Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Dynamika społeczna i pokolenia [2405-S-3-S1-DSIP] Semestr letni 2022/23
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dynamika społeczna i pokolenia [2405-S-3-S1-DSIP]
Zajęcia: Semestr letni 2022/23 [2022/23L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 11:30 - 13:00
sala 014
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych (Collegium Minus) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 29
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Monika Kwiecińska-Zdrenka
Literatura:

Adamski, W., 1976. Młode pokolenie jako narzędzie zmian społecznych, „Studia Socjologiczne” 4(61).

Adamski, W. Młode pokolenie Ameryki, Warszawa 1976.

Garewicz, J., 1983. Pokolenie jako kategoria socjo-filozoficzna, „Studia Socjologiczne” (1/88).

Jawłowska, A. Drogi kontrkultury, Warszawa 1975.

Kołakowski, L. Mini wykłady o maxi sprawach, Kraków 1997.

Mannheim, K., 1992-1993. Problem pokoleń, „Colloquia Communia” (1-2).

Mead, M., 1978. Kultura i tożsamość, Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa: PWN.

Ossowska, M. Koncepcja pokolenia, "Studia Socjologiczne" 1963 2(9).

Piasecki, M. (red.). Młodzi końca wieku, Warszawa 1999.

Szafraniec, K., 2012. Młodość jako wyłaniający się problem i polityczna siła, „Nauka” (1), s. 1- 22.

Szafraniec, K. Potencjał młodziezowego buntu – uwarunkowania i funkcje społeczne, [w:] K. Szafraniec (red.), Młodość i oświata za burtą przemian, Toruń 2008.

Szafraniec, K., 2011. Młodzi 2011, Warszawa KPRM, zob. też: http://zds.kprm.gov.pl/mlodzi-2011

Szafraniec, K., 2012. Czas na młodych. O konieczności wymiany pokoleniowej w Polsce, [w:] P. Sztompka, K. Frysztacki (red.), Polska początku XXI wieku: przemiany kulturowe i cywilizacyjne. Warszawa: Polska Akademia Nauk – Komitet Socjologii, s. 289 – 308.

Szafraniec, K. Zmiana warty. Młode pokolenia a transformacje we wschodniej Europie i Azji, Warszawa 2018.

Szafraniec, K. (red.). Młodzi 2018. Warszawa 2019.

Zakres tematów:

TEMATY ZAJĘĆ:

1/ Wprowadzenie do zajęć

2/ Koncepcja pokolenia w ujęciu Krystyny Szafraniec. Metodologia badań młodzieży – o efekcie wieku, czasu i pokolenia

3/ Socjologiczne koncepcje pokoleń (M. Ossowska, K. Mannheim, J. Garewicz)

4/ Relacje, dystanse i konflikty pokoleniowe – nieobecne, postponowane, osamotnione i porzucone generacje (M. Mead, Z. Bauman, H. Giroux)

5/ O buntowniczości i społecznej roli pokoleń (W. Adamski, K. Szafraniec)

6/ Zbuntowane pokolenie – kontestacje młodzieżowe na Zachodzie – formy, zasięg, tło socjalizacyjne i społeczno-kulturowe (A. Jawłowska, W. Adamski)

7-9/ Autodefinicje i autoportrety młodych końca wieku (M. Piasecki) – praca własna

10-12/ Autodefinicje i autoportrety młodych końca wieku (M. Piasecki) – prezentacje studenckie

14-15/ Młodzi początków XXI wieku – kim są, do czego dążą jak postrzegają świat, co ich cieszy a co boli? (prezentacje studenckie)

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny (zajęcia 1-6)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- sytuacyjna

- problemowa (zajęcia 7-9 i 10-15)

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność podczas zajęć

- projekt zespołowy

Ocena projektu. Max. liczba punktów to 20, w tym:

- Przygotowanie prezentacji w terminie – 2 punkty

- Opracowanie tła wystąpienia na podstawie literatury (pokazanie problemu od strony teoretycznej i/lub sprawozdanie dotychczasowych ustaleń) – 6 punktów (trafność doboru literatury – 2, umiejętność wykorzystania treści – 4)

- Pozyskanie i analiza materiałów ilustracyjnych – 6 punktów (trafność doboru – 2, umiejętność wykorzystania – 4)

- Zaangażowanie grupy (zadania, debaty/dyskusja, gry, itp.) – 4 punkty

- Sprawność prowadzenia prezentacji – 2 punkty

Składowe oceny:

Prezentacja własna – 20 punktów

Aktywność na zajęciach - max. liczba punktów 5

Ocena wystawiana jest po zsumowaniu składowych, min. dla zaliczenia to 13 punktów;

-12 – ndst

13-15 – dst

16-17 – dst+

18-20 – db

21-22 – db+

23-25 - bdb

Uwagi:

socjologia III rok s1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)