Historia krytyki artystycznej i myśli o sztuce [1402-HKA-2Lka-S1]
Semestr letni 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia krytyki artystycznej i myśli o sztuce [1402-HKA-2Lka-S1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23L]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 136 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Filip Pręgowski |
Literatura: |
* Frank Stella, Excerpts from Painters Painting (1970) [w:] Artists, Critics, Context. Readings In And Around American Art Since 1945, red. Paul F. Fabozzi, New Jersey 2002, s. 168-173 * Sol LeWitt, Paragraphs on Conceptual Art (1967) [w:] Artists, Critics, Context. Readings In And Around American Art Since 1945, red. Paul F. Fabozzi, New Jersey 2002, s. 180-184 * Lucy R. Lippard, John Chandler, The Dematerialization of Art [w:] Art & Visual Culture. A Reader, eds. A. Lymberopoulou, P. Bracewell-Homer, J. Robinson, Milton Keynes, 2012 * Joseph Kossuth, Art After Philosophy [w:] Art After Philosophy and After: Collected Writings, 1966-1990, ed. Gabriele Guercio, Cambridge, 1993; * David Sylvester, Brutalność faktu. Rozmowy z Francisem Baconem, tłum. Marek Wasilewski, Poznań 1997 (fragmenty) * Julian Bell, The Way to All Flesh [w:] Lucian Freud, The Painter’s Etchings, kat. wyst. w Museum of Modern Art, Nowy Jork, 2008 * Brian O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, tłum. Aneta Szyłak, Gdańsk 2015 * Fredric Jameson, Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, tłum. Maciej Płaza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011 (fragmenty) * Douglas Crimp, On the Museum’s Ruins, „October”, vol. 13 (Summer 1980), s. 41-57 * Figures of Authority, Ciphers of Regression. Notes on the Return of Representation in European Painting, „October”, vol. 16, Spring 1981, s. 39-68 * Rosalind Krauss, „A Voyage on the North Sea”. Art In The Age Of The Post Medium Condition, Thames and Hudson, London 1999 * Christopher Lasch, Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, tłum. Grzegorz Ptaszek, Aleksander Skrzypek, Warszawa 2015 (fragmenty) * Hal Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2012 (fragmenty) * Piotr Piotrowski, W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań 1996 (fragmenty) * Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, tłum. Łukasz Zaremba, Kraków - Warszawa 2016 (fragmenty) * Jean-Francois Lyotard, Wzniosłość i awangarda, tłum. Marek Bieńczyk [w:] "Teksty drugie", 1996, nr 2-3 |
Zakres tematów: |
Harmonogram tematów: 1. Od minimalizmu do konceptualizmu. Frank Stella i Sol LeWitt. 2. Konceptualizm: Joseph Beuys, Robert Morris, Joseph Kossuth i inni. Krytyka Lucy Lippard i Josepha Kossutha: Dematerializacja sztuki i sztuka po filozofii. 3. Nowa figuracja. Francis Bacon i jego rozmowy z Davidem Sylvestrem. 4. Współczesny realizm. Malarstwo Luciana Freuda i jego interpretacja w eseju Juliana Bella. 5. Współczesna sztuka z perspektywy galerii. Brian O’Doherty i jego przemyślenia z wnętrza białego sześcianu. Część 1. 6. Współczesna sztuka z perspektywy galerii. Brian O’Doherty i jego przemyślenia z wnętrza białego sześcianu. Część 2. 7. Modernizm vs postmodernizm; Van Gogh vs Warhol, czyli Logika kulturowa późnego kapitalizmu według Fredrica Jamesona. 8. Muzeum w ruinie. Douglas Crimp i jego esej o fikcji katalogowania i porównywania artefaktów. 9. Peter Bürger i Benjamin Buchloh. O grzechach awangardy. 10. Rosalind Krauss i jej podróż po Morzu Północnym. Nowa koncepcja medium artystycznego. 11. Katastrofiści vs przystosowani. O polemikach amerykańskiej krytyki konserwatywnej z lewicową na temat sztuki lat 80. 12. Sztuka współczesna a spektakl, wzniosłość i katastrofa. Od Caspara Davida Friedricha do Eda Ruschy, Jacka Goldsteina i Roberta Longo. |
Metody dydaktyczne: |
W ramach wykładu prezentowane są nurty artystyczne i sylwetki artystów tego okresu oraz przedstawiane i omawiane przykłady krytyki artystycznej i myśli o sztuce związane z danym nurtem. Wykładowca prezentuje studentom adresy bibliograficzne literatury omawianej na zajęciach. Wykładowi towarzyszy bogaty materiał ilustracyjny w postaci reprodukcji dzieł sztuki i hasłowych opracowań poszczególnych stylów, postaci artystów, teoretyków i krytyków sztuki. Wykład może być prowadzony tradycyjnie lub w trybie zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny sprawdzający sposób opanowania materiału prezentowanego podczas wykładu i zawartego w lekturach oraz umiejętność charakteryzowania podstawowych zjawisk i nurtów z zakresu refleksji o sztuce, teorii i krytyki artystycznej. W1, W6, W8, W13, U4, U11, K5. W przypadku egzaminu w trybie zdalnym rozmowa przeprowadzona będzie po wcześniejszym umówieniu za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams. Kryteria oceniania: wymagany próg na ocenę dostateczną - 40 %; dostateczny plus – 50%; dobry - 60%; dobry plus - 70%; bardzo dobry - 80%. |
Uwagi: |
krytyka artystyczna s1, II rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.