Gramatyka języka polskiego 2 [2505-s1FPO2Z-GJP]
Semestr zimowy 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Gramatyka języka polskiego 2 [2505-s1FPO2Z-GJP] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024/25Z]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Iwona Kaproń-Charzyńska |
Strona domowa grupy: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=7175 |
Literatura: |
1. Bartnicka B., Satkiewicz H., Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców, Warszawa 1990. 2. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław 1994 (wybrane hasła z morfologii). 3. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, wyd. 2. poprawione i uzupełnione, Wrocław 1999 (wybrane hasła z morfologii). 4. Jadacka H., System słowotwórczy polszczyzny, Warszawa 2001. 5. Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1998, rozdział Słowotwórstwo, s. 157-237. 6. Pyzik J., Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion, Kraków 2013. 7. Waszakowa K., System słowotwórczy, w: Język polski. Najnowsze dzieje języków słowiańskich, red. S. Gajda, Opole 2001, s. 88-107. 8. Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka ogólnopolskiego, red. H. Jadacka, M. Skarżyński, t. 1-3, Kraków 2001, 2004. |
Zakres tematów: |
1. Morfemy w języku polskim: pojęcie morfemu, typologia morfemów, zjawisko allomorfii (powtórzenie). 2. Słowotwórstwo polskie – derywacja prosta a kompozycja. 3. Procesy słowotwórcze – afiksacja, derywacja paradygmatyczna i ujemna. 4. Funkcje środków słowotwórczych. 5. Najważniejsze kategorie słowotwórcze rzeczowników. 6. Wybrane produktywne typy słowotwórcze derywatów rzeczownikowych we współczesnej polszczyźnie. 7. Uwagi o słowotwórstwie czasowników i przymiotników. 8. Kompozycje słowotwórcze we współczesnej polszczyźnie. |
Metody dydaktyczne: |
- metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka); - metody dydaktyczne eksponujące (pokaz). - metody dydaktyczne poszukujące (ćwiczeniowa, obserwacji, doświadczeń). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. Kontrola w postaci prac pisemnych i egzaminu. W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K2 2. Kontrola bieżącej kontroli aktywności studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń i prac pisemnych). W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2 Kryteria oceniania 1. Wyniki pisemnych prac kontrolnych i egzaminu. 2. Aktywność studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń/prac). 3. Obecność na zajęciach w wymiarze nie mniejszym niż 80%. Skala oceniania: Bardzo dobry – 91-100% Dobry plus – 81-90% Dobry – 71-80% Dostateczny plus – 61-70% Dostateczny – 51-60% Niedostateczny – 50% i mniej Oceny klasyfikujące: bardzo dobry 4,51 – 5,0 dobry plus 4,17 – 4,50 dobry 3,84 – 4,16 dostateczny plus 3,50 – 3,83 dostateczny 3,0 – 3,49 |
Uwagi: |
II rok, filologia polska jako obca s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.