Podyplomowe Studium Analityki w Ochronie Środowiska (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Chemii)
Plany zajęć grupy przedmiotów
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2020/21 - Rok akademicki 2020/21 2021/22 - Rok akademicki 2021/22 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2020/21 | 2021/22 | |||||
0600-PS-AOS-CC |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie się z chromatografią cieczową i jej zastosowaniem w szeroko rozumianej analityce. Przygotowanie próbek do analizy chromatograficznej, aparatura, typy detektorów i detekcji, techniki pracy, metody analityczne i instrumentalne, błędy pomiarowe, walidacja. Zaliczenie: Wykład: Zaliczenie na podstawie egzaminu Zajęcia laboratoryjne: Zaliczenie bez oceny na podstawie frekwencji na zajęciach oraz czynnym w nich uczestniczeniu. |
|
||||
0600-PS-AOS-GC |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele dydaktyczne: Celem zajęć jest przedstawienie podstaw teoretycznych i możliwości zastosowania chromatografii gazowej i technik pokrewnych. W treści wykładu zawarto teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania chromatografii gazowej i spektrometrii mas w analityce, z uwzględnieniem mechanizmów retencji i separacji. Przedstawiono także możliwości zastosowania tych technik w uzupełnieniu o metody przygotowania próbki. Ćwiczenia laboratoryjne pozwalają zapoznać się technikami chromatograficznymi (GC, GC/MS), z uwzględnieniem analizy jakościowej i ilościowej. Przeprowadzone ćwiczenia mają na celu: wyjaśnienie mechanizmów rozdzielania w GC, poznanie sposobów wyznaczanie parametrów retencji, ocenę jakości kolumn do GC oraz rozróżnianie systemów detekcyjnych, z uwzględnieniem możliwości zastosowania w analityce. Zaliczenie: W: Zaliczenie na podstawie egzaminu L: Zaliczenie bez oceny na podstawie frekwencji na zajęciach oraz czynnym w nich uczestniczeniu. |
|
||||
0600-PS-AOS-MEE |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem jest zapoznanie słuchaczy z teorią i praktyką elektrochemicznych i elektromigracyjnych technik analitycznych. Szczególny nacisk położony jest na elektromigracyjne metody rozdzielania. Wykład Wykład obejmuje podstawy elektrochemicznych technik analitycznych (konduktometria, elektrody jonoselektywne, polarografia i techniki pokrewne), budowę aparatury możliwości analityczne. Omówione są techniki elektromigracyjne - zjawisko elektroosmozy i elektroforezy, odmiany metod elektromigracyjnych takie, jak kapilarna elektroforeza strefowa (CZE), izotachoforeza (ITP), kapilarna elektroforeza żelowa (CGE), micelarna chromatografia elektrokinetyczna (MEKC), elektrochromatografia (CEC) i kapilarne ogniskowanie izoelektryczne (CIEF). Omówiona jest budowa aparatury, sposób prowadzenia separacji, możliwości analityczne i przykłady zastosowań, układy separacyjne typu chip. |
|
||||
0600-PS-AOS-MSE |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie z metodami chemometrycznymi w chemii środowiska - korzystanie z testów statystycznych, klasyfikacja danych, planowanie eksperymentów, regresja liniowa i nieliniowa. Poznanie podstaw modelowania w chemii środowiska. Walidacja metod analitycznych. Wykład: Teoria pomiarów. Parametryczne i nieparametryczne testy statystyczne. Planowanie eksperymentu. Metody klasyfikacji danych. Sztuczne sieci neuronowe. Teoria modelowania komputerowego - rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w wodzie i glebie. Modelowanie przestrzenne z wykorzystaniem systemów GIS. Zajęcia laboratoryjne: Wykorzystanie ogólnodostępnego oraz specjalizowanego oprogramowania do rozwiązywania praktycznych problemów środowiskowych związanych z zagadnieniami poruszanymi na wykładach. Zaliczenie: Wykład: Zaliczenie na podstawie egzaminu Zajęcia laboratoryjne: Zaliczenie na podstawie kolokwium oraz czynnego uczestnictwa w zajęciach. |
|
||||
0600-PS-AOS-MWA |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uczestnicy kursu zapoznani zostają z nowoczesnymi technikami instrumentalnymi i możliwością zastosowania ich w analityce środowiskowej, farmacji, chemii żywności oraz medycynie. Podstawowe umiejętności pozwalające na zastosowanie zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu rzeczywistych problemów. Ponadto, uczestnicy zaznajomieni są z metodami do przetwarzania danych, analizy danych, oceną statystyczną i kontrolą jakości. |
|
||||
0600-PS-AOS-SPP |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie się z najnowszym osiągnięciami dotyczącymi przygotowania próbek. Nabranie wprawy odnośnie dobrej praktyki laboratoryjnej. Zastosowanie w praktyce standardów postępowania w przygotowaniu próbek, aby badania rutynowe odznaczały się wysoką selektywnością, skutecznością; aby był najlepszy odzysk oraz powtarzalność. Destylacja i techniki ekstrakcyjne w różnych wariantach. Układy in-situ i ex-situ, on-line i off-line. Techniki łączone. Miniaturyzacja, lab-on-chip. Walidacja. Zaliczenie: Wykład: Zaliczenie na podstawie egzaminu Zajęcia laboratoryjne: Zaliczenie bez oceny na podstawie frekwencji na zajęciach oraz czynnym w nich uczestniczeniu. |
|
||||
0600-PS-AOS-SZM |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uzyskanie wiedzy w zakresie wykorzystania technik analizy instrumentalnej w analizie środowiskowej. Począwszy od technik poboru próbek, poprzez metody ich przygotowania, po końcowe oznaczenie i walidację. Zdobyta wiedza pozwoli na pracę, zgodnie z regułami sztuki oraz zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej (GLP), w zakładzie przemysłowym, ośrodku badawczo-rozwojowym jak również w nowoczesnych laboratoriach naukowych. Kształcenie umiejętności stosowania wiedzy specjalistycznej w rozwiązywaniu zagadnień ekologicznych, zwłaszcza zaznajomienie z chemicznymi aspektami sanitacji wód naturalnych, metodami oczyszczania ścieków i gleb oraz metodami unieszkodliwiania odpadów (osadów ściekowych). Zachowanie czystości i bioróżnorodności ekosystemów wodnych i glebowych jest warunkiem zrównoważonego rozwoju. |
|
||||