Literatura: |
1. Anna Ikeda, Nie lubię igreka, Tokio 2008.
2. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
3. Ewa Kołaczek, Fonetyka, Kraków 2017.
4. Anna Majewska-Tworek, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Warszawa 2010.
5. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, Warszawa 2007.
5. Toczyska B. Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998.
6. Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1997 (lub nowsze).
7. Wiśniewski M., Zadania z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń, 1999.
|
Efekty uczenia się: |
Student:
W1: charakteryzuje głoski współczesnej polszczyzny – K_W02, K_W03;
W2: ma ogólną wiedzę na temat zmian głoskowych, jakie zachodzą w zależności od sąsiedztwa fonetycznego – K_W02, K_W03;
W3: zna (w sposób ogólny) budowę aparatu mowy – K_W02.
U1: potrafi wskazać miejsca artykulacyjne głosek polskich – K_U03,
U2: stara się zastosować właściwy sposób wymowy dźwięków w ciągu fonicznym – K_U12.
U3: potrafi pracować samodzielnie i w zespole, przyjmując różne role. Planuje pracę, rozwija wiedzę i umiejętności badawcze – K_U10.
K1: przygotowuje się na bieżąco do zajęć i bierze w nich aktywny udział, dzięki czemu nabywa kompetencji językowych, które przygotowują go do uczestniczenia w życiu zawodowym, kulturalnym i społecznym w polskojęzycznym obszarze kulturowym – K_K03;
K2: krytycznie ocenia swoją wiedzę i jest świadomy istnienia korelacji między posiadaną wiedzą a umiejętnością jej zastosowania – K_K04.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola bieżąca podczas zajęć: zadania domowe, zadania praktyczne (W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2);
Kontrola końcowa: sprawdzian (W1, W2, W3, U1, U2)
Kryteria oceniania:
1) Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80% obecności);
2) Wykonywanie ćwiczeń na zajęciach oraz zadań domowych;
3) Zaliczenie końcowego sprawdzianu pisemnego, ocenianego zgodnie z poniższymi kryteriami:
– niedostateczny: mniej niż 60%;
– dostateczny: 60-69%;
– dostateczny plus: 70-74%;
– dobry: 75-84%;
– dobry plus: 85-90%;
– bardzo dobry: 91-100%.
|
Zakres tematów: |
1) Podstawowe właściwości zjawisk fonetycznych;
2) Relacje pomiędzy językiem mówionym a pisanym;
3) Budowa aparatu mowy;
4) Struktura systemu głoskowego współczesnej polszczyzny;
5) Klasyfikacja spółgłosek, samogłosek i glajdów;
6) Cechy artykulacyjne dźwięków;
7) Charakterystyka zmian głoskowych; czynniki decydujące o zmianach sposobu artykulacji głosek;
8) Upodobnienia co do miękkości, dźwięczności, nosowości, sposobu i miejsca artykulacji.
|
Metody dydaktyczne: |
Na zajęciach są stosowane: 1. metody dydaktyczne eksponujące: pokaz; 2. metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy; 3. metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji.
|