Proseminarium językoznawcze [2512-s1GER3L-PRJ]
Semestr letni 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Proseminarium językoznawcze [2512-s1GER3L-PRJ] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25L]
(jeszcze nie rozpoczęty)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Lech Zieliński |
Literatura: |
1. Muhr, Rudolf. Peinhop, Marlene. 2015. Wörterbuch rechtsterminologischer Unterschiede Österreich–Deutschland Österreichisches Deutsch – Sprache der Gegenwart, Band 16. 2. Schlosser, Horst Dieter. 1990. Die deutsche Sprache in der DDR zwischen Stalinismus und Demokratie. Historische, politische und kommunikative Bedingungen, Köln. 3. Siebenhaar, Beat. Wyler, Alfred. 1997. Dialekt und Hochsprache in der deutschsprachigen Schweiz. Pro Helvetia Schweizer Kulturstiftung. 4. Zieliński, Lech. 2017. Akcentowanie różnic jako metoda utwierdzania własnej tożsamości językowej i antidotum na zwiększający się wpływ RFN-oweskiej niemczyzny w Austrii na przykładzie słownika Wörterbuch rechtsterminologischer Unterschiede Österreich–Deutschland Österreichisches Deutsch – Sprache Rudolfa Muhra i Marlene Peinhopf (artykuł recenzyjny), Rocznik Przekładoznawczy (12). |
Zakres tematów: |
Narodowe warianty języka niemieckiego (Niemcy, Austria, Szwajcaria), NRD. Tematem proseminarium są narodowe warianty języka niemieckiego, a w szczególności warianty używane w Austrii, Szwajcarii i byłym NRD oraz różnice leksykalne, semantyczne, morfologiczne w porównaniu z językiem niemieckim używanym w RFN. Przedmiotem zainteresowania będą również koncepcje prowadzonych działań językowych w celu tworzenia tożsamości językowej w wymienionych państwach, aspekt ten będzie uwzględniał zarówno tło historyczne, jak i współczesne. Poszczególnym wariantom językowym będzie poświęcona podobna część zajęć, przy czym z uwagi na historyczność NRD ten wariant języka niemieckiego będzie omówiony krócej. |
Metody dydaktyczne: |
- prezentacja - dyskusja - lektura tekstów źródłowych - analiza źródeł |
Metody i kryteria oceniania: |
Regularny udział w zajęciach, aktywność na zajęciach (dotyczy wszystkich studentów), ocena prezentacji, a w przypadku pracy semestralnej jej ocena i zaprezentowanie przed grupą. |
Uwagi: |
III rok, filologia germańska s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.