Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pryncypia kultury wizualnej [1401-PKulW-5Z-sm-SJ] Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pryncypia kultury wizualnej [1401-PKulW-5Z-sm-SJ]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 10:00 - 11:30
sala 1
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: 7
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Sebastian Dudzik
Literatura:

Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012

Badania nad wizualnością w perspektywie multidyscyplinarnej. Kwestionariusz Kultury Wizualnej, „Kultura i Społeczeństwo", 2009, nr 4

Bal Mieke, Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualne, [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones", Poznań 2010

Barney Darin, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008

Belting H. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Kraków 2007

Berger John, Sposoby widzenia, Warszawa 2008

Castells Manuel, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008

Chmielecki Konrad, Estetyczne teorie intermedialności czy „estetyka intermedialności” ? Próba określenia ram teoretycznych refleksji na temat intermedialności, „Przegląd Kulturoznawczy”, 2006 nr 1

Chmielecki Konrad, Intermedialność jako fenomen ponowoczesnej kultury, „Kultura Współczesna”, 2007, nr 2 (52)

Ilnicki R., Wirtualny habitus cyberkultury, „Hybris” nr 31/4, 2015

Kuspit Donald, Koniec sztuki, Gdańsk 2006

Mitchell W.J.T., Zwrot piktorialny, „Kultura Popularna", 2009, nr 1.

Mitchell W.J.T., Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, [w: ] Perspektywy współczesnej historii sztuki...

Mirzoeff Nicholas, Podmiot kultury wizualnej, [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki...

Wójtowicz Ewa, Net art, Warszawa 2008.

Maćkowiak Anna, Antropologia obrazu według Didi-Hubermana: obrazy mimo wszystko czy obrazy – fetysze?, http://www.obieg.pl/ksi%C4%85%C5%BCki/12838

Zakres tematów:

1. Czego nie wypada robić artyście? Sztuka wobec wyzwań kulturowych, społecznych i etycznych

2. Co różni sztukę współczesną i dawną. Fakty, mity i legendy.

3. Sztuka krzyku i milczenia. Oblicza zaangażowanych działań twórczych sztuki.

4. Sztuka krzyku i milczenia. Gry z tożsamością.

5. Spojrzenie z zewnątrz – obraz współczesnych działań twórczych z perspektywy historyka sztuki, antropologa/kulturoznawcy, badacza kultury wizualnej (cz. 1)

6. Spojrzenie z zewnątrz – obraz współczesnych działań twórczych z perspektywy historyka sztuki, antropologa/kulturoznawcy, badacza kultury wizualnej (cz. 2)

7. Czy sztuka potrzebuje materii? Współczesne egzystencje „obrazu”

8. Wszystko jest powieleniem. Mentalne i technologiczne aspekty funkcjonowania sztuki w realiach powszechnej multiplikacji obrazu.

9. Materia w procesie twórczym. Strategie recyclingu i upcyclingu w sztuce

10. Wizualność i inne zmysły. Cz. 1 (dotyk i słuch)

11. Wizualność i inne zmysły. Cz. 2 (smak i węch)

12. Obszary kultury wizualnej - reklama i jej powiązania ze sztuką

13. Obszary kultury wizualnej – film, teledysk, rzeczywistość komputerowych gier

14. Nowe lądy – rzeczywistość wizualna i twórczość artystyczna w sieci

15. Zaliczenie

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

- doświadczeń

- obserwacji

- panelowa

- projektu

- sytuacyjna

Metody i kryteria oceniania:

aktywność podczas zajęć, zaliczenowy esej/prezentacja

Uwagi:

sztuka mediów i edukacja wizualna multimedia i fotografia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)