Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium dyplomowe [2403-309-L-PRSs1] Semestr letni 2024/25
Seminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium dyplomowe [2403-309-L-PRSs1]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024/25L] (w trakcie)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 19
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Gagarina 13a) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jarosław Przeperski
Literatura:

1. Banks M. (2009) Materiały wizualne w badaniach jakościowych. PWN

2. Becker H. (2013) Warsztat pisarski badacza. PWN, Warszawa

3. Borowska-Beszta B. (2005) Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych) - szkice metodologiczne. Impuls, Kraków.

4. Kubinowski D. (2011) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. UMCS, Lublin

5. Jemielnik, D. (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie Tom 1 i 2.

6. Flick U. (2010) Projektowanie badania jakościowego. PWN, Warszawa

7. Flick. U. (2011) Jakość w badaniu jakościowym. PWN, Warszawa.

8. Angrosino M. (2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne. PWN, Warszawa

9. Rapley T. (2010) Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. PWN, Warszawa

10. Hammersley M. Atkinson P. (1999) Metody badań terenowych. Zysk-ska, Poznań

11. Kvale, S. (2010) Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa

12. Nowotniak, J. (2012) Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej. Impuls, Kraków

13. Gibbs, G. (2011) Analizowanie danych jakościowych. PWN, Warszawa

14. Yin, R. (2015) Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Wyd. Naukowe UJ, Kraków.

15. Creswell J. (2013) Projektowanie badań naukowych Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Naukowe UJ, Kraków

16. Denzin, N. Lincoln Y. (2009) Metody badań jakościowych Tom 1 i Tom 2. PWN, Warszawa

17. Harasimczuk, J. Cieciuch J. (2012) Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. LiberiLibri, Warszawa.

Zakres tematów:

ZAKRES TEMATÓW PROJEKTÓW BADAWCZYCH W RAMACH SEMINARIUM

Studia nad niepełnosprawnością w pracy socjalnej. Wykluczenie, marginalizacja, ableism, hejt i empowerment osób z niepełnosprawnością w cyklu życia

Seminarium obejmuje prowadzenie badań jakościowych w obszarach ujętych jako:

1. Studia przypadków wykluczenia, ableism, ageism, hejt i empowermentu osób z niepełnosprawnością w rodzinach, instytucjach, społeczności lokalnej.

2. Studia przypadków przestrzeni niepełnosprawności (wrodzonej lub nabytej w cyklu życia) w społeczności lokalnej (badanie realnych i wirtualnych przestrzeni życia i/ lub przebywania osób z niepełnosprawnością).

3. Studia przypadków i badania rodzin generacyjnych, prokreacyjnych mających członków z niepełnosprawnościami wrodzonymi (niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami i chorobami psychicznymi, niepełnosprawnością fizyczną, lub sensoryczną) lub nabytymi w cyklu życia (na skutek wypadków, stylu życia, pracy zawodowej etc.).

4. Studia przypadków i wsparcie rodzin wojskowych mających weteranów wojennych z niepełnosprawnościami

5. Studia przypadków i wsparcie rodzin migrantów/uchodzców pełnosprawnych i z niepełnosprawnościami

6. Studia przypadków, reprezentacje, wizerunki w mediach i prasie online niepełnosprawności (wrodzonej lub nabytej w cyklu życia) i pracy socjalnej

7. Asystencja osobista dorosłym z różnorodną niepełnosprawnością żyjącym niezależnie lub w rodzinach generacyjnych

RAMY TREŚCI

Seminarium obejmuje ponadto następujące bloki treści:

1. Założenia i realizacja jakościowego projektu badawczego

2. Zasady pisania naukowego w stylu APA

3. Problematyka gromadzenia i analizy danych

4. Pisanie raportu z badań

PROJEKTY I METODY BADAŃ

Podczas seminarium studenci mają możliwość realizacji badań jakościowych:

1. etnograficznych (etnolingwistycznych, netnoetnograficznych, mikroetnograficznych, etnografii wizualnej, etc.)

2. autoetnograficznych, duoetnograficznych

3. fokusowych

4. jakościowych studiów przypadków (case studies)

5. badań procesualnych, badań cyklu życia

Metody dydaktyczne:

- metoda problemowa

- projektu badawczego

- burza mózgów

Metody i kryteria oceniania:

Metoda oceniania uwzględnia:

Wykorzystaną bibliografię- 25%

Strukturę pracy (lub danej części pracy lic) -25 %

Merytoryczny poziom prezentowanych treści -25%

Ocenę kompetencji pisemnego prezentowania treści -25 %

Kryteria oceniania końcowego projektów badawczych i pracy lic

Powyżej 95 % ocena bardzo dobry

90 % ocena dobry plus

80 % ocena dobry

70% ocena dostateczny plus

60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny

Uwagi:

III rok PRS-s1 - dr Jarosław Przeperski

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)