Międzyosobowy poziom wyjaśniania umysłu i zdolności poznawczych [2404-P-MF-MPWUZP]
Semestr zimowy 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Międzyosobowy poziom wyjaśniania umysłu i zdolności poznawczych [2404-P-MF-MPWUZP] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala A.103 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Psychologii (dawny APL) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Daniel Żuromski |
Zakres tematów: |
• Idea społeczno-kulturowego wpływu na formowanie się umysłu i zdolności poznawcze. • Konstruktywistyczna Koncepcja umysłu. • Idea międzyosobowego poziomu wyjaśniania jako poziomu społecznych mechanizmów transformacji umysłu. -Część metodologiczna: • Idea analiza wielopoziomowej. • Modelu wyjaśniania oparty na mechanizmach (mechanism-based explanation). • Wyjaśnianie genetyczne. • Porządek wyjaśniania: First between, then within. -Część „społecznego wpływu na formowanie się umysłu”: • Klasyczny model L. Wygotskiego: społeczno-kulturowa koncepcja umysłu • Hipoteza dzielonej intencjonalności (M. Tomasello) • Koncepcję dialogicznego umysłu oraz dialogicznego myślenia Ch. Fernyhougha. • Myślenie jest dla współpracy (M. Tomasello). • Teoria umysłu jako zdolność kulturowa. • Ja-intencjonalność (i-intentionality) vs. my-intencjonalności (we-intentionality). • Idea pragmatyki kognitywnej. -Część „kulturowego wpływu na formowanie się umysłu”: • Kultura jako siła napędowa ludzkiego poznania. • Gadżety poznawcze C. Heyes. • Różnorodność poznawcza (cognitive diversity) . • Kumulatywna ewolucja kulturowa (ewolucja kulturowa). • Hipoteza recyklingu mózgu (egzaltacja kulturowa) . • Matematyka oraz zdolność do pisania i czytania jako zdolności kulturowe. • Holistyczne poznanie Azji vs analityczne poznanie Zachodu (R. Nisbett). • społeczeństwo "WIERD". |
Metody dydaktyczne: |
- wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z pracy pisemnej |
Uwagi: |
zajęcia fakultatywne -psychologia - wykład wspólny z kognitywistyką |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.