Metody i techniki badań społecznych [2405-S-2-S1-MiT]
Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metody i techniki badań społecznych [2405-S-2-S1-MiT] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022/23]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala 305 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych (Collegium Minus) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Wojciech Goszczyński, Monika Kwiecińska-Zdrenka, Anna Wójtewicz |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające (10.10) 2. Jak badać? Badania ilościowe vs. jakościowe, metody mieszane, badania pierwotne vs. badania wtórne (17.10) Obowiązkowo: Creswell J., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. UJ, Kraków 2013, s. 29-42. Dodatkowo: K. Lutyńska, Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Wrocław 1984, s. 58-65, 150-159, 173-205. Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, (red.) K. Lutyńska i A. P. Wejland, Wrocław 1983, s. 357-371. 3. Rodzaje wywiadów (rodzaje wywiadów, ich zalety i wady, etyka w badaniu) (24.10) Obowiązkowo: Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, (red.) K. Lutyńska i A. P. Wejland, Wrocław 1983, s. 26-36, 44-49, 49-60. R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985, s. 131-155. Dodatkowo: E. Babie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 267- 305, 325-337 (Badania sondażowe, Jakościowe badania terenowe - wywiady) 4. Zogniskowany wywiad grupowy (budowa wywiadów, zastosowanie wywiadów w pracy badawczej) (07.11) (!) projekt grupowy: scenariusz wywiadu grupowego przygotowanego w grupie termin złożenia 14.11 Obowiązkowo: D. Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa 2001 (fragmenty) Barbour R., 2011 Badania fokusowe. rozdz. 6 Dodatkowo: Kvale S., 2010 Prowadzenie wywiadów. rozdz. 5 A. P. Wejland, Wywiad kwestionariuszowy a logika konwersacji. Przegląd Socjologiczny 1993, t. 42. 5. Zogniskowany wywiad grupowy (14.11) praca w grupach - opracowanie scenariusza FGI Obowiązkowo D. Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa 2001, 12-29, 40-113, 113-141. 6. wywiady i zogniskowane wywiady grupowe – próba przeprowadzenia wywiadu fokusowego; podsumowanie działania grupowego (21.11) 7. Metoda biograficzna – wywiady indywidualne a wywiady narracyjne (28.11) (!!) Praca domowa: znajdujemy publikowane pamiętniki, wspomnienia, biografie Obowiązkowo I. K. Helling, Metoda badań biograficznych, w: Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek i M. Ziółkowski, PWN, Warszawa-Poznań 1990, s. 13-39. Dodatkowo: Jemielniak D. 2019. Badania jakościowe. Warszawa: PWN, t. 2, rozdz. 4 J. Włodarek, M. Ziółkowski, Teoretyczny i empiryczny status metody biograficznej we współczesnej socjologii, w: Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa 1990 8. Analiza treści – teksty i wizualność w badaniach (5.12) (wizualność jako pole do badań) (!!) praca domowa: na te zajęcia przynosimy swoje ulotki wyborcze i ulubione zdjęcia rodzinne (zwłaszcza zdjęcia z dzieciństwa), reklamy prasowe/fotografie prasowe, plakaty Obowiązkowo Jemielniak D. 2019. Badania jakościowe. Warszawa: PWN, t. 2, rozdz. 7 Banks M., 2009 Materiały wizualne w badaniach jakościowych. rozdz. 1 Rose G., 2010 Interpretacja materiałów wizualnych. rozdz. 3 Dodatkowo Jemielniak D. 2019. Badania jakościowe. Warszawa: PWN, t. 1, rozdz. 7 9. Analiza treści – kultura popularna i podejście krytyczne (12.12) Wytwory kultury popularnej jako przedmiot badania: komiksy, seriale, seriale dla dzieci, filmy, reklamy filmowe praca na zajęciach: „Tytus, Romek i A’Tomek” (I, IV, XVI), „Krecik i spodenki”, odcinki seriali (np. „Sam Sam”, „Stacyjkowo” „Kuce z Bronxu”, „Gdzie jest Nemo”) (!!) praca domowa: wybieramy ulubione odcinki/fragmenty seriali dla dzieci, reklamy filmowe, komiksy, memy (!) projekt: przygotowujemy materiały do analizy grupowej - termin 19.12! Obowiązkowo: Storey J., 2003 Studia kulturowe i badania kultury popularnej. rozdz. 2 Dodatkowo: Rose G., 2010 Interpretacja materiałów wizualnych. rozdz. 4 Banks M., 2009 Materiały wizualne w badaniach jakościowych. rozdz. 1 10. Netnografia (19.12) Internet jako pole badań społecznych: zawartość stron, strony fanowskie, strony specjalistyczne (modowe, muzyczne, polityczne, podróżnicze), blogi (hipsterskie, podróżnicze, kulinarne) (!!) praca domowa: znaleźć interesujące strony specjalistyczne, np. blogi czy strony specjalistyczne Obowiązkowo: Kozinets R.V. 2012 Netnografia. Badania etnograficzne online. roz. 2, 3, 4 Dodatkowo: Jemielniak D. 2019. Badania jakościowe. Warszawa: PWN, t. 1 rozdz. 10. Jemielniak D. 2019. Badania jakościowe. Warszawa: PWN, t. 2, rozdz. 9 11. Co badać? Proces badawczy i pisanie prac akademickich (02.01) – wprowadzenie [etapy postępowania badawczego, konceptualizacja czyli formułowanie problemu badawczego, pytań i hipotez; proces badawczy jako zadanie praktyczne – powstają w ten sposób wszelkie prace akademickie (dyplomowe, zaliczeniowe, naukowe), ale też związane z danym zawodem (badacz, copywrighter, PR, itp] (!!) praca domowa: przynieść tekst socjologiczny oparty na badaniach, który zawiera opis założeń teoretycznych/metodologicznych (!) projekt indywidualny: przygotowujemy konspekt badania i opracowujemy temat z zakresu nauk społecznych, piszemy plan, dobieramy metody, krytyczna analiza decyzji metodologicznych – termin złożenia 23.01 Obowiązkowo: G. Babiński, Etapy procesu badawczego, w: Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, opr. M. Malikowski, M. Niezgoda, WSSG Tyczyn, Tyczyn 1997, T. 1, s. 300-314. Creswell J., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. UJ, Kraków 2013, s. 147-161. Dodatkowo: Flick U., 2011, Jakość w badaniach jakościowych, rozdz. 9 Creswell J., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. UJ, Kraków 2013, s. 42-46. 12. Przygotowanie do badania. Co badać? (9.01) (Co dokładanie mam badać? Dobór i rodzaje wskaźników. Pomiar, skale pomiarowe) Obowiązkowo: R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985, s. 31-41. Dodatkowo: E. Babie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 107-134. Metody badań socjologicznych, red. S. Nowak, PWN, Warszawa 1965, s. 202-210. 13. Kogo badać? Projektowanie próby (16.01) (schematy doboru próby) Obowiązkowo R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985, s. 87-92, 98-110. [TO] ew. E. Babie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 204-239 (Logika doboru próby) H. Blalock, Statystyka dla socjologów, PWN, Warszawa1975, s. 440-463. J. Brzeziński, Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1984, s. 135-141 (dla zainteresowanych do s. 144). 14. Jak badać? Praca indywidualna nad konspektem badawczym - konsultacje Obowiązkowo Creswell J., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. UJ, Kraków 2013, s. 95-115. Dodatkowo Creswell J., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. UJ, Kraków 2013, s. 115-161. 15. Podsumowanie |
Metody dydaktyczne: |
metody dydaktyczne podające: opisowa, konwersatoryjna metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, obserwacji, problemowa, studium przypadku, projektu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną, dla jej uzyskania konieczne jest spełnienie kilku warunków: 1. obecność – dopuszczalna jest jedna nieobecność, która nie wymaga usprawiedliwienia, drugą nieobecność należy uzupełnić, zgłaszając się na dyżur z konspektami lektur, obowiązujących na opuszczonym spotkaniu lub wykonanym zadaniem, któremu poświęcone były opuszczone zajęcia; za każdą z kolejnych nieobecności odejmowany będzie jeden punkt od oceny semestralnej; 2. przygotowanie do zajęć – należy przygotowywać teksty oraz przynieść „pracę domową” jeśli wymagana; brak przygotowania traktowany jest jak nieobecność; 3. aktywność – maksymalna liczba uzyskanych w ten sposób punktów to 20: - 0 - aktywność na mniej niż 5 zajęciach - 5 punktów - aktywność na 6-7 zajęciach - 10 punktów - aktywność na 8-9 zajęciach - 15 punktów - aktywność na 10-11 zajęciach - 20 punktów – aktywność na 12-13 zajęciach 4. Prace projektowe: Zogniskowany wywiad grupowy (przygotowanie scenariusza) – 10 punktów Konspekt badawczy – 20 punktów 5. Ocena wystawiana jest dopiero po zaliczeniu wszystkich wymienionych elementów. 7. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu z wykładu „Metody i techniki badań socjologicznych”. 8. Semestry są oceniane niezależnie od siebie, ale ocena uzyskana w pierwszym semestrze wpływa na ocenę końcową (ocena końcowa to średnia ocena z 2 semestrów ćwiczeń) W semestrze można uzyskać łącznie 60 punktów – 25 - ndst 26 - 30 - dost 31 - 35 - dost+ 36 - 40 - db 41 - 45 - db+ 46 - 50 - bdb |
Uwagi: |
socjologia II rok s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.