Folklor współczesny [2555-s2KUL1L-FW-FO]
Semestr letni 2024/25
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Folklor współczesny [2555-s2KUL1L-FW-FO] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024/25L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Adrian Mianecki |
Literatura: |
D. Czubala, Współczesne legendy miejskie, Uniwersytet Śląski, Katowice 1993. E. Hobsbawm, T. Ranger, Tradycja wynaleziona, tłum. M. Godyń, F. Godyń, Kraków 2008. G. Gańczarczyk, P. Grochowski, Folklor w dobie Internetu, Toruń 2009. P. Kowalski, Współczesny folklor i folklorystyka: O przedmiocie poznania w dzisiejszych badaniach folklorystycznych. Wrocław 1990. R. Sitniewska, E. Wilczyńska, V. Wróblewska, Folklor: tradycja i współczesność, Toruń 2016. T. Rokosz, Od folkloru do folku: metamorfozy pieśni tradycyjnych we współczesnej kulturze,Siedlce 2009. |
Zakres tematów: |
W ramach zajęć podejmowane są różnorodne zagadnienia, mające ukazać wielość i różnorodność zjawisk wchodzących w skład pojęcia "folklor współczesny": 1-2. Folklor tradycyjny a folklor współczesny, przekształcenia materiału źródłowego do potrzeb współczesnej kultury: folkloryzm, folkloryzacja, rekonstrukcja 3. Typy folkloru współczesnego (środowiskowy, interspołeczny, internetowy, subkulturowy). 4. Formy folkloru miejskiego - ulicznego (vlepki, graffiti, szablony). 5-7. Folklor internetowy - gatunki wypowiedzi internetowej (m.in. łańcuszki szczęścia,memy, dowcipy, legendy miejskie) i ich funkcje. 8. Teorie spiskowe i kultura długiego trwania 9-11. Współczesne formuły zamówień, magiczne i naturalne sposoby leczenia, medycyna alternatywna i rola słowa w procesie leczenia 12-14.Współczesne konstrukcje kulturowe odnoszące się do tradycji folklorystycznej i sposoby ich prezentacji, m.in.: nowy szamanizm, new age, neopoganizm, współczesny druidyzm, gimnastyka słowiańska, itp. 15. Podsumowanie zajęć |
Metody dydaktyczne: |
Podawcze – elementy wykładu problemowego, prezentacja Aktywizujące – dyskusja, przygotowanie projektu, studium przypadku, praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny będzie przedstawienie w formie prezentacji powerpoint (około 30 minut) studium przypadku w perspektywie antropologicznej, na temat wybranego zagadnienia. Zagadnienia do opracowania będą wybrane na pierwszych zajęciach spośród tematów: - folklor, folkloryzm, folkloryzacja w wybranej dziedzinie sztuki - folklor wybranej grupy społecznej/zawodowej - folklor medyczny, współczesne formuły magiczne i sposoby lecznicze Za prezentację można otrzymać max. 15 punktów. 8 punktów jest potrzebne, by zaliczyć przedmiot. Ocena bardzo dobra zaczyna się od 13 punktów. Drugim kryterium branym pod uwagę będzie aktywność na zajęciach, ocena może zostać podwyższona o 0,5, gdy student podczas zajęć bierze czynny udział w dyskusji. Literatura przedmiotu A. Anczyk, Dwa oblicza współczesnego druidyzmu. Druidyzm jako denominacja i ponadreligijna forma duchowości, Ex Nihilo, 2/2009. A. Gołębiowska – Suchorska, Od znachorki do autorki: rosyjska tradycja znachorska we współczesnych poradnikach magicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2016. D. Simonides, Współczesny folklor słowny dzieci i nastolatków, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979. M. Maj, Słowianie: zainteresowania badawcze współczesnych etnografów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, z. 30, Kraków 1992. Netlor: Wiedza cyfrowych tubylców, red. P. Grochowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013. |
Uwagi: |
I rok, kulturoznawstwo s2, spec. Folklorystyczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.