Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy dydaktyki [2403-WFiS-s2-13] Semestr letni 2024/25
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy dydaktyki [2403-WFiS-s2-13]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024/25L] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala AB 1.22 (Aula)
Collegium Humanisticum jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Dorota Siemieniecka
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: poznawczych, s. 43-76; s. 55-56 i 76-82; s. 82-92.

2. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 1. Cele kształcenia, s. 17-35; rozdz. 14. Scenariusze, s. 472-514.

3. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012, wydanie trzynaste zmienione, s. 85-105.

4. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007

5. Wójcik A. M., Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela, UMCS, Lublin 2020.

Zakres tematów:

Realizowane są następujące tematy:

1. Podstawowe informacje o uczeniu się

2. Mind mapping i proces skutecznego uczenia się

3. Komunikacja werbalna i niewerbalna w edukacji

4. Pojęcie, źródła dydaktyki i przedstawiciele polskiej dydaktyki XX wieku

5. Systemy dydaktyczne

(system dydaktyki tradycyjnej, system dydaktyki progresywistycznej, współczesne systemy dydaktyczne, konektywizm).

6. Cele kształcenia

(wartości i ich rola w życiu człowieka i społeczeństwa, cele kształcenia (ogólnego i zawodowego), cele zadaniowe (operacyjne), taksonomia celów operacyjnych, związek celów kształcenia z celami wychowania).

7. Treści kształcenia

(wymagania społeczne, naukowe i dydaktyczne, treści kształcenia – założenia, zasady, problematyka, znaczenie terminu, sposoby posługiwania się terminem, kryteria doboru treści kształcenia, zasady doboru treści kształcenia).

8. Proces kształcenia i samokształcenia

(teoria poznania a proces kształcenia, proces kształcenia jako związek nauczania i uczenia się, ogniwa procesu kształcenia, kształcenie wielostronne, proces samokształcenia,

9. Zasady kształcenia

(pojęcie i geneza zasad kształcenia, zasady kształcenia).

10. Aktywne metody nauczania

11. Współczesne środki dydaktyczne

(pojęcie, funkcje i zadania pedagogiki medialnej, zadania, taksonomia zastosowań technologii informacyjnej w edukacji, Internet w edukacji, multimedia w edukacji, TI w edukacji dorosłych, pedagogice szkolnej i pedagogice specjalnej).

12. Formy organizacyjne kształcenia

(pojęcie i kryteria podziału form organizacyjnych kształcenia, system klasowo – lekcyjny, lekcja, jej struktury i typy, struktura lekcji a nauczanie programowane, lekcja w klasach łączonych, formy organizacyjne pracy uczniów).

13. Zbieranie i wykorzystanie informacji o uczniu i klasie

(cel poznania, podstawowe sposoby poznawania uczniów, poznanie zespołu, poznawanie pojedynczych uczniów, stosunek do nauki szkolnej, uczeń w środowisku pozaszkolnym, informacje o własnej pracy nauczyciela).

14. Praca z uczniem zdolnym

(co to znaczy uczeń zdolny, rozwój zdolności, metody diagnozowania zdolności i rozpoznawanie uczniów zdolnych, szkolne formy pracy z uczniami uzdolnionymi, wychowanie uczniów zdolnych w rodzinie).

15. Motywacja do uczenia się

16. Metody badania i rozwoju zdolności twórczych

- zdolności twórcze jako zdolności myślenia

- trening twórczości

- zdolności kierunkowe

17. Indywidualizacja w nauczaniu (działania edukacyjne zmierzające do uwzględniania możliwości psychofizycznych uczniów, tempa nauczania), sposoby wyrównywania szans edukacyjnych.

18. Agresja realna w szkole i metody zapobiegania

19. Sposoby oceny osiągnięć uczniów i metody oceniania w szkole.

Metody dydaktyczne:

pokaz, wykład informacyjny, dyskusja, formy praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenia cząstkowe (zadania aktywizujące odnoszące się do praktyki dydaktycznej i metodycznej oraz pracy z grupą).

Egzamin/Test

Termin "0" test i jedno pytanie opisowe.

Termin 1 - 3 pytania opisowe

Metody: test wiedzy bez dostępu do podręczników

Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie testu bez dostępu do podręczników (wymagany próg na ocenę):

• dostateczną - 50%,

• dostateczną plus - 60%,

• dobrą - 70%,

• dobrą plus - 80%,

• bardzo dobrą - 90-100%

Odpowiedź na pytania otwarte, ocena 1-5 według kryteriów:

1. poziom merytoryczny wypowiedzi

2. odniesienia do literatury i autorów

3. prawidłowo zdefiniowane pojęcia

4. poprawność językowa

dodatkowo do oceny doliczane jest 0,25 za aktywność na zajęciach

Uwagi:

I rok wychowanie fizyczne i sport- s2 - wykład łączony

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)