Drugi język romański (j. włoski) [2513-s2ROM1L-DJRW]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
| Przedmiot: | Drugi język romański (j. włoski) [2513-s2ROM1L-DJRW] |
| Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|
Terminy i miejsca:
|
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
| Liczba osób w grupie: | 6 |
| Limit miejsc: | 7 |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
| Prowadzący: | Anna Głodowska |
| Literatura: |
Podręcznik dla gr. początkującej: Marin T., Nuovissimo progetto italiano 1. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2019 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2,. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2019 Podręcznik dla gr. zaawansowanej: Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello B1-B2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2020 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano 2. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello B1-2. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2020 Gramatyki: Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2005; Pederzani L., Mezzadri M., Grammatica essenziale della lingua italiana con esercizi, Guerra Edizioni, Perugia 2007; Simula S., Conoscere l'italiano. Praktyczna gramatyka włoska z ćwiczeniami, Warszawa 2002 Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 2002 Inne opracowania: La Grassa M., L'italiano all'universit', corso di lingua per studenti stranieri (A1 - A2), Roma 2011 Marin T., La Prova Orale 1. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 2000 Marin T., La Prova Orale 2. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 1999 Marin T. Ascolto medio. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto, Edilingua, Atene 2004 Słowniki: Jamrozik E., Słownik włosko polski, polsko-włoski, PWN, Warszawa 2005 Meisels W. Podręczny słownik włosko-polski, Warszawa 1993 Meisels W., Podręczny słownik polsko-włoski, Warszawa 1993 Wielki Słownik włosko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001-2010 Zingarelli N., Vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, PWN 2008 |
| Zakres tematów: |
Grupa początkująca: Gramatyka: - alfabet i zasady wymowy w języku włoskim - rodzajnik określony i nieokreślony - formy i zastosowanie - rzeczowniki rodzaju żeńskiego i męskiego w liczbie pojedynczej i mnogiej - czasowniki koniugacji I-III w czasie teraźniejszym (presente) i przeszłym dokonanym (passato prossimo) - wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym i przeszłym dokonanym - liczebniki główne 1-2000 - liczebniki porządkowe 1-100 - preposizioni semplici e articolate (przyimki proste i złożone z rodzajnikami) leksyka: - opis dnia, osoby i pomieszczenia - w barze i kawiarni - określanie czasu: wiek, data, godzina, pora roku - środki transportu - wyrażanie prośby, propozycji, podziękowania kultura Włoch: - położenie i podział administracyjny Włoch - piazza i bar - miejsca towarzyskich spotkań Włochów Gr. zaawansowana: Zagadnienia gramatyczne: - i pronomi combinati (zaimki łączone) w czasach prostych i złożonych - i pronomi relativi - zaimki względne - forma impersonale (forma nieosobowa) - wybrane czasowniki nieregularne, np. farcela i andarsene - condizionale semplice e composto - tryb rozkazujący Pisanie: - ogłoszenie, curriculum vitae, list prywatny i oficjalny, opowiadanie, opis Leksyka: Wybrane zagadnienia z zakresu współczesnej cywilizacji: - zakupy w sklepie, formalności w banku, na poczcie itp. - podróżowanie (środki transportu, rezerwacja w hotelu itp.) - formy spędzania czasu wolnego: kino, koncert, tv, sport - mieszkanie w mieście i dom na wsi Kultura Włoch - wybrane zagadnienia: - Il made in Italy, czyli słynne włoskie marki i produkty - media we Włoszech - muzyka włoska - system edukacji we Włoszech |
| Metody dydaktyczne: |
metody dydaktyczne metody eksponujące: przygotowanie i przedstawienie przez studentów krótkich scenek na tematy zaczerpnięte z życia codziennego współczesnych Włochów metody podające: pogadanka ze studentami na wybrane tematy z zakresu kultury włoskiej, opis (pisemny i/lub ustny postaci, przedmiotu, zdarzenia, ilustracji lub fotografii; opowiadanie (w formie ćwiczenia pisemnego lub ustnego) o wydarzeniu z przeszłości - relacja lub przyszłości. metody poszukujące: ćwiczeniowa- ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, ze słuchu, na rozumienie tekstu pisanego i referatu lub prezentacji na tematy wybrane z zakresu kultury włoskiej. |
| Metody i kryteria oceniania: |
I semestr nauki języka włoskiego kończy się zaliczeniem na ocenę. Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie ocen pozytywnych ze wszystkich zaliczeń cząstkowych (prace pisemne, odpowiedzi ustne, sprawdziany pisemne i ustne) odbywających się w ciągu danego semestru oraz pomyślne zaliczenie prac domowych [K_W01; K_W02; K_U02; K_K11; K_U15; K_K01]. Przewidziany jest jeden termin poprawy w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z kolokwium. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z poprawy, obniżeniu ulegnie ocena odpowiednio semestralna lub roczna. W przypadku nieobecności w pierwszym terminie zaliczenia, student zalicza sprawdzian w terminie poprawkowym, w przeciwnym razie otrzyma ocenę niedostateczną. Warunkiem zaliczenia semestru jest również aktywne uczestnictwo w zajęciach odbywających się stacjonarnie lub online (dozwolone są cztery absencje). Sprawdziany cząstkowe pisemne - mają na celu sprawdzenie umiejętności studenta w zakresie podstawowych kompetencji językowych: rozumienie tekstu słuchanego, rozumienie tekstu pisanego, ćwiczenia gramatyczne, leksykalne i tłumaczeniowe, napisanie krótkiego (notatka, ogłoszenie) lub dłuższego tekstu (opowiadanie, opis, list) w języku włoskim [K_W01; K_W02; K_U02; K_U15;]. Sprawdziany ustne obejmują wypowiedź dłuższą (opis, relacja) i krótszą (odpowiedź na pytania, sformułowanie pytania, prośby, rozkazu, udział w dialogu o tematyce zaczerpniętej z życia codziennego) [K_W02; K_U11; K_U15; K_K01] Na sprawdzianach pisemnych brana jest pod uwagę skala procentowa: 60% - ocena dst, 70% - ocena dst plus, 80% - ocena db, 85% - ocena db plus i 90% i powyżej ocena bdb. Natomiast na sprawdzianach ustnych brane są pod uwagę: płynność i poprawność wypowiedzi oraz znajomość słownictwa i struktur gramatycznych |
| Uwagi: |
I rok, filologia romańska s2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.