Socjologia i antropologia społeczna [2525-s1ETN3L-SIAS]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia i antropologia społeczna [2525-s1ETN3L-SIAS] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Bielska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1-2 Zajęcia organizacyjno-zapoznawcze. Podział na grupy. Wybór obszaru badawczego - trzy obszary do wyboru: 1. osoby LGBTI+, np. aktywizm, sytuacja na rynku pracy; 2. nieuczciwość akademicka, w tym ściąganie i plagiatowanie; 3. etyka i metodologia nauk społecznych, np. postrzeganie etyki badań przez osoby te badania prowadzące lub w nich uczestniczące. Zajęcia 3 Etyka badań – dyskusja i ćwiczenie (klocki Lego, Jenga i inne opcje). Obowiązkowy dla wszystkich: Polskie Towarzystwo Socjologiczne. 2012. Kodeks etyczny socjologa, https://pts.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks.pdf Dla chętnych: American Anthropological Association. (brak daty publikacji). Anthropological Ethics, https://americananthro.org/about/anthropological-ethics/ Zajęcia 4-17 Prowadzenie badań ilościowych: ankiety internetowe. Analiza danych ilościowych. Pisanie raportów z badań ilościowych. Babbie, Earl. 2005 (2019). Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN, tłum. Witold Betkiewicz i in., rozdziały 5, 7, 9, 14 (wyłącznie wydanie z 2019 roku), 15 (wyłącznie wydanie z 2019 roku). Zajęcia 18-30 Prowadzenie badań jakościowych: wywiady pogłębione. Analiza danych jakościowych. Pisanie raportów z badań jakościowych. Literatura zostanie dostosowana do poziomu obecnej wiedzy grupy na temat badań jakościowych i podana na początku semestru letniego. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
JAK WYGLĄDAJĄ ZAJĘCIA? 1. Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy (dyskusje wokół tekstów naukowych, ćwiczenia oraz realizacja praktycznych zadań badawczych). 2. Zajęcia odbywać się będą w wyznaczonych w planie godzinach. Ewentualna zmiana terminu następuje zawsze po uzgodnieniu z grupą (musi pasować wszystkim osobom z grupy). 3. Osoby studiujące są odpowiedzialne za samodzielne sporządzanie notatek z zajęć (bez notatek nic lub niewiele się pamięta, a notatki są niezbędne przy tworzeniu raportu badawczego). 4. Co do zasady (wyjątek w punkcie 5) na zajęciach nie korzystamy z telefonów komórkowych. Telefony powinny być wyłączone lub wyciszone (bez wibracji itp.). 5. Dopuszczalne jest używanie telefonów komórkowych i laptopów wyłącznie do pracy na zajęciach (sporządzanie notatek, korzystanie z tekstów, tworzenie narzędzi badawczych etc.). 6. W przypadku osób uporczywie nieprzestrzegających tej zasady prowadząca poprosi o odłożenie telefonu/komputera na stół obok drzwi wejściowych. Sprzęt będzie można odebrać na koniec zajęć. 7. Czytając teksty, należy zwrócić uwagę na: 1) główną tezę tekstu, 2) kluczowe pojęcia w nim zawarte, 3) definicje tych pojęć. 8. Każda osoba będzie miała za zadanie przygotować jedno, 20-30-minutowe interaktywne ćwiczenie dla grupy w oparciu o wybrany tekst i je przeprowadzić. Ćwiczenie nie może mieć formy otwartej dyskusji. Może być na przykład: eksperymentem, pracą z przedmiotami, ćwiczeniem terenowym, grą. Pomysł na ćwiczenie trzeba omówić z Prowadzącą na dyżurze co najmniej tydzień przed zajęciami, na których ćwiczenie ma zostać przedstawione. 9. Każda osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności (nieobecności przez dwa dni kalendarzowe w ciągu całego roku akademickiego), bez uzasadnień. W tym limicie powinny się zmieści ewentualne przeziębienia. Trzecia nieobecność wymaga odrobienia (wykonanie zadania związanego z zajęciami i przedstawienia go przed grupą na zajęciach). Każda osoba sama pilnuje limitu nieobecności i odpowiada za konsekwencje przekroczenia tego limitu. 10. Ze względu na ochronę danych osobowych proszę o nieprzedstawianie mi zwolnień lekarskich ani jakichkolwiek innych dokumentów medycznych (dane medyczne to dane szczególnie wrażliwe). Ewentualne przeziębienie powinno się zmieścić w limicie nieobecności. 11. Polecane metody efektywnej nauki do wykorzystania w pracy własnej to: 12. Szanujemy swój czas i siebie nawzajem. Proszę o niespóźnianie się na zajęcia. 13. Na zajęciach można spożywać napoje. 14. Na zajęciach nie spożywamy posiłków, zostawiamy sobie tę przyjemność na czas przerwy. 15. Osoby, które zorientują się w czasie zajęć, że szybko się uczą i zajęcia im problemu nie sprawiają, zachęcam do kontaktu ze mną. Znajdziemy dla Państwa dodatkowe zadania, by nauczyć się więcej. Te dodatkowe zadania nie wpłyną na ocenę z zajęć ani nie będą oceniane (będą za to sprawdzane). Służą wyłącznie samorozwojowi. 16. Na tych zajęciach – tak jak na wszystkich innych – obowiązuje zasada uczciwości. Jeżeli coś trzeba wykonać samodzielnie, to należy to zrobić bez pomocy innych. Jeśli w danej grupie, to w tej grupie. Jeśli bez notatek i jakichkolwiek innych pomocy dydaktycznych, to właśnie w takiej formie (nieściąganie i nieplagiatowanie). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA Oceny zostaną wystawione na podstawie obecności (nieprzekroczenie limitu), aktywności oraz raportu badawczego z pracy z całego semestru (raport z ankiet), a następnie roku (raport z wywiadów). Raport zawierać będzie wszystkie wykonane na zajęciach zadania badawcze (pytania badawcze, narzędzia, pliki nagrań i transkrypcji, bazy danych, notatki badawcze, analizy i raporty). Kryteria oceny raportu zostaną przedstawione w trakcie zajęć. Aktywność (ćwiczenia do rozdziału): 10 punktów za każdą prezentację, max. 20 punktów w roku (10 w semestrze) Raport badawczy: 30 punktów za raport, max. 60 punktów w roku (30 w semestrze). Do zaliczenia zajęć wymagane jest uzyskanie 60% punktów. Skala ocen: niedostateczny 0-59% punktów dostateczny 60-74% punktów dostateczny plus 75-79% punktów dobry 80-84% punktów dobry plus 85-89% punktów bardzo dobry 90-100% punktów |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
III rok, etnologia-antropologia kulturowa s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.