Psychologia [1000-M1Psych]
Semestr letni 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia [1000-M1Psych] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25L]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala AB 1.22 (Aula) Collegium Humanisticum jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Fopka-Kowalczyk | ||||||||||||||||
Literatura: |
Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ. Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP. Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin. - Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar. - Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls. - Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. - Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin. - Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ. - Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP. - Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska. - Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP. - Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina. - Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN. - Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL. - Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar - Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia. - Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykład: 1.Wprowadzenie. Koncepcje psychologiczne człowieka i ich odniesienie do praktyki edukacyjnej. 2. Komunikacja interpersonalna - zasady, cele i modele. Nawiązywanie relacji z uczniem w zależności od stylu komunikacji. 3. Rodzina zdrowa, role przyjmowane przez dzieci, etiologia zaburzeń i trudności ucznia w szkole w zależności od wieku. 4-6 Analiza wybranych zaburzeń ucznia na podstawie symptomatologii w psychiatrii i psychopatologii: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania, zachowania agresywne, choroba przewlekła - śmierć i żałoba w rodzinie ucznia. 7. Współpraca z rodziną i innymi instytucjami pomocowymi. Tworzenie scenariuszy zajęć wychowawczo-profilaktycznych i zasady realizacji. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy: opis, omówienie, pokaz - wykład konwersatoryjny |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania Wykład: egzamin pisemny- np. B1W1, B1W2, B1W3, B1W4. Kryteria: Zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte): ndst - 7 pkt dst- 8-10 pkt dst plus- 11 pkt db- 12-13 pkt db plus- 14 pkt bdb- 15 pkt |
||||||||||||||||
Uwagi: |
2nam, 2mii, 4nau, 4nam, 5nau |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.