Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia krytyki artystycznej i myśli o sztuce [1402-HKA-2Lka-S1] Semestr letni 2022/23
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia krytyki artystycznej i myśli o sztuce [1402-HKA-2Lka-S1]
Zajęcia: Semestr letni 2022/23 [2022/23L] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 136
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Filip Pręgowski
Literatura:

* Frank Stella, Excerpts from Painters Painting (1970)

[w:] Artists, Critics, Context. Readings In And Around American Art Since 1945, red. Paul F. Fabozzi, New Jersey 2002, s. 168-173

* Sol LeWitt, Paragraphs on Conceptual Art (1967)

[w:] Artists, Critics, Context. Readings In And Around American Art Since 1945, red. Paul F. Fabozzi, New Jersey 2002, s. 180-184

* Lucy R. Lippard, John Chandler, The Dematerialization of Art

[w:] Art & Visual Culture. A Reader, eds. A. Lymberopoulou, P. Bracewell-Homer, J. Robinson, Milton Keynes, 2012

* Joseph Kossuth, Art After Philosophy [w:] Art After Philosophy and After: Collected Writings, 1966-1990, ed. Gabriele Guercio, Cambridge, 1993;

* David Sylvester, Brutalność faktu. Rozmowy z Francisem Baconem, tłum. Marek Wasilewski, Poznań 1997 (fragmenty)

* Julian Bell, The Way to All Flesh [w:] Lucian Freud, The Painter’s Etchings,

kat. wyst. w Museum of Modern Art, Nowy Jork, 2008

* Brian O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, tłum. Aneta Szyłak, Gdańsk 2015

* Fredric Jameson, Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu,

tłum. Maciej Płaza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011 (fragmenty)

* Douglas Crimp, On the Museum’s Ruins, „October”, vol. 13 (Summer 1980), s. 41-57

* Figures of Authority, Ciphers of Regression. Notes on the Return of Representation in European Painting, „October”, vol. 16, Spring 1981, s. 39-68

* Rosalind Krauss, „A Voyage on the North Sea”. Art In The Age Of The Post Medium Condition, Thames and Hudson, London 1999

* Christopher Lasch, Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, tłum. Grzegorz Ptaszek, Aleksander Skrzypek, Warszawa 2015 (fragmenty)

* Hal Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2012 (fragmenty)

* Piotr Piotrowski, W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań 1996 (fragmenty)

* Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, tłum. Łukasz Zaremba, Kraków - Warszawa 2016 (fragmenty)

* Jean-Francois Lyotard, Wzniosłość i awangarda, tłum. Marek Bieńczyk [w:] "Teksty drugie", 1996, nr 2-3

Zakres tematów:

Harmonogram tematów:

1. Od minimalizmu do konceptualizmu. Frank Stella i Sol LeWitt.

2. Konceptualizm: Joseph Beuys, Robert Morris, Joseph Kossuth i inni. Krytyka Lucy Lippard i Josepha Kossutha: Dematerializacja sztuki i sztuka po filozofii.

3. Nowa figuracja. Francis Bacon i jego rozmowy z Davidem Sylvestrem.

4. Współczesny realizm. Malarstwo Luciana Freuda i jego interpretacja w eseju Juliana Bella.

5. Współczesna sztuka z perspektywy galerii. Brian O’Doherty i jego przemyślenia z wnętrza białego sześcianu. Część 1.

6. Współczesna sztuka z perspektywy galerii. Brian O’Doherty i jego przemyślenia z wnętrza białego sześcianu. Część 2.

7. Modernizm vs postmodernizm; Van Gogh vs Warhol, czyli Logika kulturowa późnego kapitalizmu według Fredrica Jamesona.

8. Muzeum w ruinie. Douglas Crimp i jego esej o fikcji katalogowania i porównywania artefaktów.

9. Peter Bürger i Benjamin Buchloh. O grzechach awangardy.

10. Rosalind Krauss i jej podróż po Morzu Północnym. Nowa koncepcja medium artystycznego.

11. Katastrofiści vs przystosowani. O polemikach amerykańskiej krytyki konserwatywnej z lewicową na temat sztuki lat 80.

12. Sztuka współczesna a spektakl, wzniosłość i katastrofa. Od Caspara Davida Friedricha do Eda Ruschy, Jacka Goldsteina i Roberta Longo.

Metody dydaktyczne:

W ramach wykładu prezentowane są nurty artystyczne i sylwetki artystów tego okresu oraz przedstawiane i omawiane przykłady krytyki artystycznej i myśli o sztuce związane z danym nurtem.

Wykładowca prezentuje studentom adresy bibliograficzne literatury omawianej na zajęciach.

Wykładowi towarzyszy bogaty materiał ilustracyjny w postaci reprodukcji dzieł sztuki i hasłowych opracowań poszczególnych stylów, postaci artystów, teoretyków i krytyków sztuki.

Wykład może być prowadzony tradycyjnie lub w trybie zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny sprawdzający sposób opanowania materiału prezentowanego podczas wykładu i zawartego w lekturach oraz umiejętność charakteryzowania podstawowych zjawisk i nurtów z zakresu refleksji o sztuce, teorii i krytyki artystycznej. W1, W6, W8, W13, U4, U11, K5.

W przypadku egzaminu w trybie zdalnym rozmowa przeprowadzona będzie po wcześniejszym umówieniu za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams.

Kryteria oceniania:

wymagany próg na ocenę dostateczną - 40 %; dostateczny plus – 50%; dobry - 60%; dobry plus - 70%; bardzo dobry - 80%.

Uwagi:

krytyka artystyczna s1, II rok

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)