Przedmioty obowiązkowe dla VI semestru III roku Teologii, sp. kapłańska (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Teologiczny)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2021/22Z - Semestr zimowy 2021/22 2021/22L - Semestr letni 2021/22 2022/23Z - Semestr zimowy 2022/23 2022/23L - Semestr letni 2022/23 2023/24Z - Semestr zimowy 2023/24 2023/24L - Semestr letni 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021/22Z | 2021/22L | 2022/23Z | 2022/23L | 2023/24Z | 2023/24L | |||||
1500-EGNTŁiDz-3-DM | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ewangelia według św. Łukasza i Dzieje Apostolskie mogą być traktowane jako tak zwane Dzieło Łukaszowe. Na to wskazują prologi obydwu pism. Należy więc je traktować najpierw jako spojrzenie na proces kształtowania się zbawczego dzieła, począwszy od tak zwanej Ewangelii dzieciństwa Jezusa, osadzonej w starotestamentalnych zapowiedziach, aż do wypełnienia się tego dzieła w Jerozolimie, a następnie jako przedstawienie skutków tego dzieła, czyli ukazanie rozwijającego się Kościoła, począwszy od Jerozolimy, aż po krańce świata. Wykład obejmuje wprowadzenie do tego Łukaszowego dzieła jako całości i jako odrębnych utworów literackich oraz przedstawienie treści zrębu literackiego tych dzieł. Niektóre fragmenty zostaną omówione w sposób bardziej szczegółowy (egzegeza). |
|
|||||
1500-ESTKD-3-DM | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Księgi Dydaktyczne - inaczej "Mądrościowe" - Starego Testamentu uczą ludzi wiary jak żyć w świecie pełnym sprzeczności. Poza wyraźnym wymiarem pedagogicznym, pisma z tej grupy stawiają odważne pytania o sens życia, cierpienia, radości, religii itp. Co ciekawe, Księgi Mądrościowe charakteryzują się dużym uniwersalizmem. Pod wieloma z rad i podpowiedzi, które zawierają, mogłyby się podpisać osoby niewierzące. To pokazuje głęboki humanizm mędrców Izraela, którzy nie wahali się również czerpać z dorobku kultur pogańskich, aby – po odpowiednich modyfikacjach – włączać go do swego nauczania. |
|
|||||
1500-JłAC-3-Dm | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Fonetyka, morfologia, składnia, ars translandi: wybrane perykopy biblijne w języku łacińskim, stałe części Mszy św., hymny, antyfony, responsoria (łacińska Liturgia Godzin), teksty patrystyczne i teologiczno – historyczne. |
|
|||||
1500-MKOS-3-DM |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kontynuacja, poszerzenie i utrwalenie wiedzy o historii, notacji oraz repertuarze śpiewu gregoriańskiego. Dzieje muzyki kościelnej: Polifonia średniowiecza. Student pogłębia umiejętność odczytywania melodii chorałowych i tonalnych głosem i na klawiaturze fortepianu oraz stosuje w praktyce poznane zasady śpiewu. |
|
||||||||
1500-PATR6-3-DM | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wiadomości wstępne obejmują definicję i określenie zakresu badań patrystycznych oraz rozwój patrologii jako dyscypliny naukowej. Poznanie życia i działalności, twórczości i zawartej w pismach Ojców Kościoła nauki oraz innych pisarzy wczesnochrześcijańskich. Ojcowie okresu przednicejskiego tworzący zręby teologii, egzegezy i dyscypliny kościelnej. „Złoty okres” patrystyki (IV-V w.) ze zmianą tendencji literackich wśród autorów chrześcijańskich. Skupienie uwagi na obronie i precyzowaniu dogmatów oraz nauczaniu moralno - ascetycznym. Schyłek literatury patrystycznej w kontekście historycznym i kulturowym (VI-VIII w.). |
|
|||||
1500F-PED-3-DM | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Pedagogika ogólna należy do grupy przedmiotów, które składają się na przygotowanie pedagogiczno - katechetyczne do pracy dydaktycznej w szkole. Stanowi ona ważny element kształcenia nauczycieli w ramach "Standardów kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych, które zostały okreslone przez MENiS |
|
|||||
1500-TFUNI-3-DM | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Teologia fundamentalna jest dyscypliną naukową zajmującą się badaniem wiarygodności chrześcijańskiego Objawienia i sposobów jego przyjęcia w wierze, nie tyle pod kątem treściowym (czego podejmuje się teologia dogmatyczna), ile formalnym jako podstawowej rzeczywistości teologicznej. Chodzi o przedstawienie chrześcijańskiego orędzia w kontekście motywów, które uzasadniają postawę wiary w Objawienie, osobę i nauczanie Jezusa Chrystusa, którego wiarygodnie i autentycznie głosi Kościół. |
|
|||||
1500-TFUN-3-DM | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia z teologii fundamentalnej mają stać się próbą poszukiwania apologetyki adekwatnej dla czasów współczesnych i odkrywania zasadniczej wagi refleksji nad podstawowymi pojęciami chrześcijańskiej teologii. Zajęcia będą więc polegały przede wszystkim na pracy z tekstem teologicznym: zarówno klasycznymi tekstami na temat aktu wiary (św. Tomasz z Akwinu), odpowiedzią na wyzwania rozumu post-sekularnego, ale także przygotowanie, w oparciu o współczesną literaturę teologiczną, rozważań dotyczących poszczególnych "artykułów" z Credo (Składu Apostolskiego). |
|
|||||
1500-TMOR6-3-DM | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykłady z teologii moralnej fundamentalnej II mają za zadanie ukazać: zarys antropologii teologiczno-moralnej; godność osoby ludzkiej (człowiek obrazem Boga); powołanie do szczęścia; szczęście chrześcijańskie; wolność i odpowiedzialność człowieka; moralność czynów ludzkich; moralność uczuć; sumienie moralne; prawo moralne: naturalne prawo moralne, Stare Prawo, Nowe Prawo, czyli Prawo ewangeliczne; pokusa, wada, grzech (śmiertelny i powszedni); łaska i miłosierdzie. ================================================== Zajęcia prowadzone przez ks. prof. dra hab. Zbigniewa Wanata W semestrze letnim kontynuowana jest prezentacja zagadnień o podstawowym znaczeniu dla refleksji teologicznomoralnej: Czyn ludzki Sumienie jako subiektywna norma moralności Grzech jako odrzucenie powołania Bożego |
|
|||||