Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia [1202-H-PSY-S2] Semestr letni 2024/25
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia [1202-H-PSY-S2]
Zajęcia: Semestr letni 2024/25 [2024/25L] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala AB 1.22 (Aula)
Collegium Humanisticum jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Małgorzata Fopka-Kowalczyk
Literatura:

Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ.

Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.

Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP.

Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin.

- Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar.

- Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls.

- Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

- Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin.

- Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ.

- Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP.

- Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska.

- Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP.

- Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina.

- Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN.

- Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL.

- Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar

- Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia.

- Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/.

Zakres tematów:

Wykład:

1.Wprowadzenie. Koncepcje psychologiczne człowieka i ich odniesienie do praktyki edukacyjnej.

2. Komunikacja interpersonalna - zasady, cele i modele. Nawiązywanie relacji z uczniem w zależności od stylu komunikacji.

3. Rodzina zdrowa, role przyjmowane przez dzieci, etiologia zaburzeń i trudności ucznia w szkole w zależności od wieku.

4-6 Analiza wybranych zaburzeń ucznia na podstawie symptomatologii w psychiatrii i psychopatologii: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania, zachowania agresywne, choroba przewlekła - śmierć i żałoba w rodzinie ucznia.

7. Współpraca z rodziną i innymi instytucjami pomocowymi. Tworzenie scenariuszy zajęć wychowawczo-profilaktycznych i zasady realizacji.

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład problemowy: opis, omówienie, pokaz

- wykład konwersatoryjny

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania

Wykład: egzamin pisemny- np. B1W1, B1W2, B1W3, B1W4.

Kryteria:

Zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego w

formie testu (pytania otwarte oraz pytania zamknięte):

ndst - 7 pkt

dst- 8-10 pkt

dst plus- 11 pkt

db- 12-13 pkt

db plus- 14 pkt

Uwagi:

Historia, studia stacjonarne II stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)