(in Polish) Przedmioty obowiązkowe - I rok, sem. letni, krytyka artystyczna (s1) (course group defined by Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments)
Key
If course is offered then a registration cart will be displayed.
- you are not logged in - currently you are not allowed to register - you are allowed to register - you are allowed to unregister (or withdraw application) - you applied for registration (and you cannot widrdraw this application) - you are registered (and you cannot unregister)
Use one of the "i" icons below for additional information.
2021/22Z - Winter semester 2021/22 2021/22L - Summer semester 2021/22 2022/23Z - Winter semester 2022/23 2022/23L - Summer semester 2022/23 2023/24Z - Winter semester 2023/24 2023/24L - Summer semester 2023/24 (there could be semester, trimester or one-year classes) |
Actions | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021/22Z | 2021/22L | 2022/23Z | 2022/23L | 2023/24Z | 2023/24L | |||||||
1402-NMWst-ka-1L-S1 | n/a | n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Konwersatorium Nowe media/ zagadnienia wstępne - zapoznaje osoby studiujące z problematyką dotyczącą nowych mediów oraz ich miejscem w sztuce oraz kulturze współczesnej. Przybliża zagadnienia i związki pomiędzy sztuką, nauką i technologią, |
|
|||||||
1402-RzWst-ka-1L-S1 | n/a | n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką rzeźby w jej szerokim rozumieniu poprzez poznanie najważniejszych materiałów i technik rzeźbiarskich oraz omówienie podstaw warsztatu rzeźbiarskiego. Podczas zajęć omówione zostaną fundamentalne dla tej dziedziny sztuki zagadnienia związane z tworzywem, przestrzenią, wielkością, fakturą i ekspresją. Przybliżenie charakteru pracy rzeźbiarza i pokazanie procesu twórczego ma na celu ułatwienie zrozumienia ograniczeń i możliwości rzeźby, co w efekcie przygotuje studenta do rozumienia i rzetelnej oceny przestrzennego działa sztuki. |
|
|||||||
1402-TMetKA-ka-1L-S1 | n/a | n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) W ramach przedmiotu Teorie i melody krytyki artystycznej prezentowane są przykłady krytyki artystycznej XX wieku, reprezentujące różne formy literackie i metodologię naukowo-badawczą krytyki, a także jej rozmaite teoretyczne perspektywy. Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium. Przed każdymi zajęciami prowadzący wskazuje studentom teksty do przeczytania bądź ich fragmenty, a a trakcie zajęć po są one omawiane i dyskutowane ze studentami zgodnie z przygotowanym przez prowadzącego planem. Zajęciom towarzyszy materiał ilustracyjny. Zajęcia mogą być prowadzone stacjonarnie lub zdalnie za pomocą platformy MS Teams. |
|
|||||||
1402-WP-ka-1L-S1 | n/a | n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem konwersatorium jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych. |
|
|||||||
1402-E-1Lka-S1 | n/a | n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Celem kursu jest wyjaśnienie przedmiotu zainteresowania estetyki filozoficznej, specyfika pytania o problem prawdziwości sądów estetycznych, ewolucja pojęcia estetyki w historii filozofii, najważniejsze wartości estetyczne (piękno, wzniosłość, komizm, tragizm), antynomia sądu smaku, pojęcie bezinteresowności estetycznej i problem prawdziwości sądów estetycznych, wybrane zagadnienia historii estetyki, klasyczne koncepcje starożytnej, nowożytnej i współczesnej estetyki filozoficznej: Platona, Arystoteles, Pseudo-Longinos, Addisona, Shaftesbury'ego, Burke'a, Hume'a, Kanta, Ortegi y Gasseta , Schillera, Gadamera, Cassirera, Bergsona. Cele: uzyskanie podstawowej wiedzy o estetyce jako nauce o poznaniu zmysłowym oraz wartościach estetycznych a także na temat teorii dzieła sztuki. Omawiane są koncepcje poszczególnych przedstawicieli i szkół nakierowane są na zrozumienie zjawisk estetycznych i wartości oraz informacje przydatne przy zrozumieniu zagadnień z zakresu sztuk pięknych. |
|
|||||||
1402-HSA-1Lka-S1 | n/a | n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Zajęcia dotyczące sztuki chińskiej obejmują chronologicznie od sztuki prehistorycznej po dynastię Yuan (1279-1368) oraz indyjskiej od Cywilizacji Doliny Indusu do XIII w. n.e. Mają za zadanie zapoznanie z ikonografią, stylem, nauczyć umiejętności rozpoznawania i analizy tych dzieł, a także uświadomić ich wartość i miejsce w światowej kulturze. |
|
|||||||
1402-PSz-1Lka-S1 | n/a | n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Przedmiot psychologia sztuki ma celu zapoznanie studentów z mechanizmami odpowiedzialnymi za odbiór informacji wizualnej z uwzględnieniem zróżnicowanych warunków środowiska zewnętrznego i wewnętrznego odbiorcy połączonymi z wiedzą z zakresu psychologii twórczości. |
|
|||||||
1402-RiI-1Lka-S1 | n/a | n/a |
Classes
Winter semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studenta z głównymi religiami azjatyckimi (hinduizm, buddyzm, dźinizm i w mniejszym stopniu islam) oraz ikonografią tej sztuki. Student uczy się również rozpoznawać, datować i interpretować dzieła, ma również świadomość ich wartości. |
|
||||||||
1402-HKA-1Lka-S1 | n/a | n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Wykład o charakterze historycznym, poświęcony tworzeniu się podstawowych pojęć i języka myśli o sztuce i krytyki artystycznej w nowoczesnej Europie. |
|
|||||||
1402-HSzE-1Lka-S1 | n/a | n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2021/22
Groups
Brief description
(in Polish) Celem wykładu jest przekazanie podstawowej wiedzy o sztuce średniowiecznej powszechnej od czasów wczesnego chrześcijaństwa do późnego średniowiecza. W ramach wykładu omawiane są chronologicznie główne style średniowiecza. Zwraca się szczególną uwagę na przemiany, jakim podlega sztuka, począwszy od sztuki wczesnochrześcijańskiej, bizantyńskiej, karolińskiej, ottońskiej, romańskiej – aż do sztuki gotyckiej. Analiza zjawisk artystycznych prezentowana jest w kontekście wydarzeń historycznych determinujących kształtowanie się głównych prądów artystycznych omawianego okresu. Wykład obejmuje także metody badawcze i terminologię dotyczące sztuki średniowiecznej. |
|
|||||||