Pogranicze prusko-rosyjskie w okresie zaborów 1772-1920 1202-H-PPR-S1
Ćwiczenia (CW)
Semestr letni 2017/18
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | 20 | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Aleksandrów Kujawski. Zarys dziejów, pod red. A. Cieśli, Aleksandrów Kujawski 2009 Dwie części Kujaw: związki i podziały w dziejach regionu: materiały z konferencji naukowej zorganizowanej w dniach 18-19 września 2000 roku, pod red. D. Karczewskiego, M. Krajewskiego i S. Roszaka, Włocławek-Inowrocław 2001. Granica symboliczna i jej pogranicza w czasach najnowszych, pod red. J. Schmidta i R. Matykowskiego, Poznań 2007. T. Krzemiński, W cieniu kordonu. Społeczne aspekty funkcjonowania granicy prusko-rosyjskiej w XIX i na początku XX w. w rejonie Kujaw, w ziemi chełmińskiej i ziemi dobrzyńskiej, Czasy nowożytne, t. 25, 2012 Kujawy. Tradycja-tożsamość-świadomość, pod red. T. Łaszkiewicza, Inowrocław 2008. J. Niktorowicz, Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok 2001 Pogranicze czarnych orłów. Dawne podziały zaborowe ziem polskich w pespektywie historycznej, społecznej i kulturowej, pod red. A. Cieśli i T. Krzemińskiego, Aleksandrów Kujawski 2013 Pogranicze: studia społeczne, Białystok 1992 Spotkanie dwóch cesarzy w Aleksandrowie. Z dziejów miasta i regionu w okresie zaborów, pod red. A. Cieśli, Aleksandrów Kujawski 2009. Historia Golubia i Dobrzynia. Środowisko geograficzne, pradzieje i historia Golubia i Dobrzynia do 1939 r., pod red. K. Mikulskiego, Toruń 2008. K. Latawiec, Rosyjska straż graniczna w Królestwie Polskim w l. 1851-1914, Lublin 2014. R. Wapiński, Polska i małe ojczyzny Polaków. Z dziejów kształtowania się świadomości narodowej w XIX i XX wieku po wybuch II wojny światowej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1994 Sz. Wierzchosławski, Orzeł czarny i orzeł biały: problemy modernizacji społeczeństwa polskiego prowincji Prusy Zachodnie w XIX i na początku XX stulecia, Olsztyn 2011 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1 Student posiada ogólną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę z zakresu historii ziem polskich w okresie zaborów, ze szczególnym uwzględnieniem pogranicza prusko-rosyjskiego, oraz opanował podstawową terminologię z tego zakresu W2 Student zna specyfikę przedmiotową i metodologię badań nad pograniczem prusko-rosyjskim w okresie zaborów w rejonie dzisiejszego województwa kujawsko-pomorskiego W3 Student zna i rozumie relacje i zależności wynikające z funkcjonowania danego obszaru w ramach dawnego pogranicza Umiejętności: U1 Student potrafi formułować i uzasadniać opinie dotyczące kulturowego zróżnicowania dawnego pogranicza prusko-rosyjskiego (w języku, mentalności, infrastrukturze, architekturze, gospodarce, politycznych preferencjach) U2 Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i analizować informacje na temat historii dawnego pogranicza prusko-rosyjskiego w rejonie kujawsko-pomorskim, wykorzystując podstawowe metody badawcze i elementy warsztatu pracy historyka U3 Student potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy w przejrzystej formie Kompetencje: K1 Student rozumie specyfikę i potrzebę dalszych badań naukowych nad historią dawnych obszarów pogranicznych K2 Student docenia i rozumie potrzebę edukacji regionalnej i popularyzacji wiedzy o historii własnego regionu K3 Student podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych na temat własnego regionu |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania przygotowanie referatu - W02, W04, U07, U09, U10, U16 kolokwium zaliczeniowe - W01, W02, W04, W05, W06, W09, W16, U3, U05, U06, U07, U09, U10, U16, Kryteria oceniania zaliczenie na ocenę - kolokwium zaliczeniowe Skala ocen stosowana przy ocenie z kolokwium: 91%–100% – bardzo dobry 81%–90% – dobry plus 71%–80% – dobry 61%–70% – dostateczny plus 51%–60 % – dostateczny 0%–50% – niedostateczny |
||
Zakres tematów: |
1. Pogranicze - wieloznaczność pojęcia. Miejsce pogranicza w badaniach naukowych. 2. Kształtowanie się granicy prusko-rosyjskiej w regionie kujawsko-pomorskim. 3. Społeczne aspekty funkcjonowania granicy prusko-rosyjskiej w XIX i początkach XX w. w regionie kujawsko-pomorskim. 4. Kujawy podzielone - wpływ podziałów zaborowych na historię regionu kujawskiego. 5. "Aleksandrów Pograniczny" - rola Aleksandrowa Kujawskiego jako miasta położonego nad granicą prusko-rosyjską. 6. Toruń nadgraniczny w okresie zaborów. 7. Wpływ podziałów zaborowych na historię Golubia i Dobrzynia. 8. Ślady podziałów zaborowych w regionie kujawsko-pomorskim współcześnie. |
||
Metody dydaktyczne: |
metody dydaktyczne eksponujące: pokaz metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, konwersatoryjny, problemowy metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referatu, biograficzna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 17:45 - 19:15,
sala AB 3.07 |
Ilona Zaleska | 16/20 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Collegium Humanisticum |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.