Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Teoria kształcenia [2403-PE-116-s1] Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoria kształcenia [2403-PE-116-s1]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024/25L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 20
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Gagarina 13a) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Wioletta Kwiatkowska
Strona domowa grupy: http://moodle.umk.pl/WNP
Literatura:

Literatura podstawowa

1. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, Kraków 2001

2. Bereźnicki F. (red.), Procesy uczenia się i ich uwarunkowania, „KWADRA”, Szczecin 2005

3. Dewey J., Jak myślimy, De Agostini Polska : "Altaya", Warszawa 2002

4. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988.

5. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004

6. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1996

7. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Żak, Warszawa 1996

8. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, „IMPULS”, Kraków 2012

Literatura ponadpodstawowa

9. Kwiatkowska W., W kierunku rozwoju dydaktyki : od dydaktyki tradycyjnej do dydaktyki cyfrowej sieci, [w:] Współczesne problemy kształcenia na odległość, pod red. Tadeusza Lewowickiego, Bronisława Siemienieckiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.

10. Kwiatkowska W., Skibińska M., Obecność nauczyciela w internetowej społeczności uczącej się, Przegląd Badań Edukacyjnych 2018, Nr 27, s. 33-50.

11. Zaczyński W. P., Uczenie się przez przeżywanie, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990

12. Trześniowski R. , Zabawy i gry ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.

Zakres tematów:

W niniejszym kursie poruszone zostaną problemy współczesnej teorii i praktyki kształcenia. Przedstawiona zostanie charakterystyka wybranych składników systemu kształcenia, zwracając uwagę na ich wzajemne powiązania i wewnętrzne zróżnicowanie. Na kolejne moduły składają się notatki, filmy oraz zadania do samodzielnego wykonania.

I) Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: sfera poznawcza

Zagadnienia: Cele ogólne i szczegółowe, formułowanie długoterminowych celów ogólnych oraz szczegółowych, taksonomia szczegółowych celów kształcenia – sfera poznawcza

Literatura: Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: poznawczych, s. 43-76.

Zagadnienia: Edukacja jako działanie celowe, operacjonalizacja celów kształcenia, klasyfikacja, cele szkoły a cele ucznia.

Literatura: Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 1. Cele kształcenia, s. 17-35.

II) Formułowanie ogólnych i szczegółowych celów emocjonalnych

Zagadnienia: Trudności z ogólnymi i szczegółowymi celami emocjonalnymi, pisemne formułowanie emocjonalnych celów szczegółowych

Literatura: Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: emocjonalnych, s. 55-56 i 76-82.

III) Formułowanie ogólnych i szczegółowych celów psychomotorycznych

Zagadnienia: Poziomy i subkategorie, pisemne formułowanie szczegółowych celów psychomotorycznych, nauczanie dla realizacji celów, korzystanie z celów szczegółowych, przykład wykorzystania celów szczegółowych.

Literatura: Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: psychomotorycznych, s. 82-92.

Trześniowski R. , Zabawy i gry ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.

V) Najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne. Nauczanie i uczenie się rozwiązywania problemów

Zagadnienia: Zasady dotyczące materiału nauczania, motywacji, pracy ucznia, zharmonizowania systemów pedagogicznych, stosunków społecznych w klasie, czynności nauczania, warunków zewnętrznych.

Literatura: Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 8. Najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne, s. 240-270.

Zagadnienia: Co to jest problem?, problem a uczenie się, lekcja problemowa, praca z uczniami, uczenie się we współpracy.

Literatura: Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 5. Nauczanie i uczenie się rozwiązywania problemów, s. 162-185.

V) Scenariusze zajęć dydaktycznych

Zagadnienia: Prace semestralne, gry dydaktyczne, warsztaty

Literatura: Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 14. Scenariusze, s. 472-514.

VI) Indywidualizacja kształcenia

Zagadnienia: indywidualizacja ze względu na nauczyciela, ze względu na ucznia, różnicowanie kształcenia ze względu na cele i materiał, sposoby indywidualizowania, niebezpieczeństwo etykietowania.

Literatura: Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 3. O nauczaniu i uczeniu się w szkole, s. 128-141.

Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa, Wyd. PWN, Warszawa 1977, rozdz. 6. Strategie kształcenia i indywidualizacja, s. 217-248.

Metody dydaktyczne:

- dyskusja

- pokaz

- ćwiczeniowa

Uwagi:

I rok pedagogika - I stopnia st. stacj.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5 (2025-09-22)