Dynamika społeczna i pokolenia [2405-S-3-S1-DSIP]
Semestr letni 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dynamika społeczna i pokolenia [2405-S-3-S1-DSIP] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 11:30 - 13:00
sala 014 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych (Collegium Minus) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 29 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Monika Kwiecińska-Zdrenka |
Literatura: |
Adamski, W., 1976. Młode pokolenie jako narzędzie zmian społecznych, „Studia Socjologiczne” 4(61). Adamski, W. Młode pokolenie Ameryki, Warszawa 1976. Garewicz, J., 1983. Pokolenie jako kategoria socjo-filozoficzna, „Studia Socjologiczne” (1/88). Jawłowska, A. Drogi kontrkultury, Warszawa 1975. Kołakowski, L. Mini wykłady o maxi sprawach, Kraków 1997. Mannheim, K., 1992-1993. Problem pokoleń, „Colloquia Communia” (1-2). Mead, M., 1978. Kultura i tożsamość, Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa: PWN. Ossowska, M. Koncepcja pokolenia, "Studia Socjologiczne" 1963 2(9). Piasecki, M. (red.). Młodzi końca wieku, Warszawa 1999. Szafraniec, K., 2012. Młodość jako wyłaniający się problem i polityczna siła, „Nauka” (1), s. 1- 22. Szafraniec, K. Potencjał młodziezowego buntu – uwarunkowania i funkcje społeczne, [w:] K. Szafraniec (red.), Młodość i oświata za burtą przemian, Toruń 2008. Szafraniec, K., 2011. Młodzi 2011, Warszawa KPRM, zob. też: http://zds.kprm.gov.pl/mlodzi-2011 Szafraniec, K., 2012. Czas na młodych. O konieczności wymiany pokoleniowej w Polsce, [w:] P. Sztompka, K. Frysztacki (red.), Polska początku XXI wieku: przemiany kulturowe i cywilizacyjne. Warszawa: Polska Akademia Nauk – Komitet Socjologii, s. 289 – 308. Szafraniec, K. Zmiana warty. Młode pokolenia a transformacje we wschodniej Europie i Azji, Warszawa 2018. Szafraniec, K. (red.). Młodzi 2018. Warszawa 2019. |
Zakres tematów: |
TEMATY ZAJĘĆ: 1/ Wprowadzenie do zajęć 2/ Koncepcja pokolenia w ujęciu Krystyny Szafraniec. Metodologia badań młodzieży – o efekcie wieku, czasu i pokolenia 3/ Socjologiczne koncepcje pokoleń (M. Ossowska, K. Mannheim, J. Garewicz) 4/ Relacje, dystanse i konflikty pokoleniowe – nieobecne, postponowane, osamotnione i porzucone generacje (M. Mead, Z. Bauman, H. Giroux) 5/ O buntowniczości i społecznej roli pokoleń (W. Adamski, K. Szafraniec) 6/ Zbuntowane pokolenie – kontestacje młodzieżowe na Zachodzie – formy, zasięg, tło socjalizacyjne i społeczno-kulturowe (A. Jawłowska, W. Adamski) 7-9/ Autodefinicje i autoportrety młodych końca wieku (M. Piasecki) – praca własna 10-12/ Autodefinicje i autoportrety młodych końca wieku (M. Piasecki) – prezentacje studenckie 14-15/ Młodzi początków XXI wieku – kim są, do czego dążą jak postrzegają świat, co ich cieszy a co boli? (prezentacje studenckie) |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny (zajęcia 1-6) Metody dydaktyczne poszukujące: - sytuacyjna - problemowa (zajęcia 7-9 i 10-15) |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność podczas zajęć - projekt zespołowy Ocena projektu. Max. liczba punktów to 20, w tym: - Przygotowanie prezentacji w terminie – 2 punkty - Opracowanie tła wystąpienia na podstawie literatury (pokazanie problemu od strony teoretycznej i/lub sprawozdanie dotychczasowych ustaleń) – 6 punktów (trafność doboru literatury – 2, umiejętność wykorzystania treści – 4) - Pozyskanie i analiza materiałów ilustracyjnych – 6 punktów (trafność doboru – 2, umiejętność wykorzystania – 4) - Zaangażowanie grupy (zadania, debaty/dyskusja, gry, itp.) – 4 punkty - Sprawność prowadzenia prezentacji – 2 punkty Składowe oceny: Prezentacja własna – 20 punktów Aktywność na zajęciach - max. liczba punktów 5 Ocena wystawiana jest po zsumowaniu składowych, min. dla zaliczenia to 13 punktów; -12 – ndst 13-15 – dst 16-17 – dst+ 18-20 – db 21-22 – db+ 23-25 - bdb |
Uwagi: |
socjologia III rok s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.