Tomasza z Akwinu w świetle pytania o podstawy moralności chrześcijańskiej, Wyższe Seminarium Duchowne, Toruń 2001.

KANT Immanuel, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. Mścisław Wartenberg, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001.

BENTHAM Jeremy, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, tłum. Bogdan Nawroczyński, PWN, Warszawa 1958.

MILL John Stuart, Utylitaryzm, tłum. Maria Ossowska, WN PWN, Warszawa 2006.

MOORE George Edward, Zasady etyki, tłum. Czesław Znamierowski, DeAgostini Altaya, Warszawa 2003 .

BAUMAN Zygmunt, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, przeł. Jacek Konieczny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.

SINGER Peter, Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. Cezary Cieśliński, KiW, Warszawa 2006.

SINGER Peter, Etyka praktyczna, tłum. Agata Sagan, KiW, Warszawa 2007.

WALZER Michael, Spór o wojnę, tłum. Zofia Zinserling, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006.

Zakres tematów:

Kalendarz i tematyka zajęć:

I. BLOK METAETYCZNY

Zajecia 1 [1–2/30 j.d.] → 10.10.2022: Organizacja zajęć. POJĘCIE, GENEZA i STRUKTURA ETYKI NAUKOWEJ

Zajęcia 2 [3–4/30 j.d.] → 17.10.2022: Zagadnienie WARTOŚCI (MORALNEJ) i OCENY MORALNEJ

WARTOŚĆ

ELZENBERG Henryk, Konstrukcja pojęcia wartości, [w:] tegoż, Pisma aksjologiczne, oprac. Lesław Hostyński, Andrzej Lorczyk, Agnieszka Nogal, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002, s. 71–95.

OCENA

KOTARBIŃSKI Tadeusz, O istocie oceny etycznej, [w:] tegoż, Pisma etyczne, red. Paweł J. Smoczyński, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1987, s. 106–110.

KOTARBIŃSKI Tadeusz, Istota oceny etycznej, [w:] tegoż, Pisma etyczne, s. 111–114 lub tegoż, Istota oceny etycznej, "Etyka", t. 1, 1966, s. 7-12, dostęp on-line: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Etyka/Etyka-r1966-t1/Etyka-r1966-t1-s7-12/Etyka-r1966-t1-s7-12.pdf.

KOTARBIŃSKI Tadeusz, Próba charakterystyki oceny etycznej, [w:] tegoż, Pisma etyczne, s. 115–123.

Uzupełniająco (tj. dodatkowo, nieobowiązkowo):

TWARDOWSKI Kazimierz, Etyka, oprac. Ryszard Jadczak, Wydawnictwo Adam Marszałek, Etyka teoretyczna, rozdz. I: Ocena etyczna, s. 27–30; rozdz. II: Rodzaje oceny moralnej, s. 30–34.

HOSTYŃSKI Lesław, Filozofia wartości Henryka Elzenberga na tle filozofii polskiej XX-lecia międzywojennego, "ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKA", LUBLIN - POLONIA, VOL. XXIX, 4, SECTIO 1, 2004, Wydział Filozofii i Socjologii UMCS, s. 61-76, dostęp on-line: http://dlibra.umcs.lublin.pl/Content/23535/czas16080_29_2004_4.pdf.

ZUBELEWICZ Jan, Pojęcie wartości perfekcyjnej w aksjologii formalnej Henryka Elzenberga, "Etyka", t. 25, 1990, s. 87-101, dostęp on-line: https://www.etyka.uw.edu.pl/index.php/etyka/article/download/744/698.

WIŚNIEWSKI Ryszard, Niezależność oceny etycznej w poglądach Tadeusza Kotarbińskiego, "Ruch Filozoficzny", t. XL, 1982-1983, nr 4, s. 271-277, dostęp on-line: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1197/27%20-%20WI%C5%9ANIEWSKI%20Ryszard%20-%20Niezale%C5%BCno%C5%9B%C4%87%20oceny%20etycznej%20w%20pogl%C4%85dach%20T.%20Kotarbi%C5%84skiego.pdf?sequence=1

Zajęcia 3 [5–6/30 j.d.] → 24.10.2022: Charakterystyka NORMY MORALNEJ – sytuacjonizm czy pryncypializm?

LAZARI-PAWŁOWSKA Ija, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, „Etyka” nr 22/1986, lub ŚRODA Magdalena (red.),

O wartościach, normach i problemach moralnych: wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, WN PWN, Warszawa 1994, s. 189–201. (dostęp on-line: https://etyka.uw.edu.pl/index.php/etyka/article/view/726/681)

Alternatywnie: LAZARI-PAWŁOWSKA Ija, Problemy etyki sytuacyjnej, [w:] tejże, Etyka. Pisma wybrane, oprac. Paweł J. Smoczyński, Biblioteka Etyczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992, s. 42–58.

CZEŻOWSKI Tadeusz, Aksjologiczne i deontycznej normy moralne, „Etyka” nr 7/1970, lub tegoż, Pisma z etyki i teorii wartości, lub ŚRODA Magdalena (red.), O wartościach, normach i problemach moralnych: wybór tekstów z etyki polskiej dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, WN PWN, Warszawa 1994, s. 168–176. (dostęp on-line: https://etyka.uw.edu.pl/index.php/etyka/article/view/586/547)

Zajęcia 4 [7–8/30 j.d.] → 07.11.2022: PODSTAWOWE STANOWISKA ETYCZNE – relatywizm vs absolutyzm, subiektywizm vs obiektywizm

TATARKIEWICZ Władysław, O bezwzględności dobra, [w:] tegoż, Pisma z etyki i teorii szczęścia, oprac. Paweł J. Smoczyński, Biblioteka Etyczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992, s. 17–57.

Uzupełniająco:

HOŁÓWKA Jacek, Relatywizm etyczny, PWN, Warszawa 1981, rozdz. 4: Wartości względne i absolutne, s. 168–197.

LAZARI-PAWŁOWSKA Ija, Relatywizm etyczny, [w:] tejże, Etyka. Pisma wybrane, oprac. Paweł J. Smoczyński, Biblioteka Etyczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992, s. 109–120.

WIŚNIEWSKI Ryszard, Porządek dóbr w etyce Tatarkiewicza, "Etyka", t. 16, 1972, s. 131-146. Dostęp on-line: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1192/WI%C5%9ANIEWSKI%20Ryszard%20-%20Porz%C4%85dek%20d%C3%B3br%20w%20etyce%20W.%20Tatarkiewicza.pdf?sequence=1

Zajęcia 5 [9–10/30 j.d.] → 14.11.2022: Czym jest oraz jak jest możliwa ETYKA AUTONOMICZNA?

ELZENBERG Henryk, Spór o zależność etyki od religii, [w:] tegoż, Pisma etyczne, oprac. Lesław Hostyński, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001,

s. 101–111.

lub też: ELZENBERG Henryk, Spór o zależność etyki do religii, "Znak", Rok XXX, nr 284 (2), luty 1978, s. 171-182. Dostęp on-line: http://miesiecznik.znak.com.pl/archiwumpdf/284.pdf

Uzupełniająco (dla chętnych):

WIŚNIEWSKI Ryszard, Henryk Elzenberg w sprawie granic etyki niezależnej, "Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria", R. 26: 2017, Nr 4 (104), s. 321-338. Dostęp on-line: http://journals.pan.pl/Content/106457/PDF/P.Filoz.+4-17+22-R.Wisniewski.pdf?handler=pdf

Case Study:

ASSUNTINO Rudi, GOLDKORN Włodek, Strażnik. Marek Edelman opowiada, przeł. Ireneusz Kania, Znak, Kraków 2006, fragmenty.

EDELMAN Marek, I była miłość w getcie, Świat Książki, Warszawa 2009, fragmenty.

Uzupełniająco:

KOTARBIŃSKI Tadeusz, Zasady etyki niezależnej, „Studia Filozoficzne” 2/1958.

CZEŻOWSKI Tadeusz, Etyka jako nauka empiryczna, „Kwartalnik Filozoficzny” nr 18, s. 161–171.

CZEŻOWSKI Tadeusz, Uwagi o etyce jako nauce empirycznej, „Studia Filozoficzne” 5, nr 6, s. 156–162.

TWARDOWSKI Kazimierz, Etyka, oprac. Ryszard Jadczak, Wydawnictwo Adam Marszałek, Etyka praktyczna…, § 2: Moralność i religijność, s. 71–75.

WITWICKI Władysław, Pogadanki obyczajowe, PWN, Warszawa 1960, s. 17–21, 47.

STYCZEŃ Tadeusz SDS, W sprawie etyki niezależnej, [w:] tegoż, Wprowadzenie do etyki, TN KUL, Lublin 1995, s. 44–83.

II. BLOK HISTORYCZNO-ETYCZNY

ETYKA KLASYCZNA - ANTYK

Zajęcia 6 [11–12/30 j.d.] → 21.11.2022: PLATONA EUDAJMONIZM AGATYCZNY, moralny ascetyzm, etyka przyjaźni i miłości

Platon, Gorgiasz, przeł. W. Witwicki, XXIII C – XXX C, XLII D – LV B, LXII D – LXV E

Platon, Fedon, 69 A–D

Platon, Uczta, XXVIII-XXIX 210 A – 212 A

Platon, Państwo, II, 368 C – 369 B, IV, 428 B – 432 B

Uzupełniająco:

GADAMER Hans-Georg, Idea dobra w dyskusji między Platonem i Arystotelesem, przeł. Zbigniew Nerczuk, Wyd. ANTYK, Kęty 2002.

GWIAZDECKA Joanna, Etyka Platona : o formie platońskiej refleksji moralnej, Antyk, Kęty 2003.

Zajęcia 7 [13–14/30 j.d.] → 28.11.2022: TRZY ETYKI ARYSTOTELESA (eudajmonizm teleologiczny)

Arystoteles, Etyka nikomachejska, przeł. Daniela Gromska, PWN, Warszawa 1982, ks. I, rozdz. 1, 6, 7–9; ks. II (całość).

Uzupełniająco:

TATARKIEWICZ Władysław, Trzy etyki. Studium z Arystotelesa, [w:] tegoż, Pisma z etyki i teorii szczęścia, s. 82–90.

TUGENDHAT Ernst, Wykłady o etyce, przeł. J. Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawa 2004, Wykład dwunasty, Wykład trzynasty, s. 254–279.

Na temat współczesnej ETYKI CNÓT zob. np.

- JAŚTAL Jacek, Koncepcje sprawności moralnych we współczesnej etyce cnót, w: Etyczny i aksjologiczny wymiar sprawności moralnych, red. nauk. Iwona Jazukiewicz, Ewa Kwiatkowska, Uniwersytet Szczeciński - "Rozprawy i Studia", t. (CMXII) 838, Szczecin 2012, s. 13-31. Dostęp on-line: http://smww.usz.edu.pl/wp-content/uploads/Jazukiewicz_Etyczny_i_aksjologiczny_LOGO.pdf

- JAŚTAL Jacek, Natura cnoty. Problematyka emocji w neoarystotelesowskiej etyce cnót, Księgarnia Akademicka Sp. z o.o., Kraków 2009. Dostęp on-line: https://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i5/i5/i1/i7/i4/r55174/Jacek%20Jastal%20-%20Natura%20cnoty.pdf

- SZUTTA Natasza, Status współczesnej etyki cnót, "Diametros" 2004, nr 1, s. 70-84. Dostęp on-line: http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Diametros/Diametros-r2004-t-n1/Diametros-r2004-t-n1-s70-84/Diametros-r2004-t-n1-s70-84.pdf

ETYKA ŚREDNIOWIECZNA

Zajęcia 8 [15–16/30 j.d.] → 05.12.2022: ARETOLOGIA TOMASZA AKWINATY

TOMASZ z Akwinu, Traktat o cnotach (Suma teologii I-II, 49-67), przeł. Włodzimierz Galewicz, Antyk, Kęty 2006, Kwestia (dalej Kw.) 55: O istocie cnoty, Artykuł (dalej Art.) 4, s. 122–125; Kw. 56: O podmiocie cnoty, Art. 1–3, s. 126–131 oraz Art. 6, s. 135–136; Kw. 58: O różnicy między cnotami moralnymi i intelektualnymi, Art. 1–3, s. 150–155; Kw. 59: O stosunku cnót moralnych do uczuć, Art. 1–2, s. 160–163 oraz Art. 5, s. 167–168; Kw. 60: O różnicach między cnotami moralnymi, Art. 1, s. 169–171; Kw. 61: O cnotach kardynalnych, Art. 1–2, s. 181–184 oraz Art. 5, s. 189– 191; Kw. 62: O cnotach teologicznych, Art. 1–3, s. 192–197; Kw. 63: O przyczynie cnót, Art. 3, s. 203–205.

Dodatkowo i uzupełniająco (dla chętnych):

- Mirosław MRÓZ, Człowiek w dynamizmie cnoty. Aktualność aretologii św. Tomasza z Akwinu w świetle pytania o podstawy moralności chrześcijańskiej, Wyższe Seminarium Duchowne, Toruń 2001.

- Tadeusz ŚLIPKO, Etyka św. Tomasza z Akwinu w świetle współczesnych badań, "Studia Philosophiae Christianae", t. 26, 1990, nr, 2, s. 90-98. Dostęp on-line: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Philosophiae_Christianae/Studia_Philosophiae_Christianae-r1990-t26-n2/Studia_Philosophiae_Christianae-r1990-t26-n2-s90-98/Studia_Philosophiae_Christianae-r1990-t26-n2-s90-98.pdf

- Izabella ANDRZEJUK, rozprawa doktorska "Filozofia moralna Tomasza z Akwinu na tle etyki Arystotelesa", rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. zwycz. dra hab. Mieczysława Gogacza, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2005, szczeg. rozdz. 3: "Aretologia - nauka o cnotach", s. 85-143. Dostęp on-line: http://katedra.uksw.edu.pl/publikacje/izabella_andrzejuk/dr_izy.pdf

- Jacek SALIJ OP, Prawo naturalne i prawa stanowione w ujęciu św. Tomasza z Akwinu, "Łódzkie Studia Teologiczne", t. 26, 2017, nr 2, s. 103-110. Dostęp on-line: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7ac5bf14-ad62-4bf9-885b-bd71fdef2828

- Henryk MAJKRZAK SCJ, O prasumieniu według św. Tomasza z Akwinu, "Człowiek w Kulturze", t. 13, 2000, s. 121-125. Dostęp on-line: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Czlowiek_w_Kulturze/Czlowiek_w_Kulturze-r2000-t13/Czlowiek_w_Kulturze-r2000-t13-s121-125/Czlowiek_w_Kulturze-r2000-t13-s121-125.pdf

- Artur ANDRZEJUK, Filozofia moralna w tekstach Tomasza z Akwinu, "Navo", Warszawa 1999.

- Artur ANDRZEJUK, Sumienie i prasumienie - Małe Vademecum Tomizmu 22, wykład wideo na kanale YouTube, opublikowany 14.05.2020. pod auspicjami Naukowego Towarzystwa Tomistycznego. Dostęp on-line: https://www.youtube.com/watch?v=EzzJau5RNxk

ETYKA NOWOŻYTNA

Zajęcia 9 [17–18/30 j.d.] → 12.12.2022: PRYNCYPIALIZM ETYCZNY IMMANUELA KANTA

KANT Immanuel, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. Mścisław Wartenberg, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, rozdz. 1, wiersze 393-402, s. 11–19; rozdz. 2, wiersze 412B-433, s. 30–49.

toż samo wydane przez De Agostini Polska, Warszawa 2002, na podstawie wydania powyższego: rozdz. 1, wiersze 393-402, s. 18–31; rozdz. 2, wiersze 412B-433, s. 47 (ostatni akapit) – 79.

Uzupełniająco (tylko dla chętnych):

- KANIOWSKI Andrzej M., Filozofia praktyczna Immanuela Kanta – jej siła i słabości, "Diametros" nr 2 (grudzień 2004), s. 114–126, dostęp on-line: https://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/serwis/pdf/diam2for1kaniowski.pdf

- ŁUKÓW Paweł, Powinność i dobro. Wątpliwy deontologizm Kanta, "Etyka" 2002, nr 35, s. 141-156. Dostęp on-line: file:///C:/Users/U%C5%BCytkownik/Downloads/670-Tekst%20artyku%C5%82u-636-2-10-20191027.pdf

Zajęcia 10 [19–20/30 j.d.] → 19.12.20202: KLASYCZNY UTYLITARYZM ETYCZNY

BENTHAM Jeremy, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, tłum. Bogdan Nawroczyński, PWN, Warszawa 1958, rozdz. I: O zasadzie użyteczności, s. 17–23. Dostęp on-line: http://filipbialy.pl/wp-content/uploads/2019/10/bentham_wprowadzenie_do_zasad_moralnosci_i_prawodawstwa.pdf

MILL John Stuart, Utylitaryzm, tłum. Maria Ossowska, WN PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.

Uzupełniająco (wyłącznie dla samozwańczych chętnych):

- GÓRECKI Olgierd, Utylitaryzm – doktrynalna analiza ewolucji nurtu, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym", t. 14, 2011, nr 1, s. 115-126, dostęp on-line: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_1424

- KUNDERA Elżbieta, Użyteczność w systemie etyki Johna Stuarta Milla, "Studia Ekonomiczne. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach", 2014, nr 180, cz. 1 Dokonania współczesnej myśli ekonomicznej: racjonalność - efektywność - etyka. Cz. 1, Problemy teoretyczne, s. 127-135. Dostęp on-line: https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/12_E.Kundera_Uzytecznosc_w_systemie_etyki....pdf

ETYKA WSPÓŁCZESNA

Zajęcia 11 [21–22/30 j.d.] → 02.01.2023: MOORE jako PREKURSOR ETYKI ANALITYCZNEJ

MOORE George Edward, Zasady etyki, tłum. Czesław Znamierowski, DeAgostini Altaya, Warszawa 2003 [I wyd. – 1919], rozdz. 1: Przedmiot etyki, § A – § B, s. 2–33.

Uzupełniająco:

PRZYBYŁ Bartosz. 1998. „Percepcja wartości w Etyce G.E. Moore’a”. "Etyka", t. 31 (grudzień 1998), s. 125-44. https://doi.org/10.14394/etyka.376.

JUROS Helmut. 1968. Przedmiot etyki w ujęciu G.E. Moore’a. "Studia Theologica Varsaviensia", t. 6, nr 1, s. 223-241, dostęp on-line: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Theologica_Varsaviensia/Studia_Theologica_Varsaviensia-r1968-t6-n1/Studia_Theologica_Varsaviensia-r1968-t6-n1-s223-241/Studia_Theologica_Varsaviensia-r1968-t6-n1-s223-241.pdf

III. BLOK PROBLEMOWY

SZANSE ETYKI w ZGLOBALIZOWANYM ŚWIECIE KONSUMENTÓW

Zajęcia 12 [23–24/30 j.d.] → 09.01.2023.

BAUMAN Zygmunt, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, przeł. Jacek Konieczny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007, rozdz. 1: Czy Etyka ma szansę w zglobalizowanym świecie konsumentów?, s. 32 (od *) – 72.

Pomocniczo (dla chętnych):

- IWASIŃSKI Łukasz, Społeczeństwo konsumpcyjne w ujęciu Zygmunta Baumana, "Kultura i Społeczeństwo" 2015, nr 4, s. 3-22. Dostęp on-line: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9882/Iwasinski_Spoleczenstwo_konsumpcyjne_w_ujeciu_Zygmunta_Baumana.pdf?sequence=1

OD ONTOLOGII DO ETYKI ODPOWIEDZIALNOŚCI

Zajęcia 13 [23–24/30 j.d.] → 16.01.2023.

INGARDEN Roman, Książeczka o człowieku, wyd. 4, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, przeł. Adam Węgrzecki, pkt I (Główna teza rozważań) - VII (Odpowiedzialność a identyczność jej podmiotu), s. 73-116 (całość: 73-169).

Pomocniczo i uzupełniająco (dla chętnych):

SŁAWIŃSKI Marek, Koncepcja odpowiedzialności jako procesu – rozważania w nawiązaniu do myśli Romana Ingardena, "Prawo i polityka w sferze publicznej. Perspektywa zewnętrzna", red. Bekrycht Tomasz, Jabłoński Paweł, Kaczor Jacek, Pichlak Maciej, (Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego) , E-Monografie ; nr 113, E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2018, s. 57-75. Dostęp on-line: https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/89589/01_04_M_Slawinski_Odpowiedzialnosc_jako_proces.pdf

GOŁASZEWSKA Maria, Romana Ingardena filozofia moralności, "Etyka", t. 9, 1971, s. 113-144. Dostęp on-line: https://etyka.uw.edu.pl/index.php/etyka/article/download/250/212/

GRANICE WSPÓLNOTY MORALNEJ (etyka równości, wzajemności, bezstronności, odpowiedzialności i sprawiedliwości)

Zajęcia 13 [25–26/30 j.d.] → 14.01.2021.

SINGER Peter, Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. Cezary Cieśliński, KiW, Warszawa 2006, rozdz. 5: Jedno społeczeństwo, s. 164–179 [dla chętnych dodatkowo: 180–206].

Uzupełniająco:

SINGER Peter, Etyka praktyczna, tłum. Agata Sagan, KiW, Warszawa 2007, rozdz. 9: Swoi i Obcy, s. 235–249.

ETYCZNE ASPEKTY TERRORYZMU

Zajęcia 14 [27–28/30 j.d.] → 23.01.2023.

WALZER Michael, Spór o wojnę, tłum. Zofia Zinserling, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2006, cz. 1: Teoria, rozdz. 4: Terroryzm: analiza pretekstów (1988), s. 72–88; cz. 2: Przypadki, rozdz. 10: Po 11 września: pięć pytań dotyczących terroryzmu (2002), s. 157–170.

Uzupełniająco:

KOŁAKOWSKI Leszek, Mini wykłady o maxi sprawach. Trzy serie, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2005, Seria Druga: O terroryzmie, s. 151–157.

Zajęcia 15 [29–30/30 j.d.] → 30.01.2023. → ostatnie zajęcia/KOLOKWIUM

Metody dydaktyczne:

Preferowane metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:

- wykład konwersatoryjny - podająco-poszukująca

- ćwiczeniowa

- metoda tekstu przewodniego

- dyskusja

- analityczna

- syntetyczna

- biograficzna

- porównawcza.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie konwersatorium "Filozofia i etyka dialogu" odbywa się w terminie ostatnich, wynikających z harmonogramu semestralnego, zajęć w cyklu w formie testu jednokrotnego wyboru z treści przypisanych do każdych zajęć lektur (patrz wyżej: rubryka Opis) oraz ich omówień i komentarzy do nich formułowanych w trakcie zajęć przed prowadzącego.

Wymagane progi ocenowe skalowane procentowo (wyrażane potem w punktach, których łączna liczba zależna jest od ogólnej liczby zadań, poleceń i pytań testowych:

- ocena dostateczna (3.0): od 56%,

- dostateczna plus (3.5): od 66%,

- dobra (4.0): od 71%,

- dobra plus (4.5): 81%,

- bardzo dobra: od 91%.

Uzyskiwana przez uczestników zajęć ocena z tego przedmiotu stanowi wypadkową spełnienia następujących kryteriów, wymienionych tu w kolejności od najważniejszego do ważącego najmniej:

(1) ocena z kolokwium,

(2) systematyczne przygotowywanie się (zapoznawanie się z zajęć na zajęcia z obowiązkowymi lekturami) oraz aktywne, merytoryczne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, analizy, komentarze, polemiki, referat, prezentacja multimedialna),

(3) obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze niezależnie od powodu i niewymagające usprawiedliwienia).

Uwagi:

Filozofia II rok s1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)