Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Międzyosobowy poziom wyjaśniania umysłu i zdolności poznawczych [2404-P-MF-MPWUZP] Semestr zimowy 2022/23
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Międzyosobowy poziom wyjaśniania umysłu i zdolności poznawczych [2404-P-MF-MPWUZP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala A.103
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Psychologii (dawny APL) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Daniel Żuromski
Zakres tematów:

• Idea społeczno-kulturowego wpływu na formowanie się umysłu i zdolności poznawcze.

• Konstruktywistyczna Koncepcja umysłu.

• Idea międzyosobowego poziomu wyjaśniania jako poziomu społecznych mechanizmów transformacji umysłu.

-Część metodologiczna:

• Idea analiza wielopoziomowej.

• Modelu wyjaśniania oparty na mechanizmach (mechanism-based explanation).

• Wyjaśnianie genetyczne.

• Porządek wyjaśniania: First between, then within.

-Część „społecznego wpływu na formowanie się umysłu”:

• Klasyczny model L. Wygotskiego: społeczno-kulturowa koncepcja umysłu

• Hipoteza dzielonej intencjonalności (M. Tomasello)

• Koncepcję dialogicznego umysłu oraz dialogicznego myślenia Ch. Fernyhougha.

• Myślenie jest dla współpracy (M. Tomasello).

• Teoria umysłu jako zdolność kulturowa.

• Ja-intencjonalność (i-intentionality) vs. my-intencjonalności (we-intentionality).

• Idea pragmatyki kognitywnej.

-Część „kulturowego wpływu na formowanie się umysłu”:

• Kultura jako siła napędowa ludzkiego poznania.

• Gadżety poznawcze C. Heyes.

• Różnorodność poznawcza (cognitive diversity) .

• Kumulatywna ewolucja kulturowa (ewolucja kulturowa).

• Hipoteza recyklingu mózgu (egzaltacja kulturowa) .

• Matematyka oraz zdolność do pisania i czytania jako zdolności kulturowe.

• Holistyczne poznanie Azji vs analityczne poznanie Zachodu (R. Nisbett).

• społeczeństwo "WIERD".

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład konwersatoryjny

- wykład problemowy

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z pracy pisemnej

Uwagi:

zajęcia fakultatywne -psychologia - wykład wspólny z kognitywistyką

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-1 (2023-01-18)