Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem. letni Historia sztuki (s1) (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2021/22L - Semestr letni 2021/22 2022/23Z - Semestr zimowy 2022/23 2022/23L - Semestr letni 2022/23 2023/24L - Semestr letni 2023/24 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021/22L | 2022/23Z | 2022/23L | 2023/24L | |||||
1402-22-CINW-S1 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń inwentaryzacyjnych jest pogłębienie umiejętności warsztatowych w zakresie opisu, analizy i klasyfikacji dzieł sztuki pod względem tematycznym, typologicznym, chronologicznym, geograficznym, technologicznym oraz atrybucji z wykorzystaniem fachowego słownictwa i terminologii. Dzięki zajęciom prowadzonym w terenie i bezpośredniemu kontaktowi z substancją zabytkową student/-ka potrafi w praktyce zastosować różnorodne narzędzia analityczne z zakresu badań nad sztuką; zna także kryteria pozwalające określić czas powstania dzieł i ewentualnych zmian, jakie w nich nastąpiły. |
|
|||||
1402-22-CT-S1 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia terenowe w Krakowie polegają na zapoznaniu się in situ z najcenniejszymi obiektami, reprezentatywnymi dla różnych epok sztuki w Polsce. Wprowadzeniem do dyskusji przy konkretnych dziełach są referaty przygotowane przez studentki/-ów na podstawie literatury przedmiotu. Ćwiczenia, będące istotnym uzupełnieniem szeregu zajęć stacjonarnych, mają umożliwić studentkom/-om bezpośredni kontakt z licznymi, rozmaitymi i jedynymi w swoim rodzaju obiektami, zwłaszcza tymi trudno dostępnymi lub wyłączonymi z powszechnego eksponowania. Szczególną uwagę zwraca się na pogłębioną analizę problematyki historyczno-artystycznej dzieł, częstokroć dokonywaną przy wsparciu merytorycznym doświadczonych pracowników czołowych instytucji muzealnych i wystawienniczych w Polsce, m.in. z: Muzeum Narodowego w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu czy Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK. Formuła zajęć sprzyja ugruntowaniu wiedzy studentów/-ek, jednocześnie rozwijając ich warsztat zawodowy. |
|
|||||
1402-22-HSNC-S1 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Dwuczęściowy wykład dotyczy kształtowania się i rozwoju różnych idiomów nowoczesności w sztukach plastycznych postrzeganych w kontekście ewoluującej w ciągu XIX i XX w. refleksji o sztuce. Ramy chronologiczne tej prezentacji wyznacza z jednej strony schyłek wieku XVIII, z drugiej zaś kultura artystyczna lat 30. XX w. Narrację na temat przełomu „wieku rozumu” i „wieku nieustającej rewolucji” otwiera problem symbolicznej kulminacji ok. 1800. Dyskurs ukazuje wypieranie neoklasycystycznych wartości etycznych i konwencji przedstawieniowych przez priorytety ideowe i morfologiczne rodzącego się romantyzmu. Kanoniczna sztuka akademicka zderzona zostanie zarówno z dojrzałym romantyzmem jak i z realistycznym przełomem w połowie stulecia. Sztuka zaangażowana w sprawy społeczne, polityczne i narodowe omawiana będzie równolegle ze zmieniającymi się w XIX w. koncepcjami malarstwa pejzażowego i portretowego. XIX w. zamykać będzie nurt symbolizmu traktowany jako syndrom duchowej kulminacji ok. 1900. |
|
|||||
1402-22-HSNP-S1 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze sztukami plastycznymi i architekturą, powstającą na ziemiach polskich od przełomu XVIII i XIX wieku po wiek XXI. Wykłady prowadzone w dwóch semestrach (letnim i zimowym), prezentują najważniejsze zagadnienia sztuki polskiej od końca XVIII wieku po wiek XXI w świetle rozmaitych metodologii historii sztuki i nauk humanistycznych (w tym refleksji i piśmiennictwa o sztuce). Tło poruszanych zjawisk artystycznych stanowi sytuacja polityczna oraz przemiany intelektualne na ziemiach polskich w trzech zaborach, a od 1918 roku w odrodzonej Polsce - z uwzględnieniem uwarunkowań (różnic) ekonomicznych i kulturowych będących skutkiem 123-letnich rozbiorów, a dalej traum wojennych (pierwszej i drugiej wojny światowej), doświadczenia Holocaustu, okresu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1945-1989 roku) oraz demokratycznych przemian po upadku muru berlińskiego w III Rzeczpospolitej i po wejścia Polski w struktury Unii Europejskiej w 2005 roku. |
|
|||||
1402-22-HSN-S1 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony kluczowym zagadnieniom sztuki europejskiej nowożytnej (od 1600 do 1750 roku) – ewolucja stylu, gatunki artystyczne i technologia z uwzględnieniem kwestii mecenatu i kolekcjonerstwa nowożytnego. Przedstawienie typów budowli, rzeźby i malarstwa w rozwoju historycznym z terenu dzisiejszych Włoch, Holandii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Anglii, Austrii i Czech. |
|
|||||
1402-22-NP-S1 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu kursowego z zakresu sztuki nowożytnej polskiej jest przekazanie studentom elementarnych wiadomości na temat zjawisk artystycznych na terenie Rzeczypospolitej od początku XVI po schyłek XVIII wieku. Stworzenie swego rodzaju struktury pojęciowej, z jednej strony dającej pogląd na rozległość i różnorodność problematyki, jaka wiąże się z tą dziedziną wiedzy, z drugiej strony tworzącej podstawowy system odniesień, pozwalający osadzać w czasie i przestrzeni nowo poznawane dzieła i ich autorów. |
|
|||||
1402-22-Ł-S1 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||||
1402-22-P1-S1 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W TRYBIE ZDALNYM (za pośrednictwem Google Meet) - czwartki, godz. 11:30-13:00 (link do zdalnego spotkania zostanie rozesłany do uczestników na pocztę USOS w tygodniu poprzedzającym pierwsze zajęcia w dn. 25.02.2021). UWAGA!!! Uczestnictwo w zajęciach = aktywny udział przy włączonej kamerze i działającym mikrofonie podczas każdego spotkania!!! |
|
|||||
1402-22-P2-S1 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia, które mają na celu wyćwiczenie kompleksowej umiejętności pracy z dziełem sztuki - obiektem, ew. grupą obiektów - znajdujących się na terenie Polski lub pochodzących z polskich zbiorów muzealnych. Chodzi tu o zabytki sztuki architektonicznej, rzeźbiarskiej, malarskiej, bądź graficznej, powstałe w epoce nowożytnej. Szczególny nacisk zostaje położony na analizę i interpretację dzieł oraz samodzielne zebranie bibliografii, przygotowanie stanu badań, wskazanie określonych problemów badawczych. Końcowym efektem jest napisanie pracy proseminaryjnej wykazującej umiejętność naukowego obchodzenia się z obiektem, przy jednoczesnym opanowaniu warsztatu badacza przez początkujących historyków sztuki. |
|
|||||
1402-21-WNN-S1 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przedstawienie szeroko rozumianego kontekstu kulturowego dla poszczególnych epok w sztuce europejskiej i pozaeuropejskiej, wraz z prezentacją historycznych, politycznych i społecznych uwarunkowań działalności twórczej i instytucjonalnej w dziedzinie sztuk plastycznych i architektury. Część 1 zajęć ma na celu prezentację najważniejszych zjawisk w kulturze nowożytnej (od renesansu po oświecenie) oraz określenie ich wpływu na życie artystyczne epoki. Część 2 zajęć dotyczy wybranych zagadnień z zakresu kultury nowoczesnosnej, kluczowych dla przemian w sztuce. |
|
||||