Gramatyka opisowa języka polskiego [2506-s1POL1Z-GOJP]
Semestr zimowy 2025/26
Konwersatorium,
grupa nr 2
| Przedmiot: | Gramatyka opisowa języka polskiego [2506-s1POL1Z-GOJP] |
| Zajęcia: |
Semestr zimowy 2025/26 [2025/26Z]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
|
Termin i miejsce:
|
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
| Liczba osób w grupie: | 28 |
| Limit miejsc: | 28 |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
| Prowadzący: | Iwona Kaproń-Charzyńska |
| Strona domowa grupy: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=8505 |
| Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012. 2. Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2009. 3. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1997. 4. Wiśniewski M., Zadania z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1999. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia. Kraków 1995. Dunaj B., Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski LXXXV, 2006, s. 161-172. Encyklopedia języka polskiego, Wrocław 1994 (lub późniejsze). Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1995 (lub późniejsze). Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. Łuczyński E., Wiedza o języku polskim dla logopedów, Gdańsk 2015. Madelska L., M. Witaszek-Samborska , Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, Poznań 2015 Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Warszawa 2008. Rocławski B., Wybór materiałów do studiowania fonologii, fonetyki, fonotaktyki i fonostatystyki języka polskiego, Gdańsk 1979. Szpyra-Kozłowska J., Wprowadzenie do współczesnej fonologii, Wyd. UMCS, Lublin 2002. Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, ćwiczenia, Warszawa 2008. |
| Zakres tematów: |
1. Język naturalny wśród systemów semiotycznych. Język a mówienie. Struktura systemu językowego. Cechy tekstów mówionych ważne z systemowego punktu widzenia. Fonem a głoska. 2. Istota fonetyki – typy badań fonetycznych. Budowa aparatu mowy. Głoska a sylaba. Głoska a litera. Ogólna klasyfikacja głosek na podstawie kryteriów artykulacyjnych. 3. Podstawy artykulacyjnej typologii spółgłosek polskich. Zasób spółgłosek we współczesnej polszczyźnie. 4. Cechy artykulacyjne spółgłosek polskich. 5. Cechy artykulacyjne samogłosek polskich. 6. Zasób i cechy fonetyczne glajdów polskich. 7. Ogólne zasady pisowni a utrwalanie tekstów mówionych w systemie notacyjnym zwanym transkrypcją fonetyczną. Ogólne zasady transkrybowania tekstów. 8. Problem nosowości samogłoskowej we współczesnym języku polskim. Fonetyczna realizacja ortograficznych segmentów oznaczanych jako "ą" oraz "ę". 9. Wymowa a zapis spółgłosek właściwych w wygłosie absolutnym. Wymowa a zapis niewygłosowych oraz międzywyrazowych grup spółgłosek właściwych. 10. Mechanizmy upodobnień głoskowych. Typy asymilacji głoskowych w polszczyźnie: upodobnienia pod względem dźwięczności, nosowości, miękkości, miejsca i sposobu artykulacji. 11. Procedura segmentacji tekstu mówionego na odcinki odpowiadające fonemom. Typy opozycji fonologicznych: prywatywne, gradualne, równorzędne. 12. Warianty fonemów spółgłoskowych i niespółgłoskowych w polszczyźnie. 13. Zjawiska prozodyczne we współczesnej polszczyźnie: iloczas, intonacja, akcent. 14. Cechy polskiego akcentu wyrazowego. Odstępstwa od paroksytonezy. Wyrażenia atoniczne. 15. Sprawdzian. |
| Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz), metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, wykład konwersatoryjny), metody dydaktyczne poszukujące (ćwiczeniowa, doświadczeń, obserwacji, klasyczna metoda problemowa). |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest: 1. Obecność na zajęciach (zgodnie z regulaminem studiów), przygotowanie do zajęć (w tym znajomość literatury przedmiotu) oraz aktywne w nich uczestnictwo. K1. 2. Krótkie sprawdziany w formie pisemnej w trakcie semestru. W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2. 3. Sprawdzian pisemny na koniec semestru. W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3. Waga sprawdzianu końcowego: 3 Waga krótkiego sprawdzianu pisemnego w trakcie semestru: 1 Skala ocen: Bardzo dobry – 91-100% Dobry plus – 81-90% Dobry – 71-80% Dostateczny plus – 61-70% Dostateczny – 50-60% Niedostateczny – poniżej 50% Bardzo dobry 4,51 – 5,0 Dobry plus 4,17 – 4,50 Dobry 3,84 – 4,16 Dostateczny plus 3,50 – 3,83 Dostateczny 3,0 – 3,49 Niedostateczny 2,0 – 2,99 |
| Uwagi: |
I rok, filologia polska s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.