Emisja głosu [2500-s1NA2L-EG]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Emisja głosu [2500-s1NA2L-EG] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023/24L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Kaproń-Charzyńska | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
B. Ciecierska-Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012. D. Dąbrowska, A. Dziwińska, Emisja głosu. Wybrane zagadnienia o higienie i artykulacji, Wałbrzych 2005. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2012. H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwko, Zaburzenia głosu – badanie – diagnozowanie – metody usprawniania, Warszawa 1998. A. Mitrinowicz-Modrzejewska, Fizjologia i patologia głosu i mowy, Warszawa 1958. A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008. M. Oczkoś, Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007. B. Przybysz-Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela: wybrane zagadnienia, Warszawa 2006. M. Rokitiańska, H. Laskowska, Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003. M. Śliwińska-Kowalska (red.), Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999. B. Tarasiewicz, mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2004. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998. A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009. B. Werner, Głos i jego zaburzenia, Wrocław 2004. M. Wiśniewski, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1998. M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004. H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 2002. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Głos a wizerunek. Budowa i zasady funkcjonowania narządów mowy. Etapy wytwarzania głosu przez człowieka: oddech, fonacja, artykulacja. Zasady właściwej higieny aparatu mowy. Choroby zawodowe narządu głosu. Szczegółowe i całościowe techniki i ćwiczenia relaksacyjne. Ćwiczenia fonacyjne, wdechowe, wydechowe, rezonansowe w celu wykształcenia prawidłowej czynności fonacyjnej, prawidłowego toru oddechowego, właściwego używania rezonatorów. Analiza, autoanaliza i poprawianie poszczególnych elementów procesu emisyjnego. Rola poprawnej artykulacji w wygłoszeniu tekstu. Ćwiczenia artykulacyjne. Zasady poprawnej interpretacji głosowej tekstu (frazowanie, intonacja). Ćwiczenia dykcyjne. Opracowanie tekstu do wygłoszenia. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Podające: opis, pogadanka, wykład konwersatoryjny. 2. Eksponujące: pokaz. 2. Poszukujące: ćwiczeniowa, obserwacji, klasyczna metoda problemowa. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie bieżące: przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w zajęciach wykonywanie zadań i ćwiczeń (dopuszczalne maksymalnie 3 nieobecności) Końcowe zaliczenie w formie sprawdzianu praktycznego. Bardzo dobry – 91-100% Dobry plus – 81-90% Dobry – 71-80% Dostateczny plus – 61-70% Dostateczny – 51-60% Niedostateczny – 50% i mniej Bardzo dobry 4,51 – 5,0 Dobry plus 4,17 – 4,50 Dobry 3,84 – 4,16 Dostateczny plus 3,50 – 3,83 Dostateczny 3,0 – 3,49 Niedostateczny 2,0 – 2,99 |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
II rok s1 - specjalność nauczycielska Wydziału Humanistycznego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.