Seminarium magisterskie [1402-SM22-S2]
Semestr letni 2023/24
Seminarium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [1402-SM22-S2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24L]
(w trakcie)
Seminarium [SEM], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30
sala 308 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Anna Błażejewska |
Literatura: |
Każdy uczestnik seminarium zobligowany jest do zaznajomienia się z pełną literaturą przedmiotu dotyczącą opracowywanego tematu pracy magisterskiej; Poza tą literaturą - także indywidualnie studenci dobierają (pod kierunkiem osoby prowadzącej) literaturę dotyczącą metody(metod) postępowania badawczego dobranej do opracowywanego tematu. Magistranci winni się także zapoznać z opracowaniami z zakresu metodyki pisania prac dyplomowych: Szkutnik Zdzisław, Metodyka pisania pracy dyplomowej: skrypt dla studentów, Poznań 2005. Węglińska Maria, Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 2007. Wójcik Krystyna, Piszę akademicką pracę promocyjną, licencjacką, magisterską, doktorancką, Warszawa 2005. Zenderowski Radosław, Praca magisterska: jak pisać i obronić?: wskazówki metodologiczne, Warszawa 2005. Żebrowski Waldemar, Technika pisania prac licencjackich i magisterskich: zagadnienia wybrane, Olsztyn 2006. |
Zakres tematów: |
Uczestnik seminarium może zaproponować wybrany przez siebie temat pracy magisterskiej bądź wybrać temat spośród proponowanych przez osobę prowadzącą. Zakres tematyczny jest szeroki; preferowane są tematy z zakresu sztuki średniowiecznej polskiej, szczególnie sztuki dawnych Prus krzyżackich, mogą to być również tematy dotyczące sztuki pradziejowej, zwłaszcza późnoplemiennej z obszarów dzisiejszej Polski. W toku zajęć seminaryjnych studenci skupiają się na: 1. przedyskutowaniu obszaru tematycznego i wyborze tematów prac 2. sukcesywnym opracowywaniem tematu: a/ wizja lokalna, kwerenda np. w muzeum, rozpoznanie, opis obiektu (obiektów) będącym przedmiotem pracy, b/ gromadzenie literatury przedmiotu, źródeł i ich opracowanie, c/ krytyczna analiza literatury przedmiotu, opracowanie wniosków i wytyczenie dalszej drogi postępowania badawczego - przygotowanie konspektu. d/ realizacja dalszych części pracy wg przyjętego konspektu Wybór obszaru tematycznego/tematu pisemnej pracy magisterskiej dokonuje się w trakcie dyskusji z uczestnikami seminarium (korekty, modyfikacje samodzielnie wybranych tematów, propozycje tematyczne prowadzącego zajęcia itp.). Prowadzący uwzględnia przy wyborze tematu indywidualne zainteresowania studentów. Propozycje tematów podawane przez studentów są - przed ich akceptacją - konfrontowane z dotychczasową literaturą przedmiotu dotyczącą proponowanego tematu (na ile zaawansowane są badania nad tym zakresem tematycznym, na ile dostępna jest literatura przedmiotu - język, zasoby biblioteczne), z zasobami źródeł i dostępnością materiału ikonograficznego. W trakcie pierwszego roku zajęć studenci wykonują czynności wstępne (zob. wyżej: a/- d/) - łącznie z przygotowaniem konspektu(wstępna problematyzacja materiału, sprecyzowanie tytułu, wypracowanie struktury rozprawy) i określeniem celu pracy. Rok drugi - przewidziany jest na realizację poszczególnych części pracy przewidzianych w konspekcie, w tym przeprowadzenie analiz porównawczych, pogłębienie wiedzy metodologicznej w zakresie wybranego zagadnienia, dokonanie ewentualnych korekt w konstrukcji pracy i rozdziałów, wybór materiału ilustracyjnego i ostateczną redakcję tekstu rozprawy. Poszczególne etapy są przez studenta prezentowane i omawiane na zajęciach seminaryjnych (dyskusja). Seminarzysta przedstawia bieżące wyniki badań w formie referatu i multimedialnej prezentacji. |
Metody dydaktyczne: |
Seminarium jest głównie oparte o systematyczne prezentacje przez uczestników zajęć opracowywanych tematów w formie roboczych referatów (z pokazem ilustracji) i dyskusję nad nimi obejmującą różne aspekty prezentowanych zagadnień: temat jako taki, zasadność postawionych tez, ich kompletność, dobór metod badawczych, dobór literatury przedmiotu, dobór argumentów. Wszystko to jest kontrolowane i stymulowane przez prowadzącą zajęcia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium jest głównie oparte o systematyczne prezentacje przez uczestników zajęć opracowywanych tematów w formie roboczych referatów (z pokazem ilustracji) i dyskusję nad nimi obejmującą różne aspekty prezentowanych zagadnień: temat jako taki, zasadność postawionych tez, ich kompletność, dobór metod badawczych, dobór literatury przedmiotu, dobór argumentów. Wszystko to jest kontrolowane i stymulowane przez prowadzącą zajęcia. Liczba nieusprawiedliwionych nieobecności nie może przekroczyć 2 jednostek zajęciowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.