Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pedagogika [1000-M1Pedag] Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika [1000-M1Pedag]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024/25L] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala AB 1.16
Collegium Humanisticum jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Izabela Symonowicz-Jabłońska
Literatura:

1. Janowski A. Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002.

2. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki 1, Warszawa 2021

3. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.

4. Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002,

5. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.

6. Zimbardo P. G., Johnson R. L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje, Warszawa 2010.

7. Brzezińska A. (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, 2015

8. Godzińska A., Mikut M. (red.), Niezbędnik młodego nauczyciela, Szczecin 2023.

9. Cuprjak M., Symonowicz-Jabłońska I. (2023), Społeczeństwo neuroróżnorodne : jak tworzyć dobre i sprawiedliwe środowisko życia w opinii młodzieży [w:] Niepełnosprawność i Rehabilitacja, vol. 92, nr 4, s.130-140. DOI:10.5604/01.3001.0054.3986

10. Symonowicz-Jabłońska I. (2023), Czy uczniowie szczególnie zdolni potrzebują specjalistycznego programu kształcenia? 25 lat doświadczeń Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu [W:] Uniwersytet dostępny : konteksty kulturowo-społeczno-edukacyjne / Piasecka Małgorzata, Irasiak Anna (red.), Częstochowa, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie.

Zakres tematów:

Celem przedmiotu jest stworzenie przestrzeni do rozmowy ze studentami i studentkami na temat pracy wychowawczej nauczycieli. Konfrontacja wiedzy z praktyką edukacyjną w wybranych obszarach:

KOMPETENCJI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA, KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNYCH,

KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH.

I WPROWADZENIE w tematykę zajęć. Podział obowiązków.

1. Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela. Dokumentacja szkolna. Awans zawodowy nauczyciela.

2. Rozwój w okresie adolescencji

-formy aktywności,

-nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca,

-poszerzanie autonomii i samodzielności,

-tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi,

-stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno- kulturalnego młodzieży, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole.

Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania.

3.Praca opiekuńczo- wychowawcza i profilaktyczna nauczyciela:

- program profilaktyczno-wychowawczy, edukacja zdrowotna. Konstruowanie programów profilaktyczno-wychowawczych.

4. Warsztat dot. profilaktyki uzależnień.

5. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów,

6. Trudne zachowania uczniów.

7. Studium przypadku.

Metody dydaktyczne:

- ćwiczeniowa

- giełda pomysłów

- obserwacji

- referatu

- studium przypadku

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność. Przygotowanie prezentacji i zadań dla grupy.

Test zaliczeniowy.

Zajęcia należy zaliczyć do 16.06.2025 r.

Uwagi:

2nam, 2mii, 4nau

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)