Historia Malarstwa Sztalugowego [1401-HMS-3L-DM]
Semestr letni 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia Malarstwa Sztalugowego [1401-HMS-3L-DM] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 15:30 - 17:00
sala 220 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Franciszek Skibiński |
Literatura: |
Literatura Podstawowa Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce : od starożytności do 1500 r., wybrał i oprac. Jan Białostocki (różne wydania) Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wybór i oprac. Jan Białostocki (różne wydania) Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, wybrał i oprac. Jan Białostocki ; red. nauk. i uzup. Maria Poprzęcka i Antoni Ziemba (różne wydania) Hans Belting, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010 John Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970 Die Geburt des Barock, hrsg. von Beverly Louise Brown, Stuttgart 2001 Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876. Antologia, oprac. Hanna Morawska, Warszawa 1977 Charles Baudelaire, Rozmaitości estetyczne, Gdańsk 2000 David Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005 Literatura uzupełniająca: Philip Sohm, Style in the Art Theory of Early Modern Italy, Cambridge 2001. Drawn from the Antique. Artists & the Classical Ideal, ed. Adriano Aymonino, London 2015 Eddy de Jongh, Questions of Meaning. Theme and motif in Dutch seventeenth-century painting, Leiden 2000 (collected esseys by Eddy de Jongh) Svetlana Alpers, Rembrandt’s Enterprise. The studio and the market, Chicago 1988 T.J Clark, The Painting of Modern Life. Paris in the art of Manet and his followers, Princeton 1985 Leo Steinberg, Other Criteria. Confrontations with twentieth-century art, Chicago - London 1972 |
Zakres tematów: |
W ramach wykładu omawiane są następujące zagadnienia: - Ikona i kult obrazu - Początki epoki sztuki i nowe rozumienie obrazu w epoce renesansu - „Maniera” : historia i teoria malarstwa w XVI w. - Pomiędzy naturą i fantazją : malarstwo i początek „baroku” - Wielki styl: akademicka koncepcja malarstwa w XVII w. - Malarstwo w XVII-wiecznych Niderlandach - Epoka Salonu i Rewolucji : przemiany malarstwa w XVIII w. - Krytyka artystyczna w XVIII w. - Malarstwo akademickie XIX w. - Salon i krytyka artystyczna w XIX w. - Różne drogi do awangardy - Malarstwo epoki awangard - Malarstwo i krytyka w połowie XX w. - Pojęcie stylu - Potęga obrazu |
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny z prezentacją |
Uwagi: |
malarstwo |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.