Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Inf., II st, stacjonarne, przedmioty do wyboru (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Matematyki i Informatyki)

Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki Zestaw przedmiotów, który widzisz poniżej został zdefiniowany przez tę jednostkę. Jednostka ta nie musi mieć jednak związku z organizacją wymienionych przedmiotów (jednostką odpowiedzialną za organizację przedmiotu jest jednostka wymieniona w odpowiedniej kolumnie w tabeli poniżej). Więcej o tym przeczytasz w Pomocy.
Grupa przedmiotów: Inf., II st, stacjonarne, przedmioty do wyboru
wybierz inną grupę zobacz plany zajęć tej grupy
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
niedostępny (zaloguj się!) - nie jesteś zalogowany
niedostępny - aktualnie nie możesz się rejestrować
zarejestruj - możesz się zarejestrować
wyrejestruj - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
prośba - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
zarejestrowany - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.

2020/21 - Rok akademicki 2020/21
2021/22 - Rok akademicki 2021/22
2021/22Z - Semestr zimowy 2021/22
2021/22L - Semestr letni 2021/22
2022/23 - Rok akademicki 2022/23
2022/23Z - Semestr zimowy 2022/23
2022/23L - Semestr letni 2022/23
2023/24 - Rok akademicki 2023/24
2023/24Z - Semestr zimowy 2023/24
2023/24L - Semestr letni 2023/24
2024/25 - Rok akademicki 2024/25
2024/25Z - Semestr zimowy 2024/25
2024/25L - Semestr letni 2024/25
(zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne)
Opcje
2020/21 2021/22 2021/22Z 2021/22L 2022/23 2022/23Z 2022/23L 2023/24 2023/24Z 2023/24L 2024/25 2024/25Z 2024/25L
1000-I1ASD2 brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot jest poświęcony bardziej zaawansowanym problemom oraz algorytmom ich rozwiązywania. Problemy mają solidne umocowanie w zagadnieniach praktycznych, podobnie algorytmy ich rozwiązywania.

Strona przedmiotu
1000-I2BAD brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot prezentuje metody optymalizacji zapytań w bazach realacyjnych oraz szeroki przegląd baz nierelacyjnych z przykładami ich zastosowań.

Strona przedmiotu
1000-I1BSO brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Jest to podstawowy kurs teorii i praktyki bezpieczeństwa systemów komputerowych. Szczególną uwagę poświęcono bezpieczeństwu systemów operacyjnych, w tym uwierzytelnianiu i kontroli dostępu oraz zapobieganiu, wykrywaniu oraz likwidowaniu zagrożeń we współczesnych systemach operacyjnych.

Strona przedmiotu
1000-AD-EkspMasZD brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Dynamiczne pojawienie się dużych zbiorów danych w internecie spowodowała konieczność ich szybkiego przetwarzania, a umiejętność ta powoli staje się jednym z podstawowych wymogów pracy w wielu dużych firmach. Zagadnienie to jest wymagające i pozwala na praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej z takich dziedzin jak algorytmika, przetwarzanie danych, eksploracja danych itp. Ponadto, ze względu na specyfikę problemu, istotnym elementem zagadnienia stała się nauka optymalizacji kodu eksplorującego dane z wykorzystaniem dostępnych narzędzi w rożnych kontekstach: obliczeń, zużycia energii, ograniczeniami związanymi z przesyłem i składowaniem danych.

Wykład ten przedstawi pojawiające się w tej dziedzinie problemy oraz paradygmaty pozwalające na ich rozwiązanie.

Strona przedmiotu
1000-I2GK2 brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr letni 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

- implementacja wybranych algorytmów obrazowania 3D

- przetwarzanie danych wolumetrycznych

- przetwarzanie modeli siatkowych

Strona przedmiotu
1000-I1PJD brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot Język D przeznaczony jest dla studentów, którzy we wcześniejszych latach poznali podstawy programowania obiektowego. Język D jest obiektowo zorientowanym językiem programowania stworzonym przez Waltera Brighta, ma on być obiektowym następcą języka ANSI C, jednak w przeciwieństwie do języka C++ nie jest w pełni zgodny składniowo z poprzednikiem. Możliwe jest jednak używanie skompilowanych modułów napisanych w języku C. W stosunku do C++, język D wprowadza kilka nowych cech takich jak programowanie kontraktowe, automatyczne zarządzanie pamięcią, zintegrowany z kompilatorem system dokumentacji, możliwe jest zagnieżdżanie funkcji, zmieniony jest system szablonów. Język D utrzymuje możliwość pisania niskopoziomowego dodając wstawki asemblerowe. Odchodzi natomiast od wielokrotnego dziedziczenia z C++ w zamian oferując możliwość implementacji wielu interfejsów.

Strona przedmiotu
1000-I1KAT brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Rok akademicki 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Rok akademicki 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Konwersatorium jest przeznaczone dla studentów zainteresowanych rozwiązywaniem problemów algorytmicznych oraz udziałem w indywidualnych i zespołowych zawodach programistycznych. W ramach przedmiotu będziemy się zajmować przygotowaniami zarówno od strony technicznej (algorytmicznej) jak i taktycznej (turniejowej). Konwersatorium będzie również stanowiło podstawę selekcji reprezentacji WMiI na zawody ACM.

Strona przedmiotu
1000-I2LAI brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w podstawowe zagadnienia szeroko rozumianej logiki matematycznej, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań w informatyce. Logika matematyczna jest jedną z podstawowych dziedzin matematyki (obok teorii kategorii i matematyki dyskretnej), które z powodzeniem wykorzystywane są w informatyce. W języku logiki formułuje się wiele podstawowych zagadnień i teorii informatycznych, do których należą: rozstrzygalność i nierozstrzygalność języków formalnych, programowanie funkcyjne, sztuczna inteligencja, semantyka i weryfikacja programów, teoria złożoności, teoria obliczalności. Największą rolę w informatyce odgrywają trzy dziedziny logiki – logika pierwszego rzędu (tzn. rachunek kwantyfikatorów), logika intuicjonistyczna oraz logika modalna. Ten fakt posiada swoje odzwierciedlenie w programie przedmiotu, który w naszym założeniu powinien być możliwie szeroki i przekrojowy.

Strona przedmiotu
1000-I1PAL brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z wybranymi podstawowymi pojęciami algebry oraz problemami ich dotyczącymi, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów algorytmicznych w ich rozwiązaniach i przygotowania do wykorzystywania systemów komputerowego wspomagania algebry.

Przedmiot przeznaczony jest głównie dla studentów informatyki. Mogą w nim również uczestniczyć studenci matematyki.

Strona przedmiotu
1000-I2PAMA brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Kurs programowania urządzeń mobilnych Apple, pozwala zapoznać się z podstawowymi technikami programowania dla dotykowych urządzeń mobilnych (nie wykluczając platform konkurencyjnych), jak również ze specyficznymi rozwiązaniami zaprezentowanymi przez Apple.

Strona przedmiotu
1000-I1PAM-Android brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr letni 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr letni 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Laboratorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Na przedmiocie zostaną omówione podstawowe metody budowania aplikacji w systemie android z wykorzystaniem

1. języka java

2. środowiska programistycznego android studio

3. narzędzia budowania projektu gradle

4. Narzędzia kontroli wersji GIT

Strona przedmiotu
1000-I2ApDeskC# brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot ten jest "następcą" prowadzonego do roku akademickiego 2014/2015 przedmiotu Programowanie zaawansowanych aplikacji w C#. Przeznaczony jest dla studentów II stopnia kierunku informatyka, oraz studentów I stopnia tego kierunku, którzy we wcześniejszych latach poznali składnię języka C oraz podstawy programowania obiektowego. Przy czym mocno preferowana jest przynajmniej podstawowa znajomość języka C#.

W toku nauki studenci powinni zdobyć wiedzę i umiejętności przydatne przy tworzeniu w języku C# gotowych do wdrożenia aplikacji przeznaczonych dla "klasycznych desktopowych" systemów MS Windows.

W szczególności powinni nauczyć się korzystać z wbudowanych w te systemy oraz w środowisko .NET Framework mechanizmów (m.in. systemu uprawnień, logów systemowych, rejestru systemu, zarządzania konfiguracjami i instalacją).

Strona przedmiotu
1000-I1ProgFunkc brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr letni 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Zapoznanie z paradygmatem programowania funkcyjnego oraz jego praktyczną realizacją w języku Erlang.

Strona przedmiotu
1000-I2PGPU brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wykład stanowi wprowadzenie do programowania równoległego ogólnego zastosowania na karty graficzne GP GPU.

Strona przedmiotu
1000-I1ProgJava2 brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2023/24
  • Laboratorium - 45 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 45 godzin
  • Wykład - 15 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot przeznaczony dla studentów studiów I stopnia na kierunku informatyka. Celem zajęć jest zapoznanie z bardziej zaawansowanymi wykorzystaniami języka programowania Java, w tym z nowoczesnymi frameworkami, ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji webowych. Po ukończeniu przedmiotu student powinien posiadać wystarczającą wiedzę i umiejętności pozwalające tworzenie aplikacji w ramach Java.

Strona przedmiotu
1000-OG-EN-SITS brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
1000-MS1-TeoGraf brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Teoria grafów jest nauką interdyscyplinarną. Prowadzi do umiejętności tworzenia abstrakcyjnego modelu dla sytuacji problemowej i przez badanie jego własności, pomaga znaleźć efektywne rozwiązanie. Ma zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia, a szczególnej rangi nabiera w czasach, gdy rozwój sieci komputerowych powoduje konieczność analizy dużych zbiorów danych, często przy zastosowaniu sztucznej inteligencji. Konstruowanie abstrakcyjnego modelu w postaci grafu i teoretyczne rozważania są ważnym elementem całego procesu twórczego poszukiwania rozwiązania od specyfikacji problemu, przez zdefiniowanie pojęć, modelowanie sytuacji problemowej, aż do znalezienia rozwiązania, udowodnienia jego poprawności i oszacowania złożoności oraz praktycznej efektywności. Wykład wzbogacony przykładami konkretnych zastosowań omawianych aspektów teoretycznych i algorytmów, połączony z zajęciami laboratoryjnymi, jest ważnym elementem procesu kształcenia absolwenta informatyki i matematyki stosowanej.

Strona przedmiotu
1000-I2TIN brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2022/23
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2023/24
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Ćwiczenia - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z entropijną teorią procesów stacjonarnych i jej wykorzystanie do matematycznego opisu procesu przekazu informacji, w szczególności do zagadnienia kompresji danych i kodowania sygnału.

Przedmiot przeznaczony jest głównie dla studentów matematyki. Mogą w nim również uczestniczyć studenci informatyki.

Strona przedmiotu
1000-I1TNAB brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
  • Laboratorium - 60 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Laboratorium - 60 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy pozwalającej na tworzenie backendowych aplikacji internetowych w ekosystemie JVM. Przedmiot skupia się na komplementarnym podejściu do procesu wytwarzania oprogramowania z uwzględnieniem dobrych praktyk programistycznych oraz wszystkich narzędzi niezbędnych do efektywnego poruszania się programisty w środowisku zaawansowanych zespołów programistycznych.

Strona przedmiotu
1000-I1TNAF brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
  • Laboratorium - 60 godzin
Rok akademicki 2023/24
  • Laboratorium - 60 godzin
Rok akademicki 2024/25
  • Laboratorium - 60 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do podjęcia pierwszej samodzielnej pracy jako Junior Frontend Developer, przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności programistycznych w zakresie programowania aplikacji internetowych

Strona przedmiotu
1000-I1WdPWRz brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Wirtualna rzeczywistość (VR) to technologia, która ma szansę zmienić nasze życie jak żadna inna. Dzięki VR poprzez sztuczną stymulację naszych zmysłów, ciało zostaje oszukane do zaakceptowania innej wersji rzeczywistości. Jednocześnie VR nosi piętno niedotrzymanych obietnic lat 90-tych, kiedy było ograniczone do drogiego sprzętu laboratoryjnego. Aktualnie jesteśmy świadkami jej odrodzenia. Dzięki najnowszej technologii pochodzącej głównie z branży smartfonów, VR stał się ogólnodostępny z jednoczesną potrzebą tworzenia oprogramowania.

Celem zajęć jest poznanie podstaw VR w sposób łączący psychologię percepcji z inżynierią. Wykład koncentruje się na zasadach, które wyjaśniają jak działają systemy VR i nie zależą w dużym stopniu od konkretnej technologii. Program zajęć laboratoryjnych obejmuje stworzenie własnego oprogramowania na urządzenie VR, które pozwoli od strony praktycznej lepiej zrozumieć omawiane problemy podczas wykładu.

Strona przedmiotu
1000-AD-WSystBaz brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Semestr zimowy 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
  • Wykład - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot prezentuje metody optymalizacji zapytań w bazach realacyjnych oraz szeroki przegląd baz nierelacyjnych z przykładami ich zastosowań.

Strona przedmiotu
1000-I1WTWeb brak brak brak brak brak brak brak brak brak brak
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr letni 2023/24
  • Laboratorium - 30 godzin
Semestr letni 2024/25
  • Laboratorium - 30 godzin
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot przedstawia użycie najnowszych technologii webowych przy użyciu języka programowania PHP w wersji 8.* oraz wykorzystania frameowrka Symfony.

Strona przedmiotu
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)