Pedagogika [1000-M1Pedag]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika [1000-M1Pedag] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Izabela Symonowicz-Jabłońska | ||||||||||||||||
Literatura: |
1. Janowski A. Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002. 2. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki 1, Warszawa 2021 3. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003. 4. Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002, 5. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012. 6. Zimbardo P. G., Johnson R. L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, Warszawa 2010. 7. Brzezińska A. (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, 2015 8. Godzińska A., Mikut M. (red.), Niezbędnik młodego nauczyciela, Szczecin 2023. 9. Cuprjak M., Symonowicz-Jabłońska I. (2023), Społeczeństwo neuroróżnorodne : jak tworzyć dobre i sprawiedliwe środowisko życia w opinii młodzieży [w:] Niepełnosprawność i Rehabilitacja, vol. 92, nr 4, s.130-140. DOI:10.5604/01.3001.0054.3986 10. Symonowicz-Jabłońska I. (2023), Czy uczniowie szczególnie zdolni potrzebują specjalistycznego programu kształcenia? 25 lat doświadczeń Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu [W:] Uniwersytet dostępny : konteksty kulturowo-społeczno-edukacyjne / Piasecka Małgorzata, Irasiak Anna (red.), Częstochowa, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem przedmiotu jest stworzenie przestrzeni do rozmowy ze studentami i studentkami na temat pracy wychowawczej nauczycieli. Konfrontacja wiedzy z praktyką edukacyjną w wybranych obszarach: KOMPETENCJI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA, KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNYCH, KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH. I WPROWADZENIE w tematykę zajęć. Podział obowiązków. 1. Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela. Dokumentacja szkolna. Awans zawodowy nauczyciela. 2. Rozwój w okresie adolescencji -formy aktywności, -nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca, -poszerzanie autonomii i samodzielności, -tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi, -stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno- kulturalnego młodzieży, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania. 3.Praca opiekuńczo- wychowawcza i profilaktyczna nauczyciela: - program profilaktyczno-wychowawczy, edukacja zdrowotna. Konstruowanie programów profilaktyczno-wychowawczych. 4. Warsztat dot. profilaktyki uzależnień. 5. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów, 6. Trudne zachowania uczniów. 7. Studium przypadku. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- ćwiczeniowa - giełda pomysłów - obserwacji - referatu - studium przypadku |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność. Przygotowanie prezentacji i zadań dla grupy. Test zaliczeniowy. Zajęcia należy zaliczyć do 16.06.2025 r. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
2nam, 2mii, 4nau |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.