Przedmioty w rejestracji Rejestracja na zajęcia - kognitywistyka (s1) - 2024/25 24510271-2024/25
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024/25 - Rok akademicki 2024/25 2024/25Z - Semestr zimowy 2024/25 2024/25L - Semestr letni 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024/25 | 2024/25Z | 2024/25L | |||||
2401-K-S1-1-BPZ | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot jest elementem bloku Biologicznych Mechanizmów Zachowania. Wykład koncertuje się na zagadnieniach etologii klasycznej ze szczególnym uwzględnieniem różnych teorii instynktów. Ma za zadanie zapoznać studentów ze współczesną teorią ewolucji oraz nauczyć mechanizmów sterujących ewolucją zachowania. Uświadomić młodym kognitywistom, że przede wszystkim jesteśmy zwierzętami z rzędu naczelnych i że nasze zachowania nie wzięły się znikąd. |
|
|||
2401-K-S1-2-FU | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład prowadzony jest głównie z pozycji filozofii analitycznej, lecz uwzględnia także aktualne podejścia wykraczające poza ściśle pojętą analityczną filozofie umysłu. U studenta zakłada się znajomość wstępnych zagadnień z filozofii (teorii poznania), psychologii i teorii sztucznej inteligencji (przynajmniej w zakresie zdobytym na wykładach kursorycznych na kierunku Kognitywistyka). Celem wykładu jest zapoznanie studentów w sposób systematyczny z podstawowymi koncepcjami umysłu i problematyką filozofii umysłu. |
|
|||
2401-K-S1-3-GENKOG | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przedstawienie najnowszych wiadomości z zakresu genetyki molekularnej funkcji poznawczych. |
|
|||
2401-K-S1-3-IS | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The purpose of the course is to teach students work with Matlab and Octave programming languages and envirnoments. |
|
|||
2401-K-S1-1-LK | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu z lingwistyki kognitywnej jest przybliżenie problematyki procesowania języka w umyśle użytkownika oraz w przestrzeni intersubiektywnej na poziomie składniowym i semantycznym/pragmatycznym oraz wykształcenie u słuchaczy wrażliwości analitycznej w zakresie związków języka naturalnego z procesami poznawczymi. Wykład pt. Lingwistyka kognitywna zakreśla obszar najważniejszych informacji nauki o języku wraz z konstelacja pojęć i założeń teoretycznych w obszarze językoznawstwa tekstowego, semantyki kognitywnej i gramatyki kognitywnej. Nacisk zostanie położony na interfejs pomiędzy formą językową i znaczeniem konceptualnym w przestrzeni semantycznej oraz w wymiarze intersubiektywnym (pragmatycznym). Wykład będzie wygłaszany w języku angielskim. Rekapitulacja wykładu zostanie wygłoszona w języku polskim. |
|
|||
2401-K-S1-2-LPK | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach kursu zostaną omówione podstawowe pojęcia logiki, w szczególności pojęcie znaku, języka, kategorii syntaktycznej, indeksu Ajdukiewicza, ponadto dyskutowane będą: problematyka budowy języków, funkcji języka, zagadnienie błędów logicznych, definiowania, argumentowania, omówione zostaną struktury języków formalnych. Przedstawione będą podstawowe działy logiki, w szczególności: teoria mnogości, elementy klasycznego rachunku zdań, sylogistyki Arystotelesa, klasycznego rachunku kwantyfikatorów oraz logiki modalne. |
|
|||
2401-K-S1-3-LOKOF | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na Logice kognitywnej zajmujemy się poznawaniem systemów logiki, które opisują tzw., rozumowania zdroworozsądkowe. Tego typu rozumowania występują zarówno w życiu codziennym, jak i w specjalistycznych sytuacjach, w których wymagane jest wyciąganie wniosków z niepełnych danych lub w sytuacji zmieniającej się wiedzy. |
|
|||
2401-K-S1-1-MPK | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach „Matematycznych podstaw konitywistyki” student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami matematycznymi niezbędnymi do rozumienia i konstruowania teorii opisujących procesy poznawcze. |
|
|||
2401-K-S1-1-MiPE | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zakres merytoryczny tematyki wykładu obejmuje podstawowe elementy wiedzy na temat pracy empirycznej w ujęciu paradygmatu naukowego. Przedstawione zostaną zarówno historyczne aspekty tworzenia współczesnej metodologii badań eksperymentalnych jak i nowoczesne elementy warsztatu badawczego. Omówione zostaną typy schematów badawczych oraz zasady planowania wykonywanego eksperymentu. Studenci poznają podstawy analizy danych oraz metody szacowania błędów pomiarowych. Aspekty doświadczalne są opisywane ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania metod empirycznych w neuronaukach. Wykład ma przygotować teoretycznie studentów do wykonania samodzielnego badania empirycznego łącznie z przeprowadzeniem dyskusji wyników i stworzeniem raportu badawczego w czasie ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych. |
|
|||
2401-K-S1-2-NB | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Procesy neurobiologiczne stanowią materialną podstawę zjawisk opisywanych przez nauki kognitywistyczne. Przedmiot przekazuje zasadnicze informacje dotyczące wybranych zagadnień neurobiologicznych (w tym także neurobiologii związanej z patologiami układu nerwowego). Znajomość procesów i mechanizmów neurobiologicznych jest niezbędna do zrozumienia i krytycznej interpretacji innych działów naukowych w obrębie nauk kognitywistycznych. |
|
|||
2401-K-S1-2-NWPPU | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę dotyczącą mózgowych podstaw procesów percepcji i uwagi oraz najważniejszych współczesnych metod badania mózgu. |
|
|||
2401-K-S1-3-NWPP | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę dotyczącą mózgowych podstaw wybranych procesów poznawczych, przede wszystkim działania, poznania społecznego oraz funkcji wykonawczych. Studenci poznają metody badania wymienionych procesów w oparciu o techniki rejestrowania i wpływania na aktywność mózgu, a także najnowsze doniesienia naukowe dotyczące omawianych zagadnień. |
|
|||
2401-K-S1-2-NEURO | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę z zakresu neuropsychologii klinicznej i poznawczej. Omawiane zagadnienia dotyczą związku mózg-zachowanie, funkcjonowania układu nerwowego człowieka, organizacji funkcjonalnej mózgu, mózgowej organizacji procesów psychicznych. Studenci opanowują wiedzę z zakresu zaburzeń i chorób mózgu oraz ich neuropsychologicznych konsekwencji. Poznają przykłady przypadków klinicznych, proces diagnozy neuropsychologicznej, terapii neuropsychologicznej a także najnowsze doniesienia naukowe dotyczące omawianych zagadnień. |
|
|||
2401-K-S1-1-OWI1 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Zagadnienia 2. Jak napisać (oryginalną) publikację naukową? a. Jaką strukturę ma publikacja naukowa? i. Publikacja z badaniami empirycznymi ii. Publikacja konceptualna. b. Przygotowanie abstraktu. c. Sformułowanie naukowej tezy. d. Dlaczego publikacja może zostać odrzucona przez dane czasopismo? 3. Plagiat, co to jest? Definicja. 4. Rozdaje plagiatów. 5. Metody unikania plagiatów. 6. Analiza przykładów plagiatów i metod ich unikania na konkretnych przykładach. 7. Sztuczna inteligencja i jej różne oblicza - (ChatGPT, Bard czy też Bing) jako narzędzie oszustwa i narzędzie edytowania tekstów. |
|
|||
2401-K-S1-3-Pr | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||
2401-K-S1-2-PROG2 | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci poznają języki programowania Python oraz R. Podczas tej nauki szczególny nacisk będzie położony na poznanie tych elementów języka Python, które umożliwiają łatwe i efektywne rozwiązywanie skomplikowanych zadań. |
|
|||
2401-K-S1-2-PE | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs opowiada o tym, dlaczego i w jakich okolicznościach doszło do wyewoluowania ludzkiej psychiki oraz naturalnych wzorców zachowań społecznych. Opowiada o antropogenezie na EEA, adaptacyjnej budowie umysłu, ewolucyjnych uwarunkowaniach socjalizacji, pochodzeniu religii, sztuki i kultury, o inteligencji, emocjonalnym zarządzaniu pracą umysłu, o ewolucyjnej genezie chorób psychicznych, estetyce środowiskowej i konkurujących z psychologią ewolucyjną koncepcjach antropogenetycznych. Jest to przy tym kurs autorski, co oznacza, że zostanie na nim zaprezentowana wariacja prowadzącego na temat psychologii ewolucyjnej, nie do końca zgodna z kanonami obecnymi na poziomie najpopularniejszych podręczników. |
|
|||
2401-K-S1-3-PSM | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami pomiaru psychometrycznego: konstrukcją testów psychologicznych, oceną ich własności psychometrycznych oraz metodologicznymi i etycznymi zasadami prowadzenia badań z użyciem testów psychologicznych oraz interpretacji ich wyników. 1. Ogólna charakterystyka pomiaru testowego w psychologii 2. Koncepcja mierzonej cechy i jej operacjonalizacja 3. rzetelność testów 4. Trafność testów 5. Analiza pozycji testowych 6. Normalizacja testów 7. Kontrola zmiennych zakłócających pomiar testowy 8. Etapy konstrukcji testów 9. Kulturowa adaptacji testów 10. Kulturowy kontekst konstrukcji i stosowania testów |
|
|||
2401-K-S1-1-SAD | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń jest zapoznanie z podstawowymi narzędziami statystycznymi używanymi na poszczególnych etapach analizy danych uzyskanych w badaniach oraz umiejętność pracy z programem komputerowym, który umożliwia praktyczne używanie poznanych narzędzi i graficzne prezentowanie otrzymanych wyników. Celem wykładów jest zapoznanie z podstawowymi terminami, którymi posługujemy się w statystyce i metodologii badań oraz najważniejszymi testami statystycznymi i umiejętność obliczania podstawowych statystyk (statystyki opisowe, współczynniki korelacji) jak również interpretacja uzyskanych wyników i ich graficznej prezentacji. Treści przekazywane na wykładach nawiązują bardzo bezpośrednio do materiału realizowanego na ćwiczeniach, aby studenci wiedzieli jaki jest cel i uzasadnienie stosowania poszczególnych narzędzi statystycznych oraz jaka matematyczna „kuchnia” stoi za obliczeniami wykonywanymi automatycznie przez program SPSS. |
|
|||
2401-K-S1-1-TPU | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
- Zajęcia organizacyjne: jak przedmiot zaliczyć, po co i jak studiować. - Specyfika uniwersytetu jako organizacji kształcenia i badań. - Uniwersyteckie savoir-vivre: zasady zachowania się na zajęciach, zwracanie się do prowadzących, korespondencja. - Jak analizować programy zajęć, jak układać własne plany. - Organizacja studiowania: zarządzanie czasem i organizacja pracy. Przygotowanie do zajęć. - Biblioteki i inne źródła wiedzy. |
|
|||
2401-K-S1-1-TIMBI | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na Teorii i metodologii badań interdyscyplinarnych zajmujemy się poznawaniem typów badań prowadzonych z udziałem wielu dziedzin naukowych. Ustalenia te zostają odniesieniu do kognitywistyki i nauk kognitywnych. Studenci uczą się nie tylko zasad prowadzenia takich badań, ale również analizy raportów jako interdyscyplinarnych i budowania własnych projektów interdyscyplinarnych. |
|
|||
2401-K-S1-2-TP | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
U podstaw prezentowanych treści z zakresu teorii poznania (epistemologii) leży założenie o możliwości rozwijania tej dyscypliny jako filozoficznej, w kontekście kognitywistyki. Celem wykładu jest (1) zapoznanie studentów z charakterystyką samej epistemologii, tj. określenie jej statusu metodologicznego (przede wszystkim jej stosunku do innych dyscyplin filozoficznych oraz naukowych, szczególnie do psychologii oraz do kognitywistyki), (2) zapoznanie studentów z wybranymi podstawowymi zagadnieniami teoriopoznawczymi i prowadzonymi wokół nich debatami i polemikami.. |
|
|||
2401-K-S1/S2-1-WDPP | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład prezentuje zagadnienia z zakresu psychologii procesów poznawczych zawierających główne teorie, metody badawcze i wyniki badań mające na celu wyjaśniania strukturę i funkcjonowania ludzkiego umysłu. Umysł jest pojmowany jako system przetwarzania informacji w którym procesy poznawcze mogą być ujęte w modelach obliczeniowych. Wyszczególnienie takich modelów w kontekście różnych aspektów funkcji poznawczej (od percepcji do rozumowania logicznego) jest rola naukowców działających w tej dziedzinie. Rozwój i sukcesy takiego podejścia są tematem całego kursu. |
|
|||
2401-K-S1-1-WDA | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem nauczania neuroanatomii jest opanowanie podstawowych wiadomości o budowie, topografii i wzajemnym powiązaniu struktur ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego co stanowi podstawę do dalszej nauki innych przedmiotów ogólnych oraz przedmiotów kierunkowych. Przedmiot Wprowadzenie do budowy układu nerwowego obejmuje zagadnienia dotyczące układu nerwowego ośrodkowego, układu nerwowego obwodowego i autonomicznego, dróg nerwowych, narządów zmysłów.. |
|
|||
2401-K-S1-1-WDF | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład prowadzony jest z pozycji filozofii eksperymentalnej i osadzonej empirycznie. Jednocześnie ukazuje zasadnicze problemy filozoficzne, ich źródła i stojące za nimi intuicje. Przybliża sylwetki wielkich filozofów. Jest wprowadzeniem w zasadnicze dyskusje filozoficzno-kognitywistyczne. Celem wykładu jest pokazanie zapoznanie studentów z fundamentalnymi kwestiami i problemami filozoficznymi, których rozwinięcie lub dalsza eksploracja odbywa się także w kognitywistyce. |
|
|||
2401-K-S1-1-WDI | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Współczesne Społeczeństwo Informacyjne coraz powszechniej opiera się na informacji przetwarzanej w systemach teleinformatycznych. Procesy pozyskiwania, przetwarzania i obrazowania informacji oraz wnioskowania ze zgromadzonych danych mają coraz większy wpływ zarówno na życie pojedynczego człowieka, jak i na funkcjonowanie całych społeczności. Niesie to ze sobą zarówno szanse, jak i zagrożenia. Kognitywistyka wydaje się dostarczać nowoczesnych narzędzi badawczych w tym silnie interdyscyplinarnym obszarze. |
|
|||
2401-K-S1-1L-WDK | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
"Wstęp do kognitywistyki" to roczny wykład wstępny, przeznaczony dla kierunku "Kognitywistyka" ale traktuję go jako wykład otwarty, dostępny dla studentów wszystkich kierunków. Pierwszy semestr jest ogólnym wstępem dotyczącym natury umysłów, a drugi semestr dotyczy głównie zagadnień mózg-umysł-zachowanie, czyli neuropsychologii behawioralnej oraz modeli działania mózgu. |
|
|||
2401-K-S1/S2-1-WDNC | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W tracie zajęć studenci będą mieli okazję nabyć wiedzę z zakresu budowy i mechanizmów funkcjonowania układu nerwowego człowieka. Omówione zostaną mechanizmy i zjawiska zachodzące na poziomie zarówno na poziomie pojedynczego neuronu jak i mózgu i całego układu nerwowego. Będzie można także nabyć podstawową wiedzę z zakresu neuroanatomii funkcjonalnej. Szczegółowo omówiona zostanie budowa i mechanizmy funkcjonowania poszczególnych układów zmysłowych człowieka jak również układu ruchowego. Studenci będą mogli się także zapoznać z budową i mechanizmami układów neuronalnych których funkcjonowanie leży u podłoża funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego. |
|
|||