Laboratorium kultury współczesnej [2555-s1KUL1Z-LKW]
Semestr zimowy 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Laboratorium kultury współczesnej [2555-s1KUL1Z-LKW] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023/24Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 19 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Walewska-Choptiany |
Literatura: |
M. Grynberg, Jezus umarł w Polsce, Wydawnictw Agora, Warszawa 2023. D. Haraway, Wiedza usytuowana: problem z nauką w feminizmie a przywilej przyjęcia częściowej, niepełnej perspektywy, w: Studia nad nauka i technologią. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014. D. Harroway, Manifest gatunków stowarzyszonych, B. Latour, Dajce mi laboratorium, a poruszę świat, w: Studia nad nauka i technologią. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014. Polityka (nie)dostępności, red. Zofia Nierodzińska, Galera Miejska Arsenał 2023. Agnieszka Kościańska, Michał Petryk, Odejdź. Rzecz o polskim rasizmie, Wydawnictwo krytyki Politycznej, Warszawa 2023. Z. Bauman, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016. Podczas zajęć omówione zostały teksty jak również fragmenty filmów dokumentalnych lub podcastów: W sprawie Susan Sontag, film dokumentalny, 2014. Rozważania o przemocy, film dokumentalny, 2014. Crip Camp. Disability revolution, film dokumentalny 2020. Donna Haraway: Opowieści dla ziemskiego przetrwania, film dokumetalny, 2016. Zielona granica, reż. Agnieszka Holand, 2023. The Rachel Divide, film dokumentalny, 2018. Assignment: Poland's forest frontier, https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p0gwqyf9?fbclid=IwAR1yAu3w4lHQD1IQIpqPfz4ygaj7zSCczbH5fT3yFVKN6xRi0HQB6-xYfHs |
Zakres tematów: |
Są to zajęcia, których program zmienia się co roku, ponieważ z założenia mają na nich być poruszane najbardziej aktualne problemy oraz takie, które uznane są przez osoby studenckie za ważne z ich punktu widzenia. Pierwsze zajęcia zaczynają się do burzy mózgów, której celem jest ustalenie jakie tematy powinny zostać omówione podczas zajęć. Osoby studenckie pracują w grupach, których zadaniem jest określenie, co według nich zalicza się do najważniejszych zjawisk kultury współczesnej. W wyniku burzy mózgu powstają mapy myśli lub plakaty, na podstawie których wyłonionych zostaje kilka dodatkowych tematów poruszanych na zajęciach. I. Zajęcia wstępne: 1. Koncepcja wiedzy usytuowanej. Omówienie na przykładzie twórczości Donny Haraway oraz Susan Sontag. 2. Jakimi problemami zajmuje się współczesna humanistyka i kim jest badacz? 3. Laboratoria humanistyki. II. Tematy zaproponowane przez prowadzącą: 1. Rasa i rasizm 2. Niepełnosprawność 3. Uchodźcy 4. Kapitalizm inwigilacji Prowadząca szczególną uwagę zwróciła na pozycję/usytuowanie badacza, który posługuje się dyskursami dotyczącymi rasy, płci czy niepełnosprawności, jak również na intersekcjonalność. III. Zajęcia, których tematy zaproponowane zostały przez osoby studenckie |
Metody dydaktyczne: |
-prezentacja - dyskusja -prezentacja osób studenckich - burza mózgów |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie prezentacji na wybrany przez siebie temat. Prezentacje mogą odbywać się pojedynczo lub w grupie, ale ważny jest równomierny podział pracy pomiędzy osobami studenckimi należącymi do grupy. Sposób przygotowania prezentacji został wyczerpująco omówiony na zajęciach (struktura, pytanie badawcze, klarowność wywodu), jednak jednym z podstawowych kryteriów jest usytuowanie się osoby studenckiej względem omawianego tematu, jak również wciągnięcie innych osób do dyskusji. |
Uwagi: |
I rok, kulturoznawstwo s1, spec. ogólna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.