Redagowanie artykułów słownikowych [2506-s1POL3L-RAS]
Semestr letni 2024/25
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Redagowanie artykułów słownikowych [2506-s1POL3L-RAS] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25L]
(w trakcie)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Emilia Kubicka, Sebastian Żurowski |
Literatura: |
Mirosław Bańko, Z historii antyleksykografii, Warszawa 2020. Mirosław Bańko, Magdalena Majdak, Maciej Czeszewski (red.), Słowniki dawne i współczesne, http://www.leksykografia.uw.edu.pl/. Dariusz Jamielniak, Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi, tłum. W. Pędzich, Warszawa 2013. Emilia Kubicka, Lech Zieliński, Sebastian Żurowski (red.), Język(i) w prawie. Zastosowania językoznawstwa i translatoryki w praktyce prawniczej, Toruń 2019. Tadeusz Piotrowski, Zrozumieć leksykografię, Warszawa 2001. Piotr Żmigrodzki, Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2003 (2005, 2009). Piotr Żmigrodzki, Słowo - słownik - rzeczywistość, Kraków 2008. |
Zakres tematów: |
Program zajęć obejmuje dwa bloki tematyczne: 1) teoretyczny - którego celem jest a) wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu leksykografii (makro- i mikrostruktura słownika, artykuł hasłowy, forma hasłowa), typologii słowników, typów definicji, błędów w definiowaniu, b) zaznajomienie studentów z zasadami poprawnego opracowywania artykułów hasłowych, c) zapoznanie studentów z rynkiem leksykograficznym w Polsce: współczesne zasady i metody opracowywania słowników, problemy współczesnej leksykografii; 2) praktyczny - ukierunkowany na: a) kształtowanie umiejętności krytycznej oceny haseł słownikowych i umiejętności samodzielnego poprawnego opracowania artykułu hasłowego, b) zapoznanie studentów z procesem powstawania słownika od wypracowania koncepcji do ukończenia pracy przez autorów haseł. |
Metody dydaktyczne: |
- pogadanka - wykład problemowy - giełda pomysłów - analiza przypadku - praca własna Zajęcia będą odbywały się w formie tradycyjnej, w przypadku przejścia na formę zdalną w czasie rzeczywistym na platformie Microsoft Teams. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: a) czynne uczestnictwo w zajęciach, polegające również na wygłoszeniu referatu na zadany temat - K_W01, K_W17, K_U03, K_U11, K_U13, K_U14, K_K10 oraz b) samodzielne opracowanie artykułów hasłowych zgodnie z podanymi zasadami - K_W01, K_W17, K_U03, K_U11, K_U13, K_U14 |
Uwagi: |
III rok, filologia polska s1, spec. edytorsko-wydawnicza |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.