Lobbing europejski [2751-SM-S1-3-AP-LE]
Semestr zimowy 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Lobbing europejski [2751-SM-S1-3-AP-LE] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 201 Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Rafał Willa | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Literatura podstawowa: - Jasiecki Krzysztof, Molęda-Zdziech Małgorzata, Kurczewska Urszula, Lobbing: sztuka skutecznego wywierania wpływu, Kraków 2006. - Kuczma Paweł, Lobbing w Polsce, Toruń 2010. -Kurczewska Urszula, Molęda-Zdziech Małgorzata, Lobbing w Unii Europejskiej, Warszawa 2002. - Kurczewska Urszula, Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej. Proces konsolidacji systemu, Warszawa 2011. - Kurczewska Urszula, Jasiecki Krzysztof (red.), Reprezentacja interesów gospodarczych i społecznych w Unii Europejskiej, Warszawa 2017. - Oświecimski Konrad, Grupy interesu i lobbing w amerykańskim systemie politycznym, Kraków 2012. - Piwowar Bogusław, Świeca Jacek, Lobbing. Biznes – Prawo – Polityka, Warszawa 2010. 2. Literatura uzupełniająca: - Benedikt Antoni, Podstawy lobbingu, Wrocław 2006. - Clamen Michel, Lobbing i jego sekrety, Warszawa 2005. - Czub Jarosław F., Lobbing grup biznesu w Unii Europejskiej, Warszawa 2012. - Geiger Andreas, EU lobbying handbook. A guide to modern participation in Brussels, Berlin 2006. - Graniszewski Leszek, Piatkowski Cezary, Grupy interesu w Unii Europejskiej, Warszawa 2004. - Greenwood Justin, Reprezentacja interesów w Unii Europejskiej, Łódź 2005. - MacGrath Conor, Lobbying in Washington, London, and Brussels, Lewiston 2005. - Machelski Zbigniew, Rubisz Lech (red.), Grupy interesu: teorie i działanie, Toruń 2003. - Nownes Anthony J., Interest Groups in American Politics. Pressure and Power, London-New York 2013. - Tanasescu Irina, The European Commission and Interest Groups, Brussels 2009. - Wiszowaty Marcin Michał, Regulacja prawna lobbingu na świecie. Historia, elementy, stan obecny, Warszawa 2008. - van Schendelen Rinus, Machiavelli w Brukseli: sztuka lobbingu w Unii Europejskiej, Gdańsk 2006. - Woszczyk Barbara, Lobbing w Unii Europejskiej, Toruń 2004. - Zetter Lionel, Lobbying: the art of political persuasion, Petersfield 2008. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Pojęcie i definicje lobbingu - Pochodzenie terminu i ewolucja jego znaczenia - Językowe, naukowe i legalne definicje lobbingu - Definicje elementów składowych lobbingu - Funkcje lobbingu i jego legitymizacja - Społeczne postrzeganie lobbingu na świecie 3. Regulacje prawne w zakresie lobbingu na obszarze UE - Początki zjawiska w Europie - Europejskie modele lobbingu - Regulacje w krajach członkowskich Unii Europejskiej (bez Polski) - Główne problemy w prawnym uregulowaniu zjawiska lobbingu w Europie 4. Strategie, metody i techniki lobbingu w Unii Europejskiej - Lobbing formalny i nieformalny - Lobbing ofensywny i defensywny - Lobbing bezpośredni i pośredni 5. Podmioty lobbujące w Unii Europejskiej / Metody działań grup interesu na forum UE (7) - Interesy ekonomiczne (biznes) - Interesy ekologiczne - Interesy społeczne i publiczne - Związki zawodowe - Interesy terytorialne/regionalne 6. Instytucje lobbowane w Unii Europejskiej - Specyfika procesów decyzyjnych i struktura instytucjonalna w Unii Europejskiej - Regulacje lobbingu w instytucjach Unii Europejskiej - Lobbowanie w Komisji Europejskiej - Lobbowanie w Parlamencie Europejskim - Konsultacje społeczne - Inicjatywa obywatelska - Lobbing w Polsce 7. Najsłynniejsze (najgłośniejsze) kampanie lobbingowe w UE - Pakiet energetyczno-klimatyczny (+ gaz łupkowy) - “Rozporządzenie spirytusowe” - Kampania ws dyrektywy 2006/123 - Produkcja papierosów - Przykłady lobbingu negatywnego 8. Lobbing w UE i w USA – analiza porównawcza - Początki zjawiska w Stanach Zjednoczonych - Amerykański model lobbingu - Rola i miejsce grup interesu w systemie politycznym USA - Kluczowe regulacje dotyczące zjawiska lobbingu w USA - Grupy interesów i ich rodzaje w USA Test końcowy |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja problemowa moderowana przez Prowadzącego (ocena ciągła); - pisemny test końcowy. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Stopień końcowy z konwersatorium będzie wypadkową 1) obecności na zajęciach, 2) aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz 3) sukcesu na teście końcowym. 1. Obecność Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 1. Ponadliczbowe nieobecności = konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 2-3). 4 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna. 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach. Może się to okazać niezwykle ważne przy wystawianiu ocen końcowych z kursu, ponieważ: minimum 3 aktywności = ocena końcowa podwyższona o pół stopnia (warunek: ocena pozytywna z testu). minimum 6 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą 3. Test końcowy Po spełnieniu powyższych warunków studenci dopuszczeni zostaną do pisania testu końcowego. Test ten składać się będzie z 25 zamkniętych pytań jednokrotnego wyboru. Prowadzący nie przewiduje jakichkolwiek punktów ujemnych za udzielanie błędnych odpowiedzi, w związku z tym, gdy dojdzie do sytuacji, że ktoś czegoś nie wie, warto będzie „strzelać” - może się uda… Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 punktów. 1 pytanie = 1 punkt Niepowodzenie na teście = „dwója” z konwersatorium (bez wyjątków!!!) Przybycie na wyznaczony termin pisania testu końcowego jest obowiązkowe - nie można samemu decydować, kiedy pisać! Jeżeli bez konsultacji z Prowadzącym Student nie przyjdzie na test = ocena niedostateczna w pierwszym terminie. Informacja w związku z pandemią (na wypadek nauczania zdalnego): Spotkania on-line odbywać się będą na platformie Zoom, w wyznaczonym w planie przedziale czasowym. Zaproszenia do udziału w zajęciach będą wysyłane co tydzień na pocztę e-mail UMK, ze stosownym wyprzedzeniem. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Dr R.Willa - gr 1 - SM - 3 rok - sp. AP - stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.