Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biologiczne podstawy zachowania [2401-K-S1-1-BPZ] Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Biologiczne podstawy zachowania [2401-K-S1-1-BPZ]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 10:45 - 12:15
sala S.125
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Psychologii (dawny APL) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Andrzej Zykubek
Literatura:

Artykuły:

Ben-Ami Bartal, I., Decety, J., & Mason, P. (2011). Empathy and pro-social behavior in rats. Science (New York, N.Y.), 334(6061), 1427–1430. https://doi.org/10.1126/science.1210789

Bereczkei, T., Gyuris, P., & Weisfeld, G. E. (2004). Sexual imprinting in human mate choice. Proceedings. Biological sciences, 271(1544), 1129–1134. https://doi.org/10.1098/rspb.2003.2672

Boback, S. M., Cox, C. L., Ott, B. D., Carmody, R., Wrangham, R. W., & Secor, S. M. (2007). Cooking and grinding reduces the cost of meat digestion. Comparative biochemistry and physiology. Part A, Molecular & integrative physiology, 148(3), 651–656. https://doi.org/10.1016/j.cbpa.2007.08.014

Boesch, C., Bolé, C., Eckhardt, N., & Boesch, H. (2010). Altruism in forest chimpanzees: the case of adoption. PloS one, 5(1), e8901. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0008901

Jacobs, L. F., Gaulin, S. J., Sherry, D. F., & Hoffman, G. E. (1990). Evolution of spatial cognition: sex-specific patterns of spatial behavior predict hippocampal size. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 87(16), 6349–6352. https://doi.org/10.1073/pnas.87.16.6349

Nestler E. J. (2005). The neurobiology of cocaine addiction. Science & practice perspectives, 3(1), 4–10.

Wedekind, C., Seebeck, T., Bettens, F., & Paepke, A. J. (1995). MHC-dependent mate preferences in humans. Proceedings. Biological sciences, 260(1359), 245–249. https://doi.org/10.1098/rspb.1995.0087

Young, S. N., & Leyton, M. (2002). The role of serotonin in human mood and social interaction. Insight from altered tryptophan levels. Pharmacology, biochemistry, and behavior, 71(4), 857–865. https://doi.org/10.1016/s0091-3057(01)00670-0

Podręczniki:

Sapolsky R.M. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia

stresu. PWN 2011;

Sadowski B. Fizjologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i

zwierząt. PWN, Warszawa 2007

Materiały dodatkowe/uzupełniające:

Francis R.C. Epigenetics: How Environment Shapes Our Genes. W. W.

Norton & Company 2012;

Sapolsky R.M. Kłopot z testosteronem i inne eseje z biologii ludzkich

tarapatów. PWN 2013;

Wilson E.O. Sociobiology: The New Synthesis. Harvard University

Press 2000;

Zakres tematów:

- standaryzacja cytowań publikacji naukowych (na przykładzie APA)

- struktura artykułu naukowego

- dobór płciowy i konsekwencje relacji z potomstwem

- aspekty społeczne

- ewolucjonizm

- neuroprzekaźnictwo a funkcje poznawcze

Metody dydaktyczne:

- prezentacja

- wykład konwersatoryjny

- pogadanka

- giełda pomysłów

- metoda zadaniowa

Metody i kryteria oceniania:

- wykonanie bieżących zadań podczas ćwiczeń (zal)

- wykonanie prac domowych (zal)

- przygotowanie prezentacji z zadanego artykułu (ocena)

- możliwość podniesienia oceny na podstawie aktywności oraz o 0,5 stopnia podczas indywidualnych konsultacji poprzez przedstawienie zadanego zagadnienia (ocena)

Uwagi:

I rok kognitywistyki s1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-4 (2023-02-27)