Filozofia współczesna niemiecka [2402-F-S1-3-WFN]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Filozofia współczesna niemiecka [2402-F-S1-3-WFN] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 13:15 - 14:45
sala 311 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych (Collegium Minus) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Tomasz Kupś |
Literatura: |
Szczegółowa literatura przewidziana na poszczególne zajęcia podana jest poniżej. |
Zakres tematów: |
Proponowane teksty w układzie chronologicznym (uproszczone opisy bibliograficzne; w sporadycznych wypadkach możliwe jest korzystanie z dowolnego wydania): (A) Teksty obligatoryjne SCHOPENHAUER • A. Schopenhauer, Czworaki korzeń zasady racji dostatecznej, Kęty 2003, s. 11-14, 116-122; A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, Warszawa 1994, t. I, s. 30-54. • A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, Warszawa 1994, t. I, 270-315, 395-413, 652-656; A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, Warszawa 1995, t. II, s. 640-655. • A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie, Warszawa 1994, t. 1, s. 438-452, 570-601; A. Schopenhauer, O podstawie moralności, Warszawa 1994, s. 19-27, 75-80. DILTHEY • W. Dilthey, Powstanie hermeneutyki, Uzupełnienia z rękopisów, [w:] tenże, Pisma estetyczne, Warszawa 1982, s. 290-323; Z. Kuderowicz, Dilthey, Warszawa 1987, s. 186-195, 214-233. NIETZSCHE • F. Nietzsche, Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, Kraków 1994, s. 33-58. • F. Nietzsche, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, [w:] tenże, Pisma pozostałe 1862-1875, Kraków 1993, s. 183-199; Z. Kuderowicz, Nietzsche, Warszawa 1990, s. 181-189, 200-212. • F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, (dowolne wydanie) [rozdziały: Przedmowa Zaratustry: § 4 - § 10; Mowy Zaratustry: O trzech przemianach, O kazalnicach cnoty, O tysiącu i jednym celu, O wyzwoleniu, O widmie i zagadce, O starych i nowych tablicach, Ozdrowieniec]. • F. Nietzsche, Z genealogii moralności, Warszawa 1905-1906, rozdział: Co znaczą ideały ascetyczne?, par. 1-16 [w tym wydaniu s. 113-157]. MARKS • K. Marks, Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa. Wstęp; W kwestii żydowskiej; Tezy o Feuerbachu (źródło: http://www.marxists.org/polski/marks-engels). • K. Marks, Fetyszyzm towarowy, [w:] tenże, Kapitał, t. I (źródło: http://www.marxists.org/polski/marks-engels). HEIDEGGER • M. Heidegger, Bycie i czas, Warszawa 1994, s. 38-55, 58-63. • M. Heidegger, Bycie i czas, Warszawa 1994, s. 74-102, 190-210. • M. Heidegger, Bycie i czas, Warszawa 1994, s. 300-324, 236-283. • M. Heidegger, List o humanizmie, [w:] tenże, Znaki drogi, Warszawa 1995, s. 129-168. JASPERS • K. Jaspers, Sytuacje graniczne, tłum. zbiorowe, [w:] R. Rudziński, Jaspers, Warszawa 1978, s. 186-242. • K. Jaspers, Problem winy, „Etyka” 17, 1979, s. 143-207. (B) Teksty rezerwowe • F. Nietzsche, Schopenhauer jako wychowawca, [w:] tenże, Niewczesne rozważania, Kraków 1996, s. 169-232. • O. Spengler, Dusza kultury; Kultura i cywilizacja, [w:] A. Kołakowski, Spengler, Warszawa 1981, s. 224-269. • Z. Freud, Przyszłość pewnego złudzenia, [w:] tenże, Człowiek, religia, kultura, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 1967, s. 147-197. • Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, [w:] tenże, Kultura jako źródło cierpień, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 1992, s. 55-126. Lektury i opracowania są dostepne na MOODLE: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=1399 Hasło: Nietzsche |
Metody dydaktyczne: |
Podstawą zajęć są polskie przekłady wybranych dzieł współczesnej filozofii niemieckiego obszaru językowego (Schopenhauer, Dilthey, Nietzsche, Marks, Heidegger, Jaspers). Zajęcia polegają na samodzielnej lekturze tekstów źródłowych, analizie i dyskusji. Podczas zajęć studenci omawiają i samodzielnie interpretują wybrane fragmenty tekstu. Każdy student podczas zajęć przynajmniej dwukrotnie przedstawia samodzielnie przygotowany referat lub prezentację (w zależności od własnych preferencji). Zakres tematyczny i sposób przeprowadzenia referatu lub prezentacji jest indywidualnie ustalany z prowadzącym zajęcia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena jest wieloetapowa i składa się z kilku elementów: - aktywne uczestnictwo w zajęciach (obecność, znajomość lektury, posiadanie tekstu podczas zajęć w wersji tradycyjnej lub cyfrowej), - przygotowanie do zajęć (poza w.w. prezentacje lub referaty), - cząstkowe e-kolokwia i kolokwium końcowe (w formie pisemnej lub ustnej). Student ma prawo do jednej nieobecności podczas zajęć. Pozostałe nieobecności wymagają zaliczenia. |
Uwagi: |
Filozofia - I stopnia - 3 rok - stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.