Gramatyka funkcjonalna języka polskiego [2502-s1LPC1L-GFJP]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Gramatyka funkcjonalna języka polskiego [2502-s1LPC1L-GFJP] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Małgorzata Gębka-Wolak |
Strona domowa grupy: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1816 |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Wiśniewski M., 1997, „Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego”, Toruń. 2. Grzegorczykowa R., Puzynina J., 1999, „Problemy ogólne słowotwórstwa”, "Rzeczownik", w: R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel, "Gramatyka współczesnego języka polskiego", t. 2: Morfologia, Warszawa, s. 361-388, 389-468. 3. Nagórko A., 2003, „Zarys gramatyki polskiej (rozdział „Słowotwórstwo”)”, Warszawa, s.157-237. 4. M. Bańko, 2002, „Wykłady z fleksji polskiej”, Warszawa. |
Zakres tematów: |
1. Pojęcie funkcji w lingwistyce. Gramatyka funkcjonalna jako „montażownia” komunikacyjnych jednostek mowy. 2. Praktyczne zastosowania fonetyki. 3. Substancja foniczna i subkod prozodyczny. 4. Zjawiska fonetyczne. Podstawowe typy asymilacji głoskowych i ich związek z rejestrem polszczyzny. Charakterystyka zjawisk prozodycznych znamiennych dla współczesnej polszczyzny. 5. Zależności pomiędzy wymową a pisownią. Modyfikacje pisowni uwarunkowane pragmatycznie. 6. Pojęcie morfemu. Typy morfemów ze względu na dystrybucję. Funkcjonalna klasyfikacja morfemów. 7. Słowotwórstwo a fleksja. Kategorialność, regularność znaczeniowa, produktywność. 8. Typy i funkcje formantów słowotwórczych. 9. Reguły tworzenia derywatów rzeczownikowych, przymiotnikowych i czasownikowych. Derywaty proste i złożone. 10. Słowotwórstwo w kontekście opozycji system - tekst. Derywaty potencjalne a okazjonalizmy. Problematyka kreatywności leksykalnej w komunikacji językowej. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: opis, pogadanka, wykład konwersatoryjny. Metody eksponujące: pokaz. Metody poszukujące: ćwiczeniowa, obserwacji, klasyczna metoda problemowa, projektu, referatu, stolików eksperckich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola bieżąca podczas zajęć: zadania domowe, zadania praktyczne w czasie zajęć. Kontrola końcowa: opracowanie tekstu i prezentacja. Podstawą zaliczenia jest: - obecność na warsztatach (minimum 80%); - aktywność na zajęciach: K1, K2, W3; - wykonywanie ćwiczeń podczas zajęć oraz zadań domowych: W1, W2, U1, U2, U3; - końcowe zaliczenie: opracowanie warsztatów, opracowanie tekstu i prezentacja: W1, W2, U1, U2, U3. Skala oceniania: Bardzo dobry – 91-100% Dobry plus – 81-90% Dobry – 71-80% Dostateczny plus – 61-70% Dostateczny – 51-60% Niedostateczny – 50% i mniej W wypadku zajęć zdalnych końcowe zaliczenie przedmiotu odbędzie się w formie zdalnej. |
Uwagi: |
I rok, lingwistyka praktyczna i copywriting s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.