Prognozowanie w stosunkach międzynarodowych [2751-SM-S1-2-BEG-PSM]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Prognozowanie w stosunkach międzynarodowych [2751-SM-S1-2-BEG-PSM] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agnieszka Bryc |
Literatura: |
Sułek M., „Prognozowanie i symulacje międzynarodowe”, Warszawa 2010. Berman, E., Small wars, big data : the information revolution in modern conflict, Princeton University Press, copyright 2018. Cieślak M. (red.) Prognozowanie gospodarcze: metody i zastosowania, PWN 2005. Pietraś, Z. J., Decydowanie polityczne, PWN, 2000. Pugacewicz, T., Teorie polityki zagranicznej: perspektywa amerykańskiej analizy polityki zagranicznej, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.Wojciuk, Metody twórczej pracy grupowej w analizie polityki zagranicznej i dydaktyce stosunków międzynarodowych, w: "Stosunki międzynarodowe", nr 1 -2 (t.43), 2011. Wieczorkowska G., Wierzbiński A., Statystyka. Analiza Badań społecznych, (wszystkie wydania)Morin, J., Foreign policy analysis: a toolbox, Palgrave Macmillan, 2018. Raporty z serii Global Forecast (CSIS); COUNTRYWATCH REVIEW, RAND, Brookings, Chattman House, INSS, MGIMO. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do prognozowania stosunków międzynarodowych. Główne kategorie, modele, założenia, ograniczenia futurologii. Badania ilościowe vs badania jakościowe. 2. Metody badawcze w prognozowaniu SM. Prognozowanie wybraną metodą badawczą – praca zespołowa. 3. Zastosowanie teorii gier w prognozowaniu stosunków międzynarodowych. 4. Założenia/główne metody analizy politycznej. Analiza z aspektami prognostycznymi w sferze polityki zagranicznej państwa. 5. Badania prognostyczne w ujęciu międzynarodowym – ONZ, USA, Rosja, Wielka Brytania, Chiny, Iran, Izrael. 6. Analiza raportów międzynarodowych – krytyczne ujęcie. 7. Rola big data w prognozowaniu SM. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia: Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, symulacje z użyciem komputera Praca na podstawie opracowań źródłowych, dyskusja, praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium oceny pracy studenta jest przygotowanie do ćwiczeń i czynny w nich udział, czyli omawianie, analiza i dyskusja treści wybranych tekstów źródłowych. Student przygotowuje scenariusze prognostyczne i analizę case study z elementami prognostycznymi. Ocenie podlega także umiejętność prezentacji swojej analizy prognostycznej oraz zdolność do obrony hipotez zawartych w scenariuszu. Otrzymana liczba punktów z ćwiczeń to podsumowanie pracy studenta w czasie całego semestru. |
Uwagi: |
Dr A. Bryc - gr 1 - SM - rok 2 - spec. BEiG - stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.