Warsztat naukowy historyka [1202-H-WNH12-S2]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztat naukowy historyka [1202-H-WNH12-S2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Młynarczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
N. Baillargeon, Krótki kurs samoobrony intelektualnej, Pruszków 2011. A. Balicki, W. Makuć, Metody wnioskowania statystycznego, Gdańsk 2004. J. Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1994. P. Burke, Historia i teoria społeczna, Warszawa 2000. T. Buksiński, Interpretacja źródeł historycznych pisanych, Warszawa 1992. E. H. Carr, Historia - czym jest?, Poznań 1999. Dokąd zmierza współczesna humanistyka? red. T. Kostryko, Warszawa 1994 C. Jenks, Kultura, Poznań 1999. G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988. B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993. A. Schopenhauer, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2010. P. Tatarzycki, Statystyka po ludzku, Gliwice 2007. J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1984. J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię: tajemnice narracji historycznej, Poznań 2008. P. Wasylczyk, Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Warszawa 2017. W. Węglarz, A. Żarowska-Mazur, PowerPoint 2010. Praktyczny kurs, Warszawa 2012; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Zajęcia wprowadzające. 2) Etyka w pracy historyka, plagiaty i konsekwencje wypływające z ich wykrycia. 3) Rodzaje prac historycznych i charakteryzujące je rodzaje metod badawczych. 4) Źródła historyczne i ich rodzaje. Krytyka zewnętrzna i wewnętrzna źródeł (przypomnienie). 5) Interpretacja wewnętrzna źródła na wybranym przykładzie (1) 6) Interpretacja wewnętrzna źródła na wybranym przykładzie (2) 7) Elementy aparatu naukowego historyka. 8) Rodzaje przypisów i ćwiczenia z ich zastosowania. 9) Przypadki szczególne zapisu w przypisach – ćwiczenia. 10) Pomiędzy bazą źródłową a stanem badań czyli jak formułować problemy badawcze. 11) Elementy składowe wstępu do pracy historycznej. 12) W jaki sposób tworzyć strukturę pracy historycznej i dlaczego musi ona podlegać zmianom? 13) Czy dobre zakończenie pracy historycznej to koniecznie podsumowanie? 14) Jak wygłaszać referaty i co powinny zawierać towarzyszące im prezentacje historyczne? 15) Podsumowanie i wystawianie ocen semestralnych |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, interpretowanie tekstów, pokaz filmów, dyskusja; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składać się będą: Obecność i aktywność na zajęciach (1/3 oceny); Oceny z ćwiczeń zadawanych do zajęć (2/3 oceny) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Historia, studia stacjonarne II stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.