Rozwój fizyczny i motoryczny człowieka 2600-SIW-RF-1-S1
Laboratorium (LAB)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: | 15 |
||
Literatura: |
Jaczewski A. (red.), 2001, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa Malinowski A., 2013, Biomedyczne podstawy rozwoju. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji w Poznaniu, Poznań. Malinowski A., 2009, Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. Malinowski A., Wolański N., 1988, Metody badań w biologii człowieka. Wybór metod antropologicznych. Wydawnictwo PWN. Warszawa. Szopa J., Mleczko E., Żak S., 1996, Podstawy antropomotoryki. Wydawnictwo Naukowe PWN. Wolański N., 2012, Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Antropologia, 1989 (praca zbiorowa pod redakcją A. Malinowskiego i J. Strzałko). Wydawnictwo PWN. Poznań - Warszawa. Cieślik J., Kaczmarek M., Kaliszewska-Drozdowska D., M., 1994, Dziecko Poznańskie ’90. Wydawnictwo Naukowe Bogucki. Poznań. Czynniki rozwoju człowieka, 1987 (praca zbiorowa pod red. N. Wolańskiego). Wydawnictwo PWN. Warszawa. Łaska-Mierzejewska T. (red.), 1997, Ćwiczenia z antropologii. Akademia Wychowania Fizycznego, Warszawa Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź. Tanner J., M., 1963, Rozwój w okresie pokwitania. PZWL, Warszawa. Uljaszek S., Johnston F., Preece M. (red.), 1998, The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press. |
||
Efekty uczenia się: |
KU_04 Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu biologii i ontogenezy człowieka w celu poszerzania działalności sportowo-rekreacyjnej oraz rozwiązywania złożonych problemów pojawiających się w czasie realizacji zadań sportowo-rekreacyjnych i zdrowotnych. KU_05 Absolwent potrafi wykorzystać specjalistyczną terminologię z zakresu biologii człowieka i teorii ontogenezy w celu propagowania wiedzy na temat sportu, wellness, zdrowego stylu życia oraz potrafi dostosować sposób komunikowania się do poziomu rozwoju psychicznego i społecznego osób, z którymi pracuje. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium odbywającego się z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość (Microsoft Teams). Warunkiem podejścia do kolokwium jest obecność na zajęciach, wykonanie zadań z kart pracy oraz zaliczenie krótkich testów realizowanych na ćwiczeniach. W przypadku uzasadnionej nieobecności na zajęciach, student zobowiązany jest do przygotowania prezentacji związanej tematycznie z zajęciami, na których był nieobecny. Ocena ostateczna z ćwiczeń: ocena z kolokwium końcowego. Punktacja: ndst 0-59% dst- 60-69% dst plus- 70-79% db- 80-87% db plus- 88-94% bdb- 94-100% |
||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia (prowadzone w formie laboratoryjnej): Ćwiczenia będą miały na celu praktyczne wykorzystanie metodyki stosowanej w badaniach biologii człowieka, a więc zdobycie konkretnych umiejętności. Studenci zapoznają się i opanują wybrane metody i techniki badawcze biologii człowieka i antropologii, w tym posługiwanie się skalami oraz instrumentarium antropometrycznym oraz aparaturą pomiarową (np. antropometry, wzrostomierze, cyrkle kabłąkowe i liniowe, cyrkle koordynacyjne, taśmy pomiarowe, waga lekarska, fałdomierze, dynamometry, wybrane skale cech opisowych, analizator składu ciała itp.). Na zajęciach przedstawiona zostanie konstrukcja kart opisu cech morfologicznych o charakterze ilościowym i jakościowym oraz wybrane przykłady tzw. siatek centylowych i morfogramów (ocena wieku biologicznego oraz zaawansowania rozwoju w tym motorycznego i tempa przebiegu ontogenezy). Wczesne fazy rozwoju ontogenetycznego zostaną zilustrowane na odpowiednich modelach i preparatach anatomicznych. Uczestniczący w zajęciach będą wykonywać pomiary, wyliczać odpowiednie wskaźniki, opracowywać dane i samodzielnie interpretować ich wyniki. Tematy szczegółowe: 1. Analiza cech morfologicznych o charakterze ilościowym (wykonywanie pomiarów z zastosowaniem przyrządów antropometrycznych, wyliczanie wskaźników, zastosowanie metod statystycznych w biologii człowieka). 2. Analiza cech morfologicznych o charakterze jakościowym (użycie skal cech opisowych). 3. Ocena wieku biologicznego oraz zaawansowania rozwoju fizycznego (w tym rozwoju motorycznego) i tempa przebiegu ontogenezy (ocena rozwoju na wybranych przykładach z zastosowaniem m.in. sitek centylowych, normogramów i morfogramów). 4. Charakterystyka i ocena cech dymorficznych (jakościowych i ilościowych). 5. Periodyzacja rozwoju człowieka - zmiany zachodzących w okresie postnatalnym. Wpływ czynników zakłócających rozwój fizyczny i motoryczny. Przeciętność, prawidłowość, normalność. |
||
Metody dydaktyczne: |
opis, opowiadanie, metody ćwiczeniowe, metody laboratoryjne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi czwartek (nieparzyste), 11:45 - 13:15,
(sala nieznana)
|
Kinga Linowiecka, Ewa Rogowska | 10/12 |
szczegóły![]() |
2 |
co drugi czwartek (nieparzyste), 8:15 - 9:45,
(sala nieznana)
|
Kinga Linowiecka | 10/11 |
szczegóły![]() |
3 |
co drugi czwartek (nieparzyste), 10:00 - 11:30,
(sala nieznana)
|
Kinga Linowiecka | 12/11 |
szczegóły![]() |
4 |
co drugi czwartek (parzyste), 8:15 - 9:45,
(sala nieznana)
|
Kinga Linowiecka | 11/11 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.