Pryncypia kultury wizualnej [1401-PKulW-5Z-sm-SJ]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pryncypia kultury wizualnej [1401-PKulW-5Z-sm-SJ] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 10:00 - 11:30
sala 1 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 7 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sebastian Dudzik | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012 Badania nad wizualnością w perspektywie multidyscyplinarnej. Kwestionariusz Kultury Wizualnej, „Kultura i Społeczeństwo", 2009, nr 4 Bal Mieke, Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualne, [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones", Poznań 2010 Barney Darin, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008 Belting H. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Kraków 2007 Berger John, Sposoby widzenia, Warszawa 2008 Castells Manuel, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008 Chmielecki Konrad, Estetyczne teorie intermedialności czy „estetyka intermedialności” ? Próba określenia ram teoretycznych refleksji na temat intermedialności, „Przegląd Kulturoznawczy”, 2006 nr 1 Chmielecki Konrad, Intermedialność jako fenomen ponowoczesnej kultury, „Kultura Współczesna”, 2007, nr 2 (52) Ilnicki R., Wirtualny habitus cyberkultury, „Hybris” nr 31/4, 2015 Kuspit Donald, Koniec sztuki, Gdańsk 2006 Mitchell W.J.T., Zwrot piktorialny, „Kultura Popularna", 2009, nr 1. Mitchell W.J.T., Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, [w: ] Perspektywy współczesnej historii sztuki... Mirzoeff Nicholas, Podmiot kultury wizualnej, [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki... Wójtowicz Ewa, Net art, Warszawa 2008. Maćkowiak Anna, Antropologia obrazu według Didi-Hubermana: obrazy mimo wszystko czy obrazy – fetysze?, http://www.obieg.pl/ksi%C4%85%C5%BCki/12838 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Czego nie wypada robić artyście? Sztuka wobec wyzwań kulturowych, społecznych i etycznych 2. Co różni sztukę współczesną i dawną. Fakty, mity i legendy. 3. Sztuka krzyku i milczenia. Oblicza zaangażowanych działań twórczych sztuki. 4. Sztuka krzyku i milczenia. Gry z tożsamością. 5. Spojrzenie z zewnątrz – obraz współczesnych działań twórczych z perspektywy historyka sztuki, antropologa/kulturoznawcy, badacza kultury wizualnej (cz. 1) 6. Spojrzenie z zewnątrz – obraz współczesnych działań twórczych z perspektywy historyka sztuki, antropologa/kulturoznawcy, badacza kultury wizualnej (cz. 2) 7. Czy sztuka potrzebuje materii? Współczesne egzystencje „obrazu” 8. Wszystko jest powieleniem. Mentalne i technologiczne aspekty funkcjonowania sztuki w realiach powszechnej multiplikacji obrazu. 9. Materia w procesie twórczym. Strategie recyclingu i upcyclingu w sztuce 10. Wizualność i inne zmysły. Cz. 1 (dotyk i słuch) 11. Wizualność i inne zmysły. Cz. 2 (smak i węch) 12. Obszary kultury wizualnej - reklama i jej powiązania ze sztuką 13. Obszary kultury wizualnej – film, teledysk, rzeczywistość komputerowych gier 14. Nowe lądy – rzeczywistość wizualna i twórczość artystyczna w sieci 15. Zaliczenie |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz - symulacyjna (gier symulacyjnych) Metody dydaktyczne podające: - wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - doświadczeń - obserwacji - panelowa - projektu - sytuacyjna |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność podczas zajęć, zaliczenowy esej/prezentacja |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
sztuka mediów i edukacja wizualna multimedia i fotografia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.