Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Inf., I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty do wyboru (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Matematyki i Informatyki)

Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki Zestaw przedmiotów, który widzisz poniżej został zdefiniowany przez tę jednostkę. Jednostka ta nie musi mieć jednak związku z organizacją wymienionych przedmiotów (jednostką odpowiedzialną za organizację przedmiotu jest jednostka wymieniona w odpowiedniej kolumnie w tabeli poniżej). Więcej o tym przeczytasz w Pomocy.
Grupa przedmiotów: Inf., I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty do wyboru
wybierz inną grupę zobacz plany zajęć tej grupy
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2020/21 - Rok akademicki 2020/21
2021/22 - Rok akademicki 2021/22
2021/22Z - Semestr zimowy 2021/22
2021/22L - Semestr letni 2021/22
2022/23 - Rok akademicki 2022/23
2022/23Z - Semestr zimowy 2022/23
2022/23L - Semestr letni 2022/23
2023/24 - Rok akademicki 2023/24
2023/24Z - Semestr zimowy 2023/24
2023/24L - Semestr letni 2023/24
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2020/21 2021/22 2021/22Z 2021/22L 2022/23 2022/23Z 2022/23L 2023/24 2023/24Z 2023/24L
1000-I1ASD2 brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot jest poświęcony bardziej zaawansowanym problemom oraz algorytmom ich rozwiązywania. Problemy mają solidne umocowanie w zagadnieniach praktycznych, podobnie algorytmy ich rozwiązywania.

Strona przedmiotu
1000-I1BSO brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Jest to podstawowy kurs teorii i praktyki bezpieczeństwa systemów komputerowych. Szczególną uwagę poświęcono bezpieczeństwu systemów operacyjnych, w tym uwierzytelnianiu i kontroli dostępu oraz zapobieganiu, wykrywaniu oraz likwidowaniu zagrożeń we współczesnych systemach operacyjnych.

Strona przedmiotu
1000-I1PJD brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot Język D przeznaczony jest dla studentów, którzy we wcześniejszych latach poznali podstawy programowania obiektowego. Język D jest obiektowo zorientowanym językiem programowania stworzonym przez Waltera Brighta, ma on być obiektowym następcą języka ANSI C, jednak w przeciwieństwie do języka C++ nie jest w pełni zgodny składniowo z poprzednikiem. Możliwe jest jednak używanie skompilowanych modułów napisanych w języku C. W stosunku do C++, język D wprowadza kilka nowych cech takich jak programowanie kontraktowe, automatyczne zarządzanie pamięcią, zintegrowany z kompilatorem system dokumentacji, możliwe jest zagnieżdżanie funkcji, zmieniony jest system szablonów. Język D utrzymuje możliwość pisania niskopoziomowego dodając wstawki asemblerowe. Odchodzi natomiast od wielokrotnego dziedziczenia z C++ w zamian oferując możliwość implementacji wielu interfejsów.

Strona przedmiotu
1000-I1KAT brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Konwersatorium jest przeznaczone dla studentów zainteresowanych rozwiązywaniem problemów algorytmicznych oraz udziałem w indywidualnych i zespołowych zawodach programistycznych. W ramach przedmiotu będziemy się zajmować przygotowaniami zarówno od strony technicznej (algorytmicznej) jak i taktycznej (turniejowej). Konwersatorium będzie również stanowiło podstawę selekcji reprezentacji WMiI na zawody ACM.

Strona przedmiotu
1000-I2LAI brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w podstawowe zagadnienia szeroko rozumianej logiki matematycznej, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań w informatyce. Logika matematyczna jest jedną z podstawowych dziedzin matematyki (obok teorii kategorii i matematyki dyskretnej), które z powodzeniem wykorzystywane są w informatyce. W języku logiki formułuje się wiele podstawowych zagadnień i teorii informatycznych, do których należą: rozstrzygalność i nierozstrzygalność języków formalnych, programowanie funkcyjne, sztuczna inteligencja, semantyka i weryfikacja programów, teoria złożoności, teoria obliczalności. Największą rolę w informatyce odgrywają trzy dziedziny logiki – logika pierwszego rzędu (tzn. rachunek kwantyfikatorów), logika intuicjonistyczna oraz logika modalna. Ten fakt posiada swoje odzwierciedlenie w programie przedmiotu, który w naszym założeniu powinien być możliwie szeroki i przekrojowy.

Strona przedmiotu
1000-I1PAL brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z wybranymi podstawowymi pojęciami algebry oraz problemami ich dotyczącymi, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów algorytmicznych w ich rozwiązaniach i przygotowania do wykorzystywania systemów komputerowego wspomagania algebry.

Przedmiot przeznaczony jest głównie dla studentów informatyki. Mogą w nim również uczestniczyć studenci matematyki.

Strona przedmiotu
1000-I2PGPU brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład stanowi wprowadzenie do programowania równoległego ogólnego zastosowania na karty graficzne GP GPU.

Strona przedmiotu
1000-MS1-TeoGraf brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Teoria grafów jest nauką interdyscyplinarną. Prowadzi do umiejętności tworzenia abstrakcyjnego modelu dla sytuacji problemowej i przez badanie jego własności, pomaga znaleźć efektywne rozwiązanie. Ma zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia, a szczególnej rangi nabiera w czasach, gdy rozwój sieci komputerowych powoduje konieczność analizy dużych zbiorów danych, często przy zastosowaniu sztucznej inteligencji. Konstruowanie abstrakcyjnego modelu w postaci grafu i teoretyczne rozważania są ważnym elementem całego procesu twórczego poszukiwania rozwiązania od specyfikacji problemu, przez zdefiniowanie pojęć, modelowanie sytuacji problemowej, aż do znalezienia rozwiązania, udowodnienia jego poprawności i oszacowania złożoności oraz praktycznej efektywności. Wykład wzbogacony przykładami konkretnych zastosowań omawianych aspektów teoretycznych i algorytmów, połączony z zajęciami laboratoryjnymi, jest ważnym elementem procesu kształcenia absolwenta informatyki i matematyki stosowanej.

Strona przedmiotu
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)