Teoria kształcenia [2403-PE-116-s1]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
| Przedmiot: | Teoria kształcenia [2403-PE-116-s1] |
| Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 20 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Gagarina 13a) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
| Liczba osób w grupie: | 25 |
| Limit miejsc: | (brak danych) |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
| Prowadzący: | Wioletta Kwiatkowska |
| Strona domowa grupy: | http://moodle.umk.pl/WNP |
| Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, Kraków 2001 2. Bereźnicki F. (red.), Procesy uczenia się i ich uwarunkowania, „KWADRA”, Szczecin 2005 3. Dewey J., Jak myślimy, De Agostini Polska : "Altaya", Warszawa 2002 4. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988. 5. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004 6. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1996 7. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Żak, Warszawa 1996 8. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, „IMPULS”, Kraków 2012 Literatura ponadpodstawowa 9. Kwiatkowska W., W kierunku rozwoju dydaktyki : od dydaktyki tradycyjnej do dydaktyki cyfrowej sieci, [w:] Współczesne problemy kształcenia na odległość, pod red. Tadeusza Lewowickiego, Bronisława Siemienieckiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008. 10. Kwiatkowska W., Skibińska M., Obecność nauczyciela w internetowej społeczności uczącej się, Przegląd Badań Edukacyjnych 2018, Nr 27, s. 33-50. 11. Zaczyński W. P., Uczenie się przez przeżywanie, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990 12. Trześniowski R. , Zabawy i gry ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995. |
| Zakres tematów: |
W niniejszym kursie poruszone zostaną problemy współczesnej teorii i praktyki kształcenia. Przedstawiona zostanie charakterystyka wybranych składników systemu kształcenia, zwracając uwagę na ich wzajemne powiązania i wewnętrzne zróżnicowanie. Na kolejne moduły składają się notatki, filmy oraz zadania do samodzielnego wykonania. I) Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: sfera poznawcza Zagadnienia: Cele ogólne i szczegółowe, formułowanie długoterminowych celów ogólnych oraz szczegółowych, taksonomia szczegółowych celów kształcenia – sfera poznawcza Literatura: Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: poznawczych, s. 43-76. Zagadnienia: Edukacja jako działanie celowe, operacjonalizacja celów kształcenia, klasyfikacja, cele szkoły a cele ucznia. Literatura: Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 1. Cele kształcenia, s. 17-35. II) Formułowanie ogólnych i szczegółowych celów emocjonalnych Zagadnienia: Trudności z ogólnymi i szczegółowymi celami emocjonalnymi, pisemne formułowanie emocjonalnych celów szczegółowych Literatura: Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: emocjonalnych, s. 55-56 i 76-82. III) Formułowanie ogólnych i szczegółowych celów psychomotorycznych Zagadnienia: Poziomy i subkategorie, pisemne formułowanie szczegółowych celów psychomotorycznych, nauczanie dla realizacji celów, korzystanie z celów szczegółowych, przykład wykorzystania celów szczegółowych. Literatura: Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, T. I, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, rozdz. 3. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych: psychomotorycznych, s. 82-92. Trześniowski R. , Zabawy i gry ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995. V) Najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne. Nauczanie i uczenie się rozwiązywania problemów Zagadnienia: Zasady dotyczące materiału nauczania, motywacji, pracy ucznia, zharmonizowania systemów pedagogicznych, stosunków społecznych w klasie, czynności nauczania, warunków zewnętrznych. Literatura: Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 8. Najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne, s. 240-270. Zagadnienia: Co to jest problem?, problem a uczenie się, lekcja problemowa, praca z uczniami, uczenie się we współpracy. Literatura: Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 5. Nauczanie i uczenie się rozwiązywania problemów, s. 162-185. V) Scenariusze zajęć dydaktycznych Zagadnienia: Prace semestralne, gry dydaktyczne, warsztaty Literatura: Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 14. Scenariusze, s. 472-514. VI) Indywidualizacja kształcenia Zagadnienia: indywidualizacja ze względu na nauczyciela, ze względu na ucznia, różnicowanie kształcenia ze względu na cele i materiał, sposoby indywidualizowania, niebezpieczeństwo etykietowania. Literatura: Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004, rozdz. 3. O nauczaniu i uczeniu się w szkole, s. 128-141. Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa, Wyd. PWN, Warszawa 1977, rozdz. 6. Strategie kształcenia i indywidualizacja, s. 217-248. |
| Metody dydaktyczne: |
- dyskusja - pokaz - ćwiczeniowa |
| Uwagi: |
I rok pedagogika - I stopnia st. stacj. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.