Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Ecological secutity

General data

Course ID: 2751-BW-S1-2-BE
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0318) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ecological secutity
Name in Polish: Bezpieczeństwo ekologiczne
Organizational unit: Faculty of Political and Security Sciences
Course groups: (in Polish) Bezpieczeństwo wewnętrzne - I stopna - 2 rok - studia stacjonarne - sem. zim
Course homepage: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=5799
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Brak

Type of course:

(in Polish) przedmiot obowiązkowy

Total student workload:

(in Polish) Bilans nakładu pracy studenta – godzin łącznie - 50, w tym:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 25:

- godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu) - 15;

- godziny kontaktowe - zaliczenie - 10;

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - 15:

- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć;

- wymagane powtórzenie materiału;

- czytanie literatury;

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w kolokwium) - 10.


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) - student ma podstawową wiedzę o ochronie środowiska oraz prawie ochrony środowiska (K_W01)

- student ma podstawową wiedzę o instrumentach polityki i prawa ochrony środowiska, służących zapewnieniu bezpieczeństwa ekologicznego współczesnemu i przyszłym pokoleniom (K_W02)

- student ma podstawową wiedzę o relacjach między organami ochrony środowiska i pozostałymi strukturami administracji ochrony środowiska (K_W03)

- student ma wiedzę o normach i regułach organizujących realizację zadania władz publicznych, jakim jest ochrona środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju (K_W07)

Learning outcomes - skills:

(in Polish) - student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska prawne odnoszące się do zadania władz publicznych, jakim jest ochrona środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju (K_U01)

- student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu prawa ochrony środowiska do szczegółowego opisu i praktycznego analizowania pozycji, zadań i kompetencji organów administracji ochrony środowiska w Polsce i Unii Europejskiej

(K_U02)

- student prawidłowo posługuje się wiedzą o podstawach prawnych ochrony środowiska w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie w celu rozwiązania konkretnego zadania dotyczącego praw i obowiązków podmiotów korzystających ze środowiska (K_U05)

- student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zagadnień związanych z ochroną środowiska w Polsce i na świecie(K_U08)

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) - student potrafi współdziałać i pracować przy rozwiązywaniu zadania dotyczącego problematyki ochrony środowiska, w tym identyfikacji i analizy podstaw prawnych w tym zakresie (K_K02)

- student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań w zakresie spraw indywidualnych regulowanych prawem ochrony środowiska (K_K03)

- student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu przez piastunów organów administracji ochrony środowiska w Polsce (K_K04)

Expository teaching methods:

- participatory lecture

Exploratory teaching methods:

- brainstorming
- experimental
- presentation of a paper
- project work

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką bezpieczeństwa ekologicznego, rozumianego jako zadanie publiczne mające na celu zapewnienie ochrony zasobowi, jakie stanowi środowisko oraz określenia w duchu zasady zrównoważonego rozwoju warunków korzystania z tego zasobu przez człowieka w związku z jego potrzebami gospodarczymi i społecznymi.

Full description: (in Polish)

Treści zajęć:

1) Ochrona środowiska (konstytucyjne podstawy ochrony środowiska w Polsce, podstawowe pojęcia, analiza aspektów bezpieczeństwa ekologicznego państwa)

2) Zasada zrównoważonego rozwoju i zasady ogólne prawa ochrony środowiska

3) Informacja o środowisku i udział społeczeństwa w ochronie środowiska

4) Przeciwdziałanie zanieczyszczeniom (instalacje i urządzenia, kontrola bezpieczeństwa źródeł emisji przez władze publiczne, mechanizmy ograniczania ryzyka wprowadzenia do środowiska szkodliwych emisji)

5) Poważne awarie (substancje niebezpieczne, transport substancji niebezpiecznych, kontrola bezpieczeństwa wykorzystania substancji niebezpiecznych w zakładach przemysłowych)

6) Substancje chemiczne (bezpieczeństwo wprowadzania do obrotu i wykorzystania chemikaliów, REACH)

7) Substancje stwarzające szczególne ryzyko dla środowiska (azbest, PCB i inne)

8) Gospodarka odpadami (pojęcie odpadu, rodzaje odpadów, kontrola władz publicznych odnośnie: wytwarzania, zbierania, transportowania i przetwarzania odpadów)

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

P. Korzeniowski, Bezpieczeństwo ekologiczne jako instytucja prawna ochrony środowiska, Łódź 2012.

Bezpieczeństwo ekologiczne regionu: teoria i praktyka: działy wybrane, pod red. E. Krasowskiego, Lublin 2013.

M. Pietraś, Bezpieczeństwo ekologiczne w Europie: studium politologiczne, Lublin 2000.

Wybrane zagadnienia prawnej ochrony środowiska: skrypt uniwersytecki, pod red. J. Bocia, Wrocław 2013.

B. Wierzbowski, B. Rakoczy, Prawo ochrony środowiska: zagadnienia podstawowe, Warszawa 2012.

A. Lipiński, Prawne podstawy ochrony środowiska, Warszawa 2010.

Prawo ochrony środowiska, pod red. Jerzego Stelmasiaka, Warszawa 2010.

Instytucje prawa ochrony środowiska: geneza, rozwój, perspektywy, red. nauk. W. Radecki Warszawa 2010.

Prawo ochrony środowiska, pod red. M. Górskiego, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

M. Górski [et al.], Prawo ochrony środowiska: komentarz, Warszawa 2014.

B. Rakoczy, K. Karpus, Ustawa o odpadach: komentarz, Warszawa 2013.

Z. Bukowski, E. K. Czech, K. Karpus, B. Rakoczy, Prawo ochrony środowiska: komentarz, Warszawa 2013.

J. Konieczny, Bezpieczeństwo publiczne w nagłych i nadzwyczajnych zagrożeniach środowiska : studium społeczno-ekologiczne w perspektywie zrównoważonego rozwoju, Poznań 1995.

K. Gruszecki, Prawo ochrony środowiska: komentarz, Warszawa 2011.

Z. Bukowski, Zrównoważony rozwój w systemie prawa, Toruń 2009.

Z. Bukowski, Prawo ochrony środowiska Unii Europejskiej, Warszawa 2007.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- Kolokwium – W01, W02, W03, W07, U02, U05, U08

- Aktywność - K03, K04

- Inne (zadania na platformie zdalnego nauczania) - W01, W02, W03, W07, U02, U05, U08

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Karolina Karpus
Group instructors: Karolina Karpus
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Full description: (in Polish)

Godziny zajęć konwersatoryjnych ogółem - 15, w tym: 9h - zajęcia zwykłe, 6h - zajęcia zdalne

1) Substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska – 2h – zajęcia zdalne

2) Gospodarowanie odpadami – wprowadzenie – 2h – zajęcia zdalne

3) Gospodarowanie odpadami – instytucje ogólne – 2h – zajęcia zdalne

4) Negatywne oddziaływanie na środowisko - emisje – wprowadzenie – 2h

5) Poważne awarie przemysłowe – wprowadzenie – 2h

6) Poważne awarie przemysłowe (1) – polityka i prawo Unii Europejskiej – 2h

7) Poważne awarie przemysłowe (2) – polityka i prawo państwa polskiego – 2h

8) Zaliczenie - kolokwium 1h

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Karolina Karpus
Group instructors: Karolina Karpus
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Full description: (in Polish)

Godziny zajęć konwersatoryjnych ogółem - 15, w tym: 9h - zajęcia zwykłe, 6h - zajęcia zdalne

1) Substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska – 2h – zajęcia zdalne

2) Gospodarowanie odpadami – wprowadzenie – 2h – zajęcia zdalne

3) Gospodarowanie odpadami – instytucje ogólne – 2h – zajęcia zdalne

4) Negatywne oddziaływanie na środowisko - emisje – wprowadzenie – 2h

5) Poważne awarie przemysłowe – wprowadzenie – 2h

6) Poważne awarie przemysłowe (1) – polityka i prawo Unii Europejskiej – 2h

7) Poważne awarie przemysłowe (2) – polityka i prawo państwa polskiego – 2h

8) Zaliczenie - kolokwium 1h

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Karolina Karpus
Group instructors: Karolina Karpus
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Full description: (in Polish)

Godziny zajęć konwersatoryjnych ogółem - 15, w tym: 9h - zajęcia zwykłe, 6h - zajęcia zdalne

1) Substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska – 2h – zajęcia zdalne

2) Gospodarowanie odpadami – wprowadzenie – 2h – zajęcia zdalne

3) Gospodarowanie odpadami – instytucje ogólne – 2h – zajęcia zdalne

4) Negatywne oddziaływanie na środowisko - emisje – wprowadzenie – 2h

5) Poważne awarie przemysłowe – wprowadzenie – 2h

6) Poważne awarie przemysłowe (1) – polityka i prawo Unii Europejskiej – 2h

7) Poważne awarie przemysłowe (2) – polityka i prawo państwa polskiego – 2h

8) Zaliczenie - kolokwium 1h

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Karolina Karpus
Group instructors: Karolina Karpus
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Full description: (in Polish)

Godziny zajęć konwersatoryjnych ogółem - 15, w tym: 9h - zajęcia zwykłe, 6h - zajęcia zdalne

1) Substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska – 2h – zajęcia zdalne

2) Gospodarowanie odpadami – wprowadzenie – 2h – zajęcia zdalne

3) Gospodarowanie odpadami – instytucje ogólne – 2h – zajęcia zdalne

4) Negatywne oddziaływanie na środowisko - emisje – wprowadzenie – 2h

5) Poważne awarie przemysłowe – wprowadzenie – 2h

6) Poważne awarie przemysłowe (1) – polityka i prawo Unii Europejskiej – 2h

7) Poważne awarie przemysłowe (2) – polityka i prawo państwa polskiego – 2h

8) Zaliczenie - kolokwium 1h

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)