Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do historii sztuki [1402-12-WHSć-S1] Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wstęp do historii sztuki [1402-12-WHSć-S1]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024/25L] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:45 - 13:15
sala 104
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Krupska-Łyczak
Literatura:

W wybranych fragmentach:

Błażejewska Anna, Gotycka rzeźba Marii z ciałem Chrystusa z Ostródy, Toruń 2005;

Johns Owen, Ornament. Przykłady rozmaitych stylów w sztuce zdobniczej i architekturze, Warszawa 2008;

Kalinowski Konstanty, Rzeźby ołtarza głównego kościoła klasztornego w Henrykowie, [w:] Ars una. Prace z historii sztuki, red. Eugeniusz Iwanoyko, Poznań 1976, s. 121-125;

Koch Wilfried, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 1996 (lub późniejsze wyd.);

Kuczyńska Jadwiga, Wstęp do historii sztuki. Nauki Pomocnicze. Historia architektury, Lublin 1988;

Labuda Adam, Barokowe rzeźby Ojców Kościoła z ołtarza głównego w kościele parafialnym (poaugustiańskim) w Żaganiu, "Biuletyn Historii Sztuki", XXXIII, 1971, nr 2, s. 142-151;

Łyczak Bartłomiej, Toruński cech rzeźbiarski i snycerka na obszarze jego oddziaływania w latach 1695-1793, Warszawa 2018;

Mączeński Zdzisław, Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1997 (lub późniejsze wyd.);

Mikocka-Rachubowa Katarzyna, Słownik szkolny. Terminy i pojęcia z wiedzy o sztuce, Warszawa 1994 (lub późniejsze wyd.);

Ostrowski Jan, Portret w dawnej Polsce, Warszawa 2019;

Pevsner Nikolaus, Fleming John, Honour Hugh, Encyklopedia architektury, Warszawa 1992 (lub późniejsze wyd.);

Pilecka Elżbieta, Późnogotycka rzeźba św. Anny Samotrzeciej z kościoła Najświętszej Marii Panny w Gdańsku: przyczynek do badań sztuki Gdańska, "Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo", XXIII, 1994, s. 97-119.

Podręczny słownik historyka sztuki. Ornamentyka i motywy dekoracyjne, oprac. Wiesław Rządek, Konrad Tomaszewski, Poznań 1991;

Pojęcia, problemy, metody współczesnej historii sztuki. Dwadzieścia sześć artykułów uczonych europejskich i amerykańskich, wybrał Jan Białostocki, Warszawa 1976;

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2004 (lub późniejsze wyd.);

Sztuka świata, t. 17, Słownik terminów: A-K; t. 18, Słownik terminów: L-Ż, Warszawa 2013;

Wstęp do historii sztuki, t. 1, Przedmiot – metodologia – zawód, red. Piotr Skubiszewski, Warszawa 1973;

Zwolińska Krystyna, Malicki Zasław, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1990 (lub późniejsze wyd.).

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do tematyki zajęć;

2. Opis malarstwa (gotycka sztuka religijna);

3. Opis malarstwa (martwa natura);

4. Opis malarstwa (sztuka nowoczesna i współczesna);

5. Opis rzeźby (sztuka gotycka);

6. Opis rzeźby (sztuka nowożytna);

7. Ornamentyka i motywy dekoracyjne w epoce nowożytnej na wybranych przykładach;

8. Opis ołtarza (sztuka nowożytna);

9. Opis ołtarza (sztuka nowożytna);

10. Opis epitafium (sztuka nowożytna);

11. Opis epitafium (sztuka nowożytna);

12. Opis architektury (sztuka gotycka);

13. Opis architektury (sztuka nowożytna);

14. Opis architektury (sztuka nowożytna);

15. Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja problemowa, pokaz.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia są:

- uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

- samodzielne przygotowanie opisów dzieł sztuki (malarstwo, rzeźba, mała architektura i architektura.

Uwagi:

Historia sztuki, studia stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)