Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia Malarstwa Sztalugowego [1401-HMS-3L-DM] Semestr letni 2022/23
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia Malarstwa Sztalugowego [1401-HMS-3L-DM]
Zajęcia: Semestr letni 2022/23 [2022/23L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 15:30 - 17:00
sala 220
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Franciszek Skibiński
Literatura:

Literatura Podstawowa

Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce : od starożytności do 1500 r., wybrał i oprac. Jan Białostocki (różne wydania)

Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wybór i oprac. Jan Białostocki (różne wydania)

Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, wybrał i oprac. Jan Białostocki ; red. nauk. i uzup. Maria Poprzęcka i Antoni Ziemba (różne wydania)

Hans Belting, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010

John Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970

Die Geburt des Barock, hrsg. von Beverly Louise Brown, Stuttgart 2001

Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876. Antologia, oprac. Hanna Morawska, Warszawa 1977

Charles Baudelaire, Rozmaitości estetyczne, Gdańsk 2000

David Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005

Literatura uzupełniająca:

Philip Sohm, Style in the Art Theory of Early Modern Italy, Cambridge 2001.

Drawn from the Antique. Artists & the Classical Ideal, ed. Adriano Aymonino, London 2015

Eddy de Jongh, Questions of Meaning. Theme and motif in Dutch seventeenth-century painting, Leiden 2000 (collected esseys by Eddy de Jongh)

Svetlana Alpers, Rembrandt’s Enterprise. The studio and the market, Chicago 1988

T.J Clark, The Painting of Modern Life. Paris in the art of Manet and his followers, Princeton 1985

Leo Steinberg, Other Criteria. Confrontations with twentieth-century art, Chicago - London 1972

Zakres tematów:

W ramach wykładu omawiane są następujące zagadnienia:

- Ikona i kult obrazu

- Początki epoki sztuki i nowe rozumienie obrazu w epoce renesansu

- „Maniera” : historia i teoria malarstwa w XVI w.

- Pomiędzy naturą i fantazją : malarstwo i początek „baroku”

- Wielki styl: akademicka koncepcja malarstwa w XVII w.

- Malarstwo w XVII-wiecznych Niderlandach

- Epoka Salonu i Rewolucji : przemiany malarstwa w XVIII w.

- Krytyka artystyczna w XVIII w.

- Malarstwo akademickie XIX w.

- Salon i krytyka artystyczna w XIX w.

- Różne drogi do awangardy

- Malarstwo epoki awangard

- Malarstwo i krytyka w połowie XX w.

- Pojęcie stylu

- Potęga obrazu

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z prezentacją

Uwagi:

malarstwo

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)