Kultura wizualna XX-XXI w. [1402-KW-2Lka-S1]
Semestr letni 2023/24
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kultura wizualna XX-XXI w. [1402-KW-2Lka-S1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 11:45 - 13:15
sala 309 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Katarzyna Cytlak |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa * Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, (opr.) Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012 (fragmenty), * Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Poznań 2008 (fragmenty), * Belting Hans, Antropologia obrazu, Szkice do nauki o obrazie (tłum.) M. Bryl, Kraków 2012 (fragmenty), * Beaty Bart, Komiks kontra sztuka (tłum.) A. Kaczmarek i M. Cieślik, Warszawa 2013, * hooks bell, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, (tłum.) E Majewska, Warszawa 2013 (fragmenty), * Mulvey Laura, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, (tłum.) Jolanta Mach et. al., Warszawa 2010 (fragmenty), * Płażewski Jerzy, Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2005 (fragmenty), * Porębski Mieczysław, Ikonosfera, Warszawa 1972 (fragmenty), * Sikora Sławomir, Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Warszawa 2004 (fragmenty), * Sitkiewicz Paweł, Małe wielkie kino : film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009 (fragmenty), * Sontag Susan, O fotografii (tłum.) S. Magala, Kraków 2009 (fragmenty), * Żiżek Slavoj, Lacrimae Rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch (tłum.) Grzegorz Jankowicz, Warszawa 2011 (fragmenty). Literatura uzupełniająca (red.) Boguni-Borowska Małgorzata, Sztompka Piotr, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków 2012 (fragmenty), (red.) Ferenc Tomasz, Krzysztof Makowski, Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, Łódź 2005 (fragmenty), * Ferro Marc, Kino i historia, (tłum.) T. Falkowski, Warszawa 2011, * Helman Alicja, O dziele filmowym, Materiał, technika, struktura, Kraków 1970 (fragmenty), * Hopfinger Maryla, Nowe Media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa 2002 (fragmenty) * (red.) Kurz Iwona, Film i historia. Antologia, Warszawa 2008 (fragmenty), * Manvell Richard, Film (tłum.) I. Nomańczukowa, Warszawa 1960 (fragmenty), * Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008 (fragmenty), * Sitkiewicz Paweł, Miki i myszy : Walt Disney i film rysunkowy w przedwojennej Polsce, Gdańsk 2012 (fragmenty), * Sitkiewicz Paweł, Polska szkoła animacji, Gdańsk 2011 (fragmenty), * Swoboda Tomasz, Historie oka, Gdańsk 2010 (fragmenty), * Toeplitz Krzysztof Teodor, Sztuka komiksu, Warszawa 1985 (fragmenty), * Wojnicka Joanna, Katafiasz Olga, Słownik wiedzy o filmie, Warszawa 2009 (fragmenty), |
Zakres tematów: |
1. Pojęcie ikonosfery i wprowadzenie do zagadnień antropologii obrazu 2. Wybrane problemy z zakresu historii i teorii kina 3. Podstawowe pojęcia psychoanalizy w odniesieniu do kina. Część pierwsza: Lektura słynnych dzieł filmowych według Slavoja Žižka. 4. Podstawowe pojęcia psychoanalizy w odniesieniu do kina. Część druga: 5. Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne według Laury Mulvey 5. Wybrane zagadnienia z antropologii fotografii. Typy i zastosowania fotografii w XX wieku. 6. Antropologiczna historia twarzy według Hansa Beltinga. 7. Antropologia miasta. Metropolia jako miejsce narodzin nowoczesności. 8. Antropologia kapitalizmu. Artysta pomiędzy krytyką a współudziałem w kapitalistycznym obrocie towarów. 9. O stereotypach na temat tożsamości kulturowej i rasowej na przykładzie kultury i sztuki amerykańskiej od XIX do XXI wieku. 10. Zajęcia na temat wybranych zagadnień historii i teorii kina, kina animowanego, fotografii i komiksu. |
Metody dydaktyczne: |
-wprowadzenie do zagadnień przedmiotu, określenie ram i kontekstów podejmowanych zagadnień, -prezentacja określonych w harmonogramie zajęć tematów i zagadnień z zastosowaniem prezentacji multimedialnych, - Przedstawianie i wstępne omawianie literatury przedmiotu, Przedmiot może być prowadzony w trybie tradycyjnym lub zdalny, za pomocą aplikacji MS Teams. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wypadkową: Oceny z przygotowanego referatu wraz z prezentacją multimedialną na uzgodniony z prowadzącym temat z listy przedstawionej na pierwszych zajęciach (W11, U1, K1, K5, U2, U6, U7, U8), Kryteria oceny prezentacji: jakość merytoryczna, forma podania, zastosowanie materiału ilustracyjnego, dostosowanie się do wyznaczonego czasu. Oceny z testu wyboru dotyczącego zagadnień omawianych w trakcie zajęć (W5, K1, K5) Kryteria oceny testu wyboru: --> 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb W przypadku prowadzenia zajęć w trybie zdalnym, prezentacja może być przedstawiona przez studenta za pośrednictwem platformy MS Teams, natomiast test wyboru może być przeprowadzony za pomocą aplikacji Forms w platformie MS Teams lub innego narzędzia do zdalnego przeprowadzania testów wiedzy. |
Uwagi: |
krytyka artystyczna, s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.