Podstawy dydaktyki [2403-WFiS-s2-13]
Semestr letni 2024/25
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy dydaktyki [2403-WFiS-s2-13] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25L]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Dorota Siemieniecka |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: poznawczych, s. 43-76; s. 55-56 i 76-82; s. 82-92. 2. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 1. Cele kształcenia, s. 17-35; rozdz. 14. Scenariusze, s. 472-514. 3. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012, wydanie trzynaste zmienione, s. 85-105. 4. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 5. Wójcik A. M., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela, UMCS, Lublin 2020. |
Zakres tematów: |
Realizowane są następujące tematy: 1. Podstawowe informacje o uczeniu się 2. Mind mapping i proces skutecznego uczenia się 3. Komunikacja werbalna i niewerbalna w edukacji 4. Pojęcie, źródła dydaktyki i przedstawiciele polskiej dydaktyki XX wieku 5. Systemy dydaktyczne (system dydaktyki tradycyjnej, system dydaktyki progresywistycznej, współczesne systemy dydaktyczne, konektywizm). 6. Cele kształcenia (wartości i ich rola w życiu człowieka i społeczeństwa, cele kształcenia (ogólnego i zawodowego), cele zadaniowe (operacyjne), taksonomia celów operacyjnych, związek celów kształcenia z celami wychowania). 7. Treści kształcenia (wymagania społeczne, naukowe i dydaktyczne, treści kształcenia – założenia, zasady, problematyka, znaczenie terminu, sposoby posługiwania się terminem, kryteria doboru treści kształcenia, zasady doboru treści kształcenia). 8. Proces kształcenia i samokształcenia (teoria poznania a proces kształcenia, proces kształcenia jako związek nauczania i uczenia się, ogniwa procesu kształcenia, kształcenie wielostronne, proces samokształcenia, 9. Zasady kształcenia (pojęcie i geneza zasad kształcenia, zasady kształcenia). 10. Aktywne metody nauczania 11. Współczesne środki dydaktyczne (pojęcie, funkcje i zadania pedagogiki medialnej, zadania, taksonomia zastosowań technologii informacyjnej w edukacji, Internet w edukacji, multimedia w edukacji, TI w edukacji dorosłych, pedagogice szkolnej i pedagogice specjalnej). 12. Formy organizacyjne kształcenia (pojęcie i kryteria podziału form organizacyjnych kształcenia, system klasowo – lekcyjny, lekcja, jej struktury i typy, struktura lekcji a nauczanie programowane, lekcja w klasach łączonych, formy organizacyjne pracy uczniów). 13. Zbieranie i wykorzystanie informacji o uczniu i klasie (cel poznania, podstawowe sposoby poznawania uczniów, poznanie zespołu, poznawanie pojedynczych uczniów, stosunek do nauki szkolnej, uczeń w środowisku pozaszkolnym, informacje o własnej pracy nauczyciela). 14. Praca z uczniem zdolnym (co to znaczy uczeń zdolny, rozwój zdolności, metody diagnozowania zdolności i rozpoznawanie uczniów zdolnych, szkolne formy pracy z uczniami uzdolnionymi, wychowanie uczniów zdolnych w rodzinie). 15. Motywacja do uczenia się 16. Metody badania i rozwoju zdolności twórczych - zdolności twórcze jako zdolności myślenia - trening twórczości - zdolności kierunkowe 17. Indywidualizacja w nauczaniu (działania edukacyjne zmierzające do uwzględniania możliwości psychofizycznych uczniów, tempa nauczania), sposoby wyrównywania szans edukacyjnych. 18. Agresja realna w szkole i metody zapobiegania 19. Sposoby oceny osiągnięć uczniów i metody oceniania w szkole. |
Metody dydaktyczne: |
pokaz, wykład informacyjny, dyskusja, formy praktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia cząstkowe (zadania aktywizujące odnoszące się do praktyki dydaktycznej i metodycznej oraz pracy z grupą). Egzamin/Test Termin "0" test i jedno pytanie opisowe. Termin 1 - 3 pytania opisowe Metody: test wiedzy bez dostępu do podręczników Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie testu bez dostępu do podręczników (wymagany próg na ocenę): • dostateczną - 50%, • dostateczną plus - 60%, • dobrą - 70%, • dobrą plus - 80%, • bardzo dobrą - 90-100% Odpowiedź na pytania otwarte, ocena 1-5 według kryteriów: 1. poziom merytoryczny wypowiedzi 2. odniesienia do literatury i autorów 3. prawidłowo zdefiniowane pojęcia 4. poprawność językowa dodatkowo do oceny doliczane jest 0,25 za aktywność na zajęciach |
Uwagi: |
I rok wychowanie fizyczne i sport- s2 - wykład łączony |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.