Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Language Etiquette

General data

Course ID: 2505-s1FPO1L-EJ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Language Etiquette
Name in Polish: Etykieta językowa
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej jako obcej s1
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Podstawowa umiejętnośc komunikacji w języku polskim

Total student workload:

(in Polish) Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS (60 godzin) w następującym układzie:

1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - 10 godzin - oraz indywidualne konsultacje - 5 godzin = 0,5 ECTS;

2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego (przygotowanie się do zajęć) – 15 godzin (0,5 ECTS);

3) Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 30 godzin (1 ECTS).


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Student:

W1: zna sposoby nazywania relacji na ty, na pan/pani oraz relacji tzw. pośrednich. K_W02, K_W03

W2: zna formy i formuły powitań oraz formy i formuły pożegnań. K_W02, K_W03

W3: zna formy i funkcje wybranych aktów grzecznościowych. KW_02, KW_03


Learning outcomes - skills:

(in Polish) Student:

U1: stosuje formy grzecznościowe w różnych sytuacjach komunikacyjnych. K_U03, K_U10

U2: kształtuje swój wizerunek jako osoby dobrze wychowanej. K_U10, K_U12

U3: szanuje odmienność obyczajów grzecznościowych w innych kulturach. K_U03, K_U12


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Student

K1: krytycznie ocenia swoją wiedzę i umiejętności. K_K04

K2: jest przygotowany do uczestniczenia w życiu społecznym i zawodowym w polskojęzycznym obszarze kulturowym. K_K03


Teaching methods:

(in Polish) - metody dydaktyczne podające (opis);

- metody dydaktyczne eksponujące (pokaz).

- metody dydaktyczne poszukujące (ćwiczeniowa, obserwacji, giełda pomysłów).

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcją wypowiedzi grzecznościowych we współczesnej polszczyźnie w kontekście skutecznej komunikacji.

Full description: (in Polish)

W ramach przedmiotu omawiane są zasady i strategie polskiej grzeczności językowej w kontekście grzeczności w innych kręgach kulturowych. Studenci zapoznają się z tytulaturą. Uczą się formuł powitań i pożegnań oraz wybranych formuł grzecznościowych, takich jak: przedstawianie (się), przeproszenia, pozdrowienia, zaproszenia, życzenia, gratulacje, toasty, kondolencje. Poznają zasady stosowania formuł grzecznościowych w zależności od sytuacji komunikacyjnej. Uświadamiają sobie, jaki wpływ na zachowania grzecznościowe ma demokratyzacja obyczajów oraz różnice pokoleniowe.

Bibliography: (in Polish)

Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały).

Grzeczność nasza i obca, red. M. Marcjanik, Warszawa 2005.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.

M. Marcjanik, Słownik językowego savoir-vivre’u, Warszawa 2014.

M. Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-

-vivre’u, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:

1. Kontrola końcowa w postaci pracy projektowej lub innego zadania realizowanego w postaci prezentacji. W1, W2, W3, U1, U2, U3, K2

2. Kontrola bieżących postępów studenta na zajęciach, oceniana bieżąco na podstawie wykonanych ćwiczeń. W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2

Kryteria oceniania:

1. Wyniki końcowej pracy kontrolnej.

2. Aktywność studenta na zajęciach (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń).

3. Obecność na zajęciach w wymiarze nie mniejszym niż 80%.

Skala oceniania:

Bardzo dobry – 91-100%

Dobry plus – 81-90%

Dobry – 71-80%

Dostateczny plus – 61-70%

Dostateczny – 51-60%

Niedostateczny – 50% i mniej

Practical placement: (in Polish)

Brak

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: Małgorzata Berend
Group instructors: Izabela Duraj-Nowosielska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)