(in Polish) Cellular communication and signal transduction
General data
Course ID: | 2600-BK-CCBIOL-1-S2 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0511) Biology
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Cellular communication and signal transduction |
Organizational unit: | Faculty of Biological and Veterinary Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | English |
Prerequisites: | (in Polish) - |
Type of course: | (in Polish) przedmiot obowiązkowy |
Total student workload: | (in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.): - udział w wykładach - 15 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (80 godz.): - przygotowanie do egzaminu - 40 - przygotowanie do ćwiczeń - 30 - praca własna nad opracowaniami - 8 - udział w konsultacjach – 2 Łącznie: 125 godz. (5 ECTS) |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1- opisuje ogólne zasady sygnalizacji między- i wewnątrzkomórkowej, W2- klasyfikuje i charakteryzuje receptory, W3- objaśnia mechanizmy transdukcji sygnałów w komórce W4- rozpoznaje systemy komunikacji międzykomórkowe |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1- analizuje na wybranych przykładach przepływ sygnału pomiędzy receptorem, a efektorem, U2- interpretuje systemy komunikacji międzykomórkowej; U3- wykazuje umiejętność interpretacji wyników i poprawnego wnioskowania na podstawie danych U4- umie sporządzić raport i zaprezentować wyniki |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1- rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy, K2- racjonalnie i krytycznie odnosi się do informacji pozyskanych ze źródeł literaturowych, K3 - wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy oraz ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność wykonywanych badań, K4- jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, pracę własną i innych, |
Teaching methods: | (in Polish) Metody dydaktyczne podające – Wykład informacyjny Metody dydaktyczne aktywizujące - Ćwiczenia laboratoryjne – ilustratywne i badawcze w oparciu o pisemne instrukcje; studenci realizują zadania indywidualnie lub w parach; zajęcia są prowadzone w grupie 8-12 osób, gdyż wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych oraz praca z odczynnikami chemicznymi. |
Expository teaching methods: | - informative (conventional) lecture |
Exploratory teaching methods: | - laboratory |
Short description: |
(in Polish) Celem kształcenia jest nabycie przez studenta wiedzy dotyczącej lokalizacji, organizacji oraz funkcjonowania szlaków sygnalizacyjnych, warunkujących integrację sygnałów na poziomie wewnątrzkomórkowym i międzykomórkowym i ich roli w funkcjonowaniu organizmów. |
Full description: |
(in Polish) Sygnalizacja komórkowa: definicja, podstawowe zasady i rozwiązania ewolucyjne. Klasyfikacja sygnałów oddziałujących na komórki. Organizmy modelowe w badaniach nad sygnalizacją komórkową. Oddziaływanie otoczenia komórki w przypadku organizmów jedno- i wielokomórkowych: znaczenie adhezji komórek i połączeń międzykomórkowych. Błony biologiczne jako środowisko procesu przekazywania i integracji informacji oraz egzekucji odpowiedzi komórek. Transport przez błony. Receptory błonowe i wewnątrzkomórkowe. Typy receptorów, ich struktura i funkcje oraz regulacja aktywności. Zasady przekazywania sygnału w obrębie komórki: kaskady wewnątrzkomórkowych cząsteczek sygnałowych; rola domen białkowych i białek przełącznikowych; współdziałanie szlaków sygnalizacyjnych. Wewnątrzkomórkowe cząsteczki sygnałowe: 1) (Fito)hormony, neurotransmitery, czynniki wzrostowe, cytokiny; 2) Receptory błonowe i wewnątrzkomórkowe; 3) Białka G, cyklazy i cykliczne nukleotydy; 4) Kinazy białkowe i fosfatazy białkowe; 5) Fosforany związków lipidowych i produkty ich modyfikacji enzymatycznych; 6) Sygnał wapniowy; 7) Reaktywne formy tlenu i azotu . Konsekwencje fizjologiczne sygnalizacji komórkowej: wzrost, różnicowanie, starzenie się i śmierć komórki. Skutki zakłóceń w sygnalizacji komórkowej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Alberts B, i wsp. (2009) Podstawy biologii komórki. PWN, 2. Stryer L, Tymoczko JL, Berg JM (2013) Biochemia. Krótki kurs. PWN, 3. Gomperts BD, i in. (2009) Signal transduction, Academic Press, 4. Lim W, Mayer B, Pawson T (2015) Cell signalling. Principles and mechanisms, Garland Science, 5. Nowak Z., Zawilska J.B. (2004) Receptory i mechanizmy przekazywania sygnału, PWN, 6. Jaworski K (2020) Transdukcja sygnałów w komórkach roślinnych. W: Fizjologii roślin. A Szmidt-Jaworska, J. Kopcewicz (ed). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie wykładów: warunkiem dopuszczającym do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń składających się na dany przedmiot oraz obecność na wykładach; dopuszczalne formy zaliczenie: test pojedynczego wyboru; test wielokrotnego wyboru; pytania opisowe), czas trwania egzaminu: 120 min; wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . Ćwiczenia laboratoryjne: warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach; pisemne opracowanie/test obejmujące tematykę realizowaną na zajęciach, wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Type of class: |
Laboratory, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Czarnecka, Adriana Szmidt-Jaworska | |
Group instructors: | Joanna Czarnecka, Dorota Nemecz, Adriana Szmidt-Jaworska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (future)
Time span: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Type of class: |
Laboratory, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Czarnecka, Adriana Szmidt-Jaworska | |
Group instructors: | Joanna Czarnecka, Dorota Nemecz, Adriana Szmidt-Jaworska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.